Pirmoreiz Latvija piedalījusies starptautiskā pētījumā, kas regulāri tiek veikts vairāk nekā 40 valstīs, lai skaidrotu patērētāju paradumus un motivāciju.Ņemot vērā pēdējo gadu datus, redzams, ka latvieši daudz biežāk gatavi samierināties ar nepatīkamām pārmaiņām nekā citu pasaules valstu iedzīvotāji, pārspējot arī mūsu tuvākos kaimiņus - lietuviešus.
Tāpat pētījumā secināts, ka latvieši nav gatavi kardinālām reformām, tomēr salīdzinoši centīgāk seko izvirzītajiem mērķiem nekā mūsu dienvidu kaimiņi.
Reklāmas aģentūru tīkls "Y&R", balstoties uz Maslova vajadzību hierarhiju, ir izveidojis pētniecības metodi 4C jeb starpkultūru patērētāja raksturojumu (Cross Cultural Consumer Characterisation). Tā, vadoties pēc cilvēku motivācijas izdarīt pirkumu, sadala cilvēkus 7 tipos. Latvijā pētījumā piedalījušies 1700 respondentu.
Latviešu vidū visbiežāk sastopami "neizlēcēji" (mainstream) - pircēju tips (23,6%) kuru pirkumi, visticamāk, neizcelsies ar oriģinalitāti, un šo cilvēku izdarītās izvēles parasti nosaka ikdienas rutīna.
Tāpat Latvijā ļoti liela sabiedrības daļa (19%) gatava samierināties ar negatīvām pārmaiņām, tas ir, teju divreiz biežāk nekā Lietuvā (10,1%). Iespējams, ar to skaidrojams fakts, ka latvieši arī aiz robežām iekarojuši slavu ar spēju pārciest ekonomisko krīzi. Līdzīgu toleranci pret grūtībām vēl izrādījuši tikai Austrijas iedzīvotāji - tur ar nepatīkamu notikumu scenāriju samierinātos 15% iedzīvotāju.
Tomēr mūsu valstī netrūkst arī par "realizētājiem" nosauktā cilvēku tipa pārstāvju (17%), kas pauž pašpārliecinātību, ir uz mērķi orientēti un labi organizēti. Šajā ziņā latvieši ir tuvu vidējam rādītājam Eiropā, Latviju šajā ziņā pārspēj Dānija - tur "realizētājiem" pieder ceturtā daļa iedzīvotāju, un Šveice, kur tādu ir 27 procenti. Par "realizētājiem" sauktie cilvēki izvēlas zīmolus, lai gūtu atalgojumu un iemantotu prestižu, jo ir pārliecināti, ka to nopelnījuši.
Latvieši noteikti nav arī pati godkārīgākā tauta. "Censoņu" kategorijai pieder aptuveni desmitā daļa latviešu (11%). Vismazāk šādu cilvēku ir Lietuvā (7,9%) un Austrijā (9%), bet latviešus centībā pēc panākumiem krietni pārspēj, piemēram, itālieši un austrālieši (21%). "Censoņi" var ilgi un rūpīgi strādāt, lai iekarotu augstu statusu sabiedrībā. Uz tā balstās arī viņu izdarītās izvēles iepērkoties.
Salīdzinot patērētāju grupas, gan jāņem vērā, ka to lielumu iespaidos arī visas tautas temperaments - kas ir pieņemams vienā sabiedrībā, tāds nebūs citā.
Salīdzinājumam - katras grupas īpatsvars Latvijā un Lietuvā:
Latvieši Lietuvieši
Samierinājies 19,0% 10,1%
Nemiernieks 6,1% 10,6%
Neizlēcējs 23,6% 27,2%
Censonis 11,0% 7,9%
Realizētājs 17,0% 19,7%
Izzinātājs 8,7% 5,7%
Reformators 14,6% 18,8%