SIA ManTess valdes priekšsēdētājs Kārlis Andersons solīja jau vakar iesniegt Valsts vides dienestam (VVD) tā pieprasīto pasākumu plānu darbības uzlabošanai un līdz 30. septembrim arī emisiju limitu projektu, tomēr piedraud vērsties ar civilprasību pret valsti.
Uzņēmums uzskata, ka VVD prasība par tā saimnieciskās darbības apturēšanu ir nelikumīga un zaudējumi, kurus SIA ManTess varētu prasīt atlīdzināt, sasniegtu daudzus miljonus latu.
Pašlaik pret valsti vērstais potenciālais zaudējumu atlīdzināšanas apjoms ir tikai vispārīgi skaitļi. Uzņēmuma darbības nepamatotas pārtraukšanas dēļ tiešajos ieņēmumos tas varētu zaudēt vismaz 8 miljonus eiro, bet sadarbības partneru zaudējumi var sasniegt vairākus simtus miljonu eiro, kurus tie pieprasīs uzņēmumam.
Jāatgādina, ka piektdien, 21. septembrī, VVD pieņēma lēmumu apturēt termināļa piesārņojošo darbību Tvaika ielā 7a un Tvaika ielā 7k–1, kā arī Kundziņsalā, jo uzņēmums atkārtoti pārkāpis normatīvajos aktos noteiktās vides prasības un tam izvirzītos nosacījumus šādām darbībām. Arī šo lēmumu SIA ManTess pārsūdzēs, visticamāk, šodien.
Iepriekš VVD izteica aizdomas, ka atsevišķi uzņēmumi Sarkandaugavā veic vidi piesārņojošas darbības. Iespējams, tās nebūt nav saistītas ar naftas produktu pārvadāšanu un pārkraušanu un ir pretrunā ar uzņēmumiem izdotajām piesārņojošas darbības atļaujām. Tāpēc tika pieļauts, ka šīs darbības izraisa smakas un benzola līmeņa paaugstināšanos. K. Andersons vakar preses konferencē noliedza, ka uzņēmumā tiek veikta naftas produktu jaukšana, kas izraisa spēcīgu smirdoņu, taču atzina, ka VVD pārmetumi ir saistīti ar tā dēvētās raķešu degvielas pārkraušanu, jo tā nenotiek pēc paša uzņēmuma līdz šim piedāvātās un apstiprinātās shēmas. Tagad, iesniedzot emisiju limitu projektu, tajā tiks iekļauta pašreizējā pārkraušanas kārtība. Šādā veidā NATO karaspēkam Afganistānā paredzēto raķešu degvielu pārkrauj jau kopš pagājušā gada rudens. «Mēs bijām pārliecināti, ka mums nevajag papildu atļauju,» attaisnojās K. Andersons. SIA ManTess varēs atsākt darbu, kad VVD piecu darba dienu laikā būs izskatījis un apstiprinājis pasākumu plānu darbības uzlabošanai. «Jūnijā jau iesniedzām, to apstiprināja VVD, mēs izpildām un neesam saņēmuši pārmetumus. Tagad prasa jaunu plānu!» sūkstījās K. Andersons.
Kaut arī raķešu degvielas pārkraušana saskaņā ar K. Andersona teikto nerada gandrīz nekādu piesārņojumu, tomēr šā gada pavasarī VVD iebilda pret to, ka uzņēmums nav nokārtojis vajadzīgo atļauju. Interesanti, ka SIA ManTess pat nesāka kārtot atļauju, bet aprīlī izskaidroja savu pārkraušanas shēmu un gaidīja atbildi no VVD.
Pašlaik grūti prognozēt, cik ilgi vilksies VVD smirdēšanas karš ar SIA ManTess un vai tas skars arī citus līdzīgus uzņēmumus, kas arī atrodas Sarkandaugavā. Vakar Neatkarīgā uz šo jautājumu nesaņēma VVD atbildi. Savukārt preses konferencē kopā ar K. Andersonu bija ieradies naftas produktu vairumtirgotāja SIA Ovi pārstāvis Igors Tračums. Viņš pastāstīja, ka pagājušajā nedēļā šajā uzņēmumā ir veikta kompleksā pārbaude, bet atbilde vēl neesot saņemta. Savukārt ar citiem termināļu īpašniekiem abu šo kompāniju pārstāvji neesot sēdušies pie kopīga pārrunu galda. I. Tračums izteicās, ka visiem termināļu īpašniekiem vajadzētu izrunāties ar VVD un vienoties, «ko katrs terminālis drīkst darīt».
***
Kā vērtējat Valsts vides dienesta lēmumu apturēt SIA Man-Tess saimniecisko darbību?
Kārlis ANDERSONS, SIA Man-Tess valdes priekšsēdētājs:
– Lielākajā daļā fiksēto pārkāpumu nav pierādīts, ka palielināts piesārņojums un smakas ir bijušas no Man-Tess. Atsevišķos gadījumos mūsu vaina bija, tikām sodīti un sodu samaksājām. Kopš jūnijā saņemtā brīdinājuma nav bijusi neviena administratīvā sodāmība. Situācija jāskata kopumā – jāatrod, no kurienes rodas piesārņojums. Bet nevaram piekrist, ka mēs tiekam vainoti tur, kur neesam vainīgi.
Andris AMERIKS, Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs:
– Uzskatu, ka lietas beidzot nostājas savās vietās. Šāda rīcība ir zināma kārtības ieviešana. Jābūt līdzsvaram starp vides kvalitāti un pārkrauto tonnu daudzumu. Esmu saņēmis Vides valsts dienesta atbildi, ka dienests padziļināti analizē arī SIA Woodison terminal darbību un pēc analīzes varētu sekot dienesta rīcība. Runa jau nav tikai par naftas produktu pārkraušanu, bet arī par citām darbībām. Tā ir laba ziņa Sarkandaugavas un Jaunmīlgrāvja iedzīvotājiem.
Uldis MAZURS-SILIŅŠ, Vecmīlgrāvja iedzīvotājs:
– Pašlaik nejūtam smakas, arī cisternas ir aizvāktas. No tām arī nāca smaka, ne tikai no pārkraušanas. Līdz tam, kad nācu no darba, elpu sita ciet. Mēs jutām smaku no Man-Tess Tvaika ielā 7. Iedzīvotāji pēdējā laikā ir sarosījušies, rakstīja, zvanīja avārijas dienestiem. Pirms tam bija samierinājušies.
Alija TURLAJA, Sarkandaugavas attīstības biedrības valdes locekle:
– Plašāku vērtējumu sniegsim nedēļas beigās. Tomēr neesam apmierināti, jo tas neko radikāli nemainīs. Vakar un aizvakar atkal bija smaka. Mūs nepārsteidz Man-Tess aiztaisīšana. Vienmēr šo vienīgo uzņēmumu piemin par pārkāpumiem, kas šķita pārspīlēti. Nedomājiet, mēs neaizstāvam Man-Tess, bet jārok ir dziļāk! Cilvēki ir kļuvuši aktīvāki, jo ir piegriezies, cik var ciest. Ļoti daudzi paši raksta, kopā izstrādā vēstules ne tikai Sarkandaugavā, bet arī Kundziņsalā, Mežaparkā. Mūsu mērķis ir parādīt šo apkaimi bez negatīvās slavas un darīt visu, lai tā būtu vienlīdz prestiža ar citām apkaimēm.