Eiropas Savienības (ES) finansējums laika periodā no 2007.gada līdz 2012.gadam romu jeb čigānu atstumtības mazināšanai Latvijā izlietots nelietderīgi, neefektīvi un nemērķtiecīgi, veicot dokumentācijas pārbaudi, secinājis tiesībsargs Juris Jansons.
Viņš nosūtījis vēstuli Saeimas Cilvēktiesību, kā arī Sabiedrības saliedētības komisijai, Ministru kabinetam, Starptautiskās Romu apvienības augstākajam komisāram Normundam Rudevičam, kurā norādījis, ka trūkst finanšu līdzekļu izlietojuma sasaistes ar ES pamatnostādnēs un nacionālajos politikas plānošanas dokumentos izvirzītajiem mērķiem un romu kopienas faktiskajām vajadzībām. Finanšu līdzekļi, kas piešķirti romu kopienas stāvokļa uzlabošanai, integrācijai, laika periodā no 2007. līdz 2012.gadam izlietoti nelietderīgi, neefektīvi un nemērķtiecīgi.
Lai novērtu diskrimināciju, ar ko saskaras romu kopiena, laika periodā no 2007.gada līdz 2012.gadam valsts un nevalstisko organizāciju projektu veikšanai romu integrācijai izlietoti 1 081 905 lati. No šiem līdzekļiem 679 231 lats izlietots mazākumtautību integrācijai, proti, finansējums paredzēts mazākumtautībām, kur viena no mērķa grupām ir romi.
Neskatoties uz skaidri noteiktajiem ES un nacionālajiem mērķiem un to īstenošanai piešķirtajiem resursiem, tiesībsargs konstatējis, ka būtiskajās jomās - diskriminācijas mazināšana, izglītības un nodarbinātības veicināšana, veselības aprūpes pieejamība un mājokļa nodrošinājums - nav veikti nepieciešamie pasākumi romu atstumtības novēršanai.
Diskriminācijas mazināšanā organizēti atsevišķi īstermiņa pasākumi šauram personu lokam, piemēram, informatīvie semināri, nelieli mazākumtautību forumi, diskusijas, pieredzes apmaiņas braucieni, kuri izmaksājuši vairāk nekā 574 000 latu. Ar šiem pasākumiem nav būtiski mazināti aizspriedumi pret romu kopienu.
Romu kopienas pārstāvji tiesībsargam norāda, ka joprojām vairums romu saskaras ar diskriminējošu attieksmi, kas ir pamats bezdarbam un nabadzībai romu kopienā.
Izglītības jomā realizēti projekti vairāk nekā 75 000 latu apmērā, sistēmiski nerisinot romu izglītības problēmas, piemēram, pasākuma "Iesim skolā" rīkošana Maltā, Preiļos, Krāslavā, diskusijas "Izglītības loma čigānu (romu) kopienā" rīkošana, deviņu diskusiju rīkošana "Čigānu (romu) bērns skolā - solis pretim nākotnei" u.c. Projektu finanšu līdzekļi izlietoti informēšanai par izglītības nozīmīgumu, nevis praktiskai romu izglītošanai, kas palielinātu romu tautības pārstāvju konkurētspēju darba tirgū, uzskata tiesībsargs.
No Latvijā dzīvojošiem apmēram 8482 romu tautības pārstāvjiem projektos tikai 13 romi ir apmācīti B kategorijas autovadītāja tiesību iegūšanai, 20 romi apguvuši valsts valodu, 13 romi šuvēja kvalifikāciju.
Organizējot mācības, nav ņemti vērā Nodarbinātības valsts aģentūras publicētie dati par bezdarba situāciju valstī un profesijām, kurās ir lielākais reģistrēto brīvo darba vietu skaits.
Kā neefektīvu tiesībsargs vērtē skolotāju palīgu apmācību. Šiem projektiem kopumā iztērēti vairāk nekā 71 000 latu, tomēr darbs ar apmācītajiem skolotāju palīgiem pēc 2010.gada nav turpināts, līdz ar to pasākums nav devis labumu projekta dalībniekiem un izglītojamiem ar ilgtermiņā paliekošiem rezultātiem. Nodarbinātības jomā ir izveidotas darba vietas sešiem skolotāju palīgiem tikai uz projekta izpildes laiku. Nav veikti cita veida atbalsta pasākumi romu nodarbinātības uzlabošanai.
Veselības aprūpes jomā nav veikti atbalsta pasākumi romu veselības aprūpes pieejamības uzlabošanai. Arī mājokļu nodrošinājuma jomā nav veikti atbalsta pasākumi romu mājokļu uzlabošanai.
Iepazīstoties ar dokumentiem, tiesībsargs secinājis, ka lielākoties veikti īstermiņa pasākumi ar izklaides raksturu skaitliski nelielām personu grupām, kas nav virzīti uz starptautiskajās un valstiski noteiktajās pamatnostādnēs noteikto mērķu sasniegšanu. Kopumā vairāk nekā 56 000 latu izlietoti svētku pasākumu, diskusiju organizēšanai.
Tiesībsarga ieskatā, lielākajā daļā projektu nav izvērtēta plānoto pasākumu nepieciešamība romu kopienai, to atbilstība starptautiskajos un nacionālajos politikas plānošanas dokumentos noteiktajiem mērķiem, kā arī veikta pietiekama kontrole par piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu.
Atsevišķos gadījumos konstatēts, ka finansējums piešķirts projektiem, kas nav realizēti. Tā piemēram, ES programmā "Jaunatne darbībā" piešķirti 4216 lati, lai tiktu radīta interneta vietne "www.romanodrom.lv" un izveidota domubiedru grupa interneta vietnē "www.Facebook.com", kur jaunieši varētu savā starpā komunicēt un apmainīties ar informāciju. Veicot pārbaudi, tiesībsargs konstatēja, ka mājaslapa nedarbojas, kā arī interneta resursos nav atrodama informācija par to, ka šāda mājaslapa ir kādreiz darbojusies.
Par deviņiem projektiem, kas veikti valsts programmā "Čigāni (romi) Latvijā" 2007.-2009.gadam, nav iesniegta saturiskā atskaite, līdz ar to nav iespējams pārliecināties par projektu izpildes rezultātiem. Tikai pie viena no projektiem, kas finansēts ES programmā "Jaunatne darbībā", pievienota atzīme, ka iesniedzējs nav iesniedzis gala atskaiti, līdz ar to ir sākta tiesvedība par finansējuma atgūšanu.
Projektu īstenošanas vietas nav izvēlētas atbilstoši romu skaitam konkrētajā reģionā, kā arī nav veikti valsts mēroga pasākumi romu atstumtības mazināšanai.
Izvērtējot saņemtos materiālus, tiesībsargs secina, ka romu atstumtības mazināšana sistēmiski nav risināta. Starptautiskie tiesību akti, kas nosaka diskriminācijas aizliegumu un nepieciešamo rīcību, nav ievēroti, neskatoties uz to, ka tam piešķirti gan valsts budžeta līdzekļi, gan Eiropas Savienības finanšu instrumenti. Nav sasniegts valsts programmā "Čigāni (romi) Latvijā" 2007.-2009.gadam izvirzītais virsmērķis, proti, veicināt čigānu (romu) kopienas iekļaušanu Latvijas sabiedrībā, nodrošinot diskriminācijas apkarošanu un vienādu iespēju efektīvu īstenošanu čigānu (romu) kopienai izglītības, nodarbinātības un cilvēktiesību jomās saskaņā ar kopienas īpašiem nosacījumiem un atbilstoši Eiropas Padomes Vispārējai konvencijai par nacionālo minoritāšu aizsardzību.
Tiesībsargs izstrādājis rekomendācijas situācijas uzlabošanai, kā arī turpinās veikt padziļinātu izpēti par romu kopienas atstumtības mazināšanai veikto pasākumu atbilstību ES pamatnostādnēs un nacionālajos politikas plānošanas dokumentos izvirzītajiem mērķiem un romu kopienas faktiskajām vajadzībām.