"Bānīša draugu klubs" atjauno unikālu ēdnīcas vagonu

Aizvadītajā nedēļas nogalē biedrības "Bānīša Draugu klubs" (BDK) biedri pirmo reizi iekurināja reta šaursliežu ēdnīcas vagona malkas plīti un uz tās pagatavoja talkas maltīti.

Kluba biedri no Rīgas devās uz Gulbeni, lai nedēļas nogalē talkotu Gulbenes-Alūksnes bānītī. Pēc ēdnīcas vagona neliela remonta, entuziasti pirmo reizi iekurināja vagona malkas krāsni un to izmēģināja arī talkas maltītes pagatavošanai. Krāsns saglabājusies labā stāvoklī, sila labi un drīz vien maltīte bija gatava. Kopumā talkas ietvaros tika uzsākts vagona bremžu sistēmas remonts, pārbaudīta vagona ūdens sistēma un veiktas aplēses par kopējo darbu apjomu, kas nepieciešams vagona atgriešanai ekspluatējamā stāvoklī.

Ēdnīcas vagonu VS1-2183, biedrība BDK ieguva īpašumā 2012. gada aprīlī no Zilākalna kūdras rūpnīcas. Šādus pasažieru vagonus - ēdnīcas izmantoja kūdras (un arī mežu) dzelzceļos kā lauka virtuves strādnieku ēdināšanai attālinātās darbu veikšanas vietās, ļaujot lauka apstākļos nodrošināt ēdināšanu 60 cilvēkiem vienā maiņā. Šajā vagonā ir saglabājusies pilnīgi darbspējīga virtuves iekārta, kas sastāv no malkas plīts, kura arī silda ūdeni, un santehnikas, virtuves un ēdamtelpas mēbelēm. Īpaši jāatzīmē, ka ēdnīcas tipa vagoni šādā oriģinālā komplektācija nekur citur nedz Latvijā, nedz visā bijušajā Padomju savienībā nav saglabājušies. Šo vagonu, pagaidām gan neejošu, būs iespējams apskatīt nākošajā nedēļā pie Gulbenes depo - 1.septembrī, ikgadējo "Bānīša svētku" laikā.

Arī turpmāk biedrība "Bānīša Draugu klubs" turpinās meklēt retus un interesantus dzelzceļa eksponātus, lai tos saglabātu. Tāpēc biedrības valde lūdz visus uzņēmējus un privātpersonas, kuri savā darbībā saskaras ar dzelzceļa objektiem, kuriem varētu būt vēsturiska vērtība (tajā skaitā dokumenti, grāmatas, fotogrāfijas, pastkartes), sazināties ar biedrību "Bānīša Draugu klubs". Pateicoties tieši šādiem atsaucīgiem cilvēkiem, šī gada maijā biedrība uz Gulbeni pārveda vienu no unikālākajiem šaursliežu dzelzceļa tehnikas eksemplāriem Latvijā - kravas drezīnu GMD2, kas ražota 1960. gadā un, lai gan sliktā stāvoklī, saglabājusies pilnā komplektācijā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais