Valsts policija (VP) kategoriski noraida publiskajā telpā izskanējušos pārmetumus par to, ka lielais aizturēto iereibušo velosipēdu vadītāju skaits neatbilst realitātei un ir skaidrojams ar policijas darbinieku negodprātību, noformējot autovadītāju pārkāpumus kā velosipēdistu izdarītus, lai izvairītos no bargajiem sodiem.
Līgo svētku brīvdienās (divu diennakšu laikā - 23. un 24. jūnijā) tika aizturēti 129 velosipēdu vadītāji, kas bija stūrējuši reibumā. No tiem lielākajai daļai - 101 vadītājam - autovadīšanas apliecība nav bijusi (tajā skaitā 15 vadītājiem šīs apliecības bijušas nederīgas, tām uzlikts liegums vai beidzies derīguma termiņš). Tikai nelielai daļai aizturēto velosipēdistu (28 vadītājiem) ir bijusi autovadītāja apliecība.
VP atgādina, ka kopš 2010. gada ir ieviesta jauna sistēma, lai izslēgtu iespējamos korupcijas riskus un nepieļautu pat teorētisku iespējamību reibumā aizturēto autovadītāju pārkāpumus noformēt kā velosipēdu vadītāju izdarītus. Jau divus gadus obligāta prasība ceļu policijas darbiniekiem pārkāpuma fiksēšanas procesā ir fotogrāfija, kurā velosipēds piesaistīts pārkāpuma vietai. Tādējādi automātiski tiek izslēgta pat teorētiska iespējamība policijas darbiniekam rīkoties negodprātīgi un noformēt autovadītāja pārkāpumu kā velobraucēja pārkāpumu.
Ne mazāk būtisks fakts ir arī pastiprinātā kukuļdevēju kontrole, kas autovadītājam nozīmētu ārkārtīga riska uzņemšanos, kas varētu rezultēties pat brīvības atņemšanā uz laiku līdz pieciem gadiem. Tāpēc jādomā, ka tikai pavisam nedaudz autovadītāju būtu gatavi riskēt pie šādiem nosacījumiem, lūdzot policijas darbinieku nesastādīt protokolu par automašīnas vadīšanu reibumā. Jau vēstīts, ka agrāk lielāka uzmanība tika pievērsta tieši kukuļņēmēju pusei, taču, analizējot koruptīvos riskus un citus apstākļus, pastiprināti tiek strādāts arī uz kukuļdevējiem. To labi ilustrē arī šī gada policijas darba rezultāti - pirmajos piecos mēnešos kukuļdevēju skaits ceļu satiksmē sasniedzis visa 2011. gada kopskaitu. Savukārt, kukuļņēmēju skaits ir ievērojami mazinājies.
Jāpiebilst, ka velokultūra Latvijā pēdējos gados kļūst arvien populārāka, līdz ar to pieaug arī velosipēdu skaits un to piedalīšanās intensitāte ceļu satiksmē. VP atzīst, ka šajā jomā vēl daudz kas darāms – gan satiksmes drošības jautājumos, gan cīņā ar lielo iereibušo vadītāju skaitu. Policija kopā ar CSDD un sadarbības partneriem tiksies un domās par iespējamiem šīs un citu veloproblēmu situāciju risinājumiem.
UZZIŅAI:
Kārtība, kādā velosipēdists tiek saukts pie atbildības:
1) velosipēda vadītājs tiek apturēts
2) viņam tiek veikts alkohola tests, lai noteiktu, vai vadītājs atrodas / neatrodas alkohola reibumā (velosipēda vadītājs tiek sodīts, ja alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,5 promiles)
3) ja vadītājs lietojis alkoholu vairāk, nekā atļauts, tad viņš tiek atstādināts no tālākas velosipēda vadīšanas - tiek sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols (atkarībā no konstatētā promiļu daudzuma, vadītājam tiek uzlikts naudas sods no 30 LVL līdz 120 LVL), policija skaidro konkrēto rīcību, potenciālos riskus, aizrāda un kā vienīgo tālāko pārvietošanās veidu norāda velosipēda stumšanu.
4) obligāta prasība kopš 2010. gada – jau iepriekš minētā fotogrāfija
Šogad līdz 25. jūnijam aizturēti 2153 velosipēdisti reibumā, pagājušajā gadā tādā pašā laika periodā – 1918.