Iespēja iejusties dzērājšofera izraisītas avārijas virtuālajā rekonstrukcijā

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) kampaņas pret braukšanu dzērumā „No vadītāja līdz izvadītājam ir viena glāze” ietvaros internetā sākusi darboties interaktīva video mājas lapa – www.otraiespeja.lv.

Tā ir iespēja virtuāli iejusties dzērājšofera „ādā” un šāda vadītāja izraisītā ceļu satiksmes negadījumā, kā arī pārdzīvot šausminošās sekas, kādas ir braukšanai apreibinošo vielu ietekmē. Otraiespeja.lv ir radīta nolūkā atklāt autoavārijas dramatiskos apstākļus un reālajā dzīvē atturēt cilvēkus no domas par braukšanu dzērumā.

Šī Latvijā izveidotā interneta vietne pirmo reizi dod iespēju pēc izvēles mainīt skatīšanās virzienu, pastiprina klātbūtnes sajūtu un sniedz personisko pieredzi. Lai tas būtu iespējams, izmantota 360 grādu ieraksta leņķa kamera un sfērisks attēlu apstrādes princips. Klipa filmēšanas komanda uzsver izaicinājumus, kas pārvarēti, filmējot ar kameru, kas aptver filmēšanas laukumu. Līdzīga tipa kameras tiek izmantotas, piemēram, fotografējot „Street View” kartes, ko nesen Latvijā veica kompānija „Google”.

Klātbūtnes efekta radīšana mājas lapā ir pamatota ar vēlmi mainīt lielā sabiedrības daļā joprojām valdošo pārliecību – „ar mani tas nenotiks”. Ja cilvēks nav piedzīvojis avārijas šausmas, tad izpaliek arī pieredze par to. Negadījuma vizualizācija, avārijas centrā ievietojot lapas apmeklētāju, ļaus izjust negadījumā notiekošo un saprast – „es šīs šausmas negribu piedzīvot”.

Deniss Sazonovs, apdrošināšanas sabiedrības ERGO valdes loceklis Baltijā: „Iespēja katram piedzīvot traģisku avāriju virtuālajā vidē ir stratēģiski un emocionāli spēcīgs risinājums, lai preventīvi pasargātu no sēšanās pie stūres reibumā un neļaut to darīt citiem. Diemžēl tieši personīgā pieredze, nevis citu kļūdas vai stāsti par tām, ir efektīvākais veids, kā izmainīt sabiedrības viedokli un rīcību. Virtuālas avārijas imitācija ir viens no spēcīgākajiem rīkiem, kāds līdz šim izmantots sabiedrības izglītošanas nolūkos.”

Interaktīvās interneta vietnes galvenais atbalstītājs – apdrošināšanas sabiedrība ERGO – virtuālās pieredzes noslēgumā dod ikvienam otru iespēju – atgriezties lēmuma pieņemšanas brīdī un atteikties no dzeršanas pirms sēšanās pie stūres.

Svarīgākais