LGS konfliktā spēlējas ar lidojumu drošumu

Aviācijas dispečeru cīņa par lielāku sociālo labumu paketi pāraugusi smagā konfliktā starp uzņēmuma Latvijas gaisa satiksme darbiniekiem, vadību un divām arodbiedrībām.

Šodien tas turpināsies tiesā, kur par atjaunošanu amatā cīnās dispečeru arodorganizācijas līdere Aušra Straume.

Savstarpējo rēķinu kārtošanai lietā tiek likti ne vien tiesu darbi, bet arī šantāža, draudi un, iespējams, arī politiskas ietekmes. Tām ceļu pavērusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka vietnieka Alvja Vilka nesenā pārcelšanās uz šo nozari. Plašākai sabiedrībai trauku dauzīšana uzņēmuma Latvijas gaisa satiksmes (LGS) virtuvē varētu šķist garlaicīga, ja vien tā neskartu aviācijā tik jutīgu terminu kā lidojumu drošums.

Gaisa telpā vienlaikus atrodas desmitiem lidmašīnu, tūkstošiem pasažieru, un viņu drošu pacelšanos, lidojumu un piezemēšanos nekas nedrīkst apdraudēt. Dispečers ir cilvēks, kas seko lidmašīnu gaitai, nodrošinot, ka tās nepietuvojas cita citai tuvāk par trim jūdzēm horizontālā plaknē un 1000 pēdām – vertikālā. Sastrēgumstundās vienam dispečeram jāspēj uzraudzīt un vadīt līdz pat 14 gaisa kuģiem. Darbs prasa milzīgu koncentrēšanos un reakcijas ātrumu, tāpēc nav brīnums, ka šī profesija pasaulē tiek ļoti labi atalgota. Arī uz kopējā fona Latvijā – vidēji 1510 latu lielā izpeļņa mēnesī (uz rokas) šķiet solīda. Taču dispečeriem ir virkne, pēc viņu domām, taisnīgu prasību, par ko viņi cīnās jau gadiem un pamazām arī panāk dažādus uzlabojumus. Piemēram, jaunajā koplīgumā plānots iekļaut kompensācijas divu gadu algas apmērā, ja darbinieks zaudē darbspējas. Pārmaiņas darba nosacījumos nenotiek tik ātri un ne tik lielā apmērā, kā gribētos. Taču lidojuma drošuma piesaukšana šajā cīņā izraisījusi gluži negaidītus pavērsienus.

Latvijas gaisa satiksmes vadības dispečeru arodbiedrība marta sākumā satiksmes ministram Aivim Ronim un LGS kapitāla daļu turētāja pārstāvei Aivitai Ļubļinai-Goldmanei iesniedza prasību atcelt uzņēmuma valdi. Situācija esot kļuvusi nevaldāma, un «tā nopietni apdraud gan aeronavigācijas pakalpojumu nodrošināšanas kvalitāti un drošumu, gan LGS izaugsmi un konkurētspēju starptautiskajā tirgu». Piedraudēts arī ar iespējamo dispečeru streiku.

Dienesta izmeklēšanas dokumentos skaidrots, ka arodbiedrības vēstulē minētas trīs lidojumu drošības apdraudējuma pazīmes: dispečeru-instruktoru nogurums un pārstrāde, dispečeru-studentu nekvalitatīva un nepareizi organizēta apmācība, kā arī taisnīguma kultūras (tā nodrošina neatkarīgu un neietekmējamu ziņošanu) neesamība uzņēmumā. Neatkarīgās avots aviācijas nozarē iztulkoja šos formulējumus saprotamākā valodā: ja pēc nakts maiņas dispečeram vēl jāapmāca topošie dispečeri, viņš nevar pilnvērtīgi atpūsties un nākamajā maiņā būt mundrs.

Kura galva ripos?

Izrādoties, ka dispečeru brīdinājums par apdraudējumu nav tikai spekulācija, kā to traktē LGS vadība, būtu jāripo daudzām galvām. Arī valdes priekšsēdētājam Dāvidam Tauriņam piederošajai. Taču tas nav noticis. Ierosināta un pabeigta dienesta izmeklēšana. Iesaistīta Drošības policija. Taču oficiāls apstiprinājums bažām, ka LGS nespēj garantēt drošību Latvijas gaisa telpā, nav gūts. D. Tauriņš Neatkarīgajai apgalvo: «No uzņēmuma darbības viedokļa nav nekādu apdraudējumu vai risku.»

Tikmēr Latvijas gaisa satiksmes vadības dispečeru arodbiedrības sūdzība Satiksmes ministrijai ir pavērsusies pret pašu arodbiedrību un konkrēti tās vadītāju Aušru Straumi. Viņa ir atstādināta no pienākumu pildīšanas, pat darbavietā nedrīkst ierasties. Šodien Rīgas Kurzemes rajona tiesa skata prasību par atjaunošanu darbā. Taču pat pie labvēlīga sprieduma viņas palikšana LGS ir maz ticama. Dienesta izmeklēšanas komisija ierosina pamatot A. Straumes atlaišanu ar darba devēja uzticības zaudēšanu darbinieka prettiesiskas rīcības dēļ. Sniegt publiskus komentārus pirms tiesas sēdes A. Straume nevēlējās, vien norādīja: «Tā cīņa notiek visu dispečeru vārdā.»

Tomēr tagad no malas grūti spriest, vai un cik lielu atbalstu šobrīd saglabā šīs arodbiedrības vadītāja no pārējo darbinieku puses. Arodorganizācija apvieno 65 dispečerus. Taču maz ticams, ka pret līderi vērstās represijas, tajā skaitā garīgās veselības ārkārtas pārbaude, varētu veicināt tālākas kolektīva diskusijas par lidojumu drošuma apdraudējumu. Uzņēmuma vadītājs D. Tauriņš apgalvo, ka pārējie darbinieki A. Straumi neatbalsta, – šī esot viena cilvēka, nevis kolektīva cīņa. Izsaukti uz individuālām pārrunām, pārējie dispečeri ar parakstiem esot apliecinājuši, ka lidojumu drošībai draudi nepastāv. No otras puses – kas cits viņiem šajā situācijā atlika...

Neizdevies plaģiāts

Latvijas aviācijas dispečeru arodbiedrība, no kuras pērn gana naidīgās noskaņās atdalījās A. Straumes grupa, tagad nostājas drīzāk vadības pusē. Arodorganizācijas valdes priekšsēdētājs Aivars Pūcītis kolēģei pārmet jaunības maksimālismu un ambīcijas. Prasība atcelt uzņēmuma valdi esot lēts plaģiāts. 2010. gadā, arodbiedrībai cīnoties par lielāku atalgojumu un sociālajām garantijām, izdevās nomest Artūra Kokara vadīto valdi. A. Straume izvēlējās līdzīgu stratēģiju – sūdzējās īpašniekam, apelēja pie uzņēmuma nākotnes un drošības, kurai draudus rada aviācijas dispečeru neapmierinātība. Rezonanse bija manāma nekavējoties, taču rezultāts izrādījās pilnīgi ačgārns iecerētajam. Uzraugošās iestādes – Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs vēstulē D. Tauriņam «iesaka izvērtēt to gaisa satiksmes vadības dispečeru atbilstību ieņemamajam amatam, kuru izteikumos ir izskanējuši draudi par gaisa kuģu lidojumu drošības līmeņa pazemināšanu. Civilās aviācijas aģentūra uzskata, ka ir nelikumīgi un nepieļaujami draudēt Latvijas gaisa satiksmes vadībai ar gaisa lidojumu drošības līmeņa pazemināšanu, ja netiks nodrošinātas papildu sociālās garantijas.» No šā teksta izriet, ka dispečeri teju vai būtu piedraudējuši apzināti gāzt zemē lidmašīnas, ja viņu algas netiks paaugstinātas. Taču tā, protams, ir demagoģija.

Nule Civilās aviācijas aģentūra saņēmusi vēl vienu – šoreiz anonīmu ziņojumu, kas atkal jau skar darba laika, apmaksas un lidojumu drošuma aspektus. Šodien LGS tiek veikta kārtējā pārbaude. Satiksmes ministrija par tās pārraudzītajā uzņēmumā notiekošo komentārus pagaidām nav sniegusi.

Svarīgākais