Dzintars Zaķis tiek cauri ar atvainošanos un nožēlu

Pieņemot Saeimas "Vienotības" frakcijas priekšsēdētāja Dzintara Zaķa (V) atvainošanos, nožēlu un apsolījumu nomaksāt pievienotās vērtības nodokli (PVN) par iegādāto automašīnu, "Vienotība" neizmantoja iespēju būt principiālai pret vienu no saviem redzamākajiem deputātiem, kas bija laba iespēja būtiski paaugstināt politiskās atbildības latiņu, aģentūrai LETA sacīja politoloģe Iveta Kažoka.

Savukārt polittehnologs Jurģis Liepnieks uzskata, ka ar šādu rīcību "Vienotība" demonstrēja klaju dubultstandartu pastāvēšanu, jo "Vienotība" vienmēr ir bijusi ārkārtīgi kritiska pret citu partiju pārstāvjiem un norādījusi, ka galvenais iemesls, ar ko "Vienotība" ir pārāka par citām partijām, ir augsti morāles un ētikas standarti, godīgums, prasīgums pret saviem biedriem.

"Gadījumi ar bijušo ekonomikas ministru Arti Kamparu, bijušo tieslietu ministru Aigaru Štokenbergu un tagad ar Zaķi liecina, ka "Vienotības" standarti pret saviem biedriem ir vēl daudz zemāki nekā "veco laiku" politikā. "Vienotība" šādā veidā ļoti riskē sagraut savu identitāti. "Vienotībai" šādas kļūdas ir daudz nepiedodamākas nekā jebkurai citai partijai. Ja bijušais politiķis Ainārs Šlesers aizstāvētu kādu savu partijas biedru, kurš ir izdomājis kādu nodokļu apiešanas shēmu vai nav kaut ko norādījis ienākumu deklarācijā, iespējams, Šlesera vēlētājs to arī nepamanītu. Savukārt, ja "Vienotība" saka, ka izvairīšanās no nodokļu nomaksas ir akceptējama prakse un galvenais kritērijs ir tas, ka pagaidām nav fiksēts likuma pārkāpums, tad tā ir tāda pati argumentācija, kādu savulaik lietoja Tautas partijas, Latvijas Pirmās partijas politiķi," teica Liepnieks.

Polittehnologs uzskata, ka šajā gadījumā "Vienotības" un partijas ētikas komisijas attieksme pret Zaķi ir daudz skandalozāka par pašu Zaķa nodarījumu, jo "Vienotība" akceptē šādu uzvedības standartu.

Gan Kažoka, gan Liepnieks norādīja, ka ar šo gadījumu "Vienotība" ļoti riskē iedragāt savu reputāciju, jo iepriekšējā prakse ir parādījusi, ka "Vienotības" kritiskie vēlētāji vēlēšanās šādus faktus atceras un atbilstoši arī rīkojas.

""Vienotība" ir palaidusi garām savu iespēju pierādīt savu principialitāti un paaugstināt politiskās atbildības latiņu. "Vienotībai" šajā reizē vajadzēja rīkoties radikālāk, taču man nav atbildes, kādēļ tas nenotika. Iespējams, ka viņi bažījās, ka gadījumā, ja kādam deputātam var prasīt demisiju par līdz galam nenomaksātiem nodokļiem, tad var gadīties, ka sākas ķēdes reakcija un jādemisionē arī citiem, izņemot tos, kurus nesatrauc partiju aicinājumi ievērot ētikas un morāles normas arī privātajā dzīvē," sacīja Kažoka.

Kā ziņots, "Vienotības" Saeimas frakcijas vadītājs Dzintars Zaķis esot apmierinājis frakcijas iepriekš izteiktās prasības, kā risināt gadījumu ar automašīnas iegādi, - viņš atvainojies, paudis nožēlu un nomaksās PVN.

Pēc "Vienotības" frakcijas sēdes frakcijas priekšsēdētāja vietniece Lolita Čigāne (V) žurnālistiem uzsvēra, ka frakcija pieņēma zināšanai to, ka pirms nedēļas izteiktās vēlmes patlaban ir apmierinātas, un šodien netika izskatīta iespēja, ka Zaķis varētu atkāpties no frakcijas vadītāja amata. Par to būtu pamats runāt, ja frakcijas prasības netiktu apmierinātas, piebilda politiķe.

Frakcijas sēdē Janīna Kursīte-Pakule (V) informēja frakcijas biedrus, ka kāds iedzīvotājs iesniedzis pieprasījumu un jautājums par Zaķa automašīnas iegādi tiks skatīts Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijā.

Arī Zaķis žurnālistiem klāstīja, ka savu rīcību nožēlo un uzskata, ka šajā gadījumā ir saskatāma zināma "ētiskas dabas problēma" un viņš pieļāvis kļūdu. Zaķis atzina, ka automašīnas iegādes gadījumā nebija korekti izvēlēties scenāriju, "kurš pieņemams katram uzņēmējam".

Viņš uzsvēra, ka atpirks automašīnu no sava uzņēmuma, kas, pēc politiķa domām, pielikšot punktu "ažiotāžai, kas izraisīta". Zaķis automašīnu atpirkšot par to cenu, par kuru uzņēmums to iegādājies, "lai nesagādātu iespēju dažādi interpretēt dažādas lietas".

Kā ziņots, portāla "Pietiek.com" rīcībā nonākušie dokumenti liecina, ka Zaķis gadu mijā ticis pie jaunas automašīnas "Volvo XC60", nenomaksājot valstij aptuveni 8800 eiro (6160 latu) PVN. Publicētajā deputāta e-pasta vēstuļu sarakstē ar "Mūsa Motors Rīga" saistībā ar šo lietu tiek apspriesta nepieciešamība kādam starpniekuzņēmumam Lietuvā maksāt 1000 eiro (700 latus), lai varētu tikt īstenota nodokļa apiešanas shēma.

Savukārt sabiedriskās politikas centra "Providus" pētnieks Valts Kalniņš aģentūrai LETA akcentēja, ka Zaķis partijas interesēs varētu atstāt vismaz Saeimas frakcijas priekšsēdētāja amatu, jo centieni atpirkt jauniegādāto automašīnu "Volvo XC60" no sava uzņēmuma "būs tikai tāds ielāps".

Latvijā

Kaitējums zemūdens interneta savienojumiem starp Vāciju un Somiju un starp Lietuvu un Zviedriju ir samazinājis datu pārraides ātrumu un izraisījis virkni starptautisku aizdomu. Tomēr līdz šim nav izšķirošas reakcijas uz šo notikumu. Šis nav pirmais gadījums, kad Baltijas jūrā tiek bojāta zemūdens infrastruktūra. Radušās pamatotas aizdomas par Krievijas iesaisti, ziņo Polijas medijs "wnp.pl".

Svarīgākais