Satiksmes ministrs Aivis Ronis aicina amatpersonas atturēties no publisku vērtējumu izteikšanas par AS "Pasažieru vilciens" (PV) jauno vilcienu iepirkuma līgumu, iekams Satiksmes ministrijas (SM), PV un Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji nav tikušies ar Eiropas Komisijas (EK) pārstāvjiem.
Kā aģentūru LETA informēja satiksmes ministra biroja vadītājs Aivis Freidenfelds, Ronis atgādina, ka amatpersonu publiskajā telpā izteiktos viedokļus vērtē ne tikai Latvijas sabiedrība, bet tiem seko līdzi arī EK pārstāvji. "Nebūtu pieļaujama nelabvēlīga fona radīšana pirms šīm nozīmīgajām sarunām," uzskata ministrs.
Ronis atkārtoti uzsver, ka jaunie vilcieni Latvijai ir nepieciešami, ne tikai lai atjaunotu PV ritošo sastāvu, bet arī lai ļautu jaunā kvalitātē atjaunot vagonbūves tradīcijas, vienlaikus radot jaunas darba vietas.
Kā ziņots, SM, PV un FM pārstāvjiem tikšanās ar EK amatpersonām plānota piektdien, 25.maijā.
EK ir brīdinājusi Latviju, ka, turpinot īstenot PV un Spānijas uzņēmuma "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) parakstīto jauno pasažieru vilcienu piegādes līgumu, tai var pašai nākties maksāt 100 miljonus latu, kuri iepirkumā paredzēti kā ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums.
Vēstulē uzsvērts, ka, turpinot īstenot parakstīto līgumu, valsts iestādes ne tikai pārkāps ES publisko iepirkumu noteikumus, bet arī var tikt izskatīta iespēja piemērot finanšu korekciju 100% apmērā, proti, Latvijas pusei pašai nāktos segt 100 miljonus latu, kuri paredzēti kā līdzfinansējums no Kohēzijas fonda.
EK aicina Latvijas institūcijas rast situācijai alternatīvas un pieņemt nepieciešamos lēmumus.
Kā ziņots, Ronis pēc sarunas ar jauno PV valdes priekšsēdētāju Arti Birkmani uzdevis šīs nedēļas laikā kopīgi ar CAF rast risinājumu risku mazināšanai Eiropas finansējuma saņemšanai jauno vilcienu iepirkumā.
Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja ministra biroja vadītājs Freidenfelds, PV pārstāvjiem piektdien ir jātiekas ar EK pārstāvjiem un jānoskaidro viedoklis par iepriekšējās PV valdes noslēgto līgumu ritošā sastāva modernizācijā.
Atkarībā no EK komentāriem PV valdei vai nu jāvirza esošais projekts, vai arī jāpiedāvā alternatīvi risinājumi SM un valdībai.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).