Lai sabalansētu pasažieru pārvadātāju izmaksas un valsts budžetā pieejamos līdzekļus, valdībā pieņemta jauna sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju zaudējumu kompensēšanas kārtība.
Tā paredz, ka pārvadātāju aprēķinātā viena kilometra pašizmaksa tiks koriģēta ar koeficientiem, kas raksturo maršrutu tīkla un pārvadātāju īpatnības - grants ceļu īpatsvars, maršrutu tīkla daļa reģionālajos starppilsētu un vietējās nozīmes pārvadājumos, vidējais reisa garums, vidējā svērtā autobusu ietilpība, autobusu vecums, nobraukuma īpatsvars republikas pilsētu administratīvajā teritorijā un nobraukums maršrutu tīklā. Netiks kompensēta tā izmaksu daļa, kas vairāk kā par 5% pirmajā gadā un 3% nākamajos gados pārsniegs vidējo svērto viena kilometra pašizmaksu.
Satiksmes ministrijas sadarbībā ar VSIA "Autotransporta direkcija" un Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociāciju izstrādātie Ministru kabineta noteikumi "Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā radušos zaudējumu un izdevumu kompensēšanas un sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifa noteikšanas kārtība" otrdien, 15.maijā, atbalstīti valdībā.
Minēto grozījumu mērķis ir ierobežot sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju izmaksu pieaugumu un motivēt pārvadātājus, kuru viena kilometra pašizmaksa ievērojami pārsniedz vidējo, pārskatīt izdevumu apjomu. 2011.gadā starp pārvadātājiem, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus ar autobusiem reģionālajā starppilsētu maršrutu tīklā, pastāvēja lielas izmaksu atšķirības - viena kilometra pašizmaksa bija robežās no 0.47 līdz 0.87 Ls/km.
To, ka ir jābūt iepriekš noteiktiem pārredzamiem parametriem kompensācijas mehānismu aprēķināšanai par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, paredz Eiropas Savienības regula. Līdz šim šādi parametri nebija noteikti un kompensējamo zaudējumu apmērs tika rēķināts kā starpība starp sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā gūtajiem faktiskajiem ieņēmumiem un ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītajiem faktiskajiem izdevumiem, pieskaitot valsts garantētu peļņas procentu.
2012.gadā zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem no valsts budžeta piešķirti 46.46 miljoni latu, kas ir par 10% mazāk nekā pērn, kad šim mērķim bija piešķirti 51.36 milj. Ls. Līdz ar to 2012. gadam piešķirtais valsts budžeta finansējums sedz tikai 74 % no sabiedriskā transporta sniedzēju šogad prognozētajiem zaudējumiem.
Arī līdz šim veikta virkne pasākumu, lai sabalansētu pārvadātāju izdevumus ar valsts budžetā pieejamajiem līdzekļiem, tostarp pārskatīti autobusu un vilcienu maršruti, lai novērstu situāciju, kad vienlaicīgi vai ar nelielu laika intervālu vienā virzienā dodas gan autobuss, gan vilciens, tāpat samazinātas pakalpojumu sniedzēju izmaksas.
Jaunā kārtība tiks attiecināta gan uz sabiedriskā transporta pakalpojumu līgumiem, kas piešķirti tieši, gan arī - konkursa ceļā. Lēšams, ka Latvijā darbojas 50 līdz 60 pārvadātāju uzņēmumi, uz kuriem izstrādātie noteikumi attieksies.