Daugavpils gribējusi iepirkt tramvajus no teju bankrotējušas Krievijas firmas ar milzu parādiem

Pērn decembrī Daugavpils domes izsludinātajā konkursā par jaunu tramvaju iegādi uzvarēja Sanktpēterburgas uzņēmums “Vagonmash”, kas, kā vēlāk noskaidrojās, ir tuvu bankrotam, ziņo TV3 raidījums “Nekā Personīga”.

Lai arī Iepirkumu uzraudzības birojs aizliedza Daugavpils domei ar aizdomīgo uzņēmumu slēgt miljonus vērto līgumu, par pirkumu atbildīgās amatpersonas joprojām uzskata, ka strādājušas labi.

Daugavpils domei piederošā a/s “Tramvaju uzņēmums” pagājušā gadā izlēma par ES piešķirtajiem aptuveni 10 miljoniem latu nomainīt 6 kilometrus sliežu un iepirkt 12 jaunus tramvajus.

Tramvaju iepirkumam pieteicās piecas firmas. Finālam kvalificējās trīs - Baltkrievijas un Rumānijas kopuzņēmums "Carpat Belaz Service", Sanktpēterburgas rūpnīca “Vagonmash” un vietējā “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca”.

Par uzvarētāju Daugavpils dome pasludināja “Vagonmash”, jo tam esot laba reputācija, caurspīdīgs finanšu stāvoklis un viszemākā tramvaju cena – 3,6 miljoni.

Samierināties ar zaudējumu nevēlējās konkursā zaudējusī “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca”, kuras akcionāri ir vairāki Igaunijas uzņēmumi. Izpētot, ar ko Krievijā nodarbojas viņu konkurents, rūpnīcas pārstāvji atklāja, ka “Vagonmash” ir tuvu bankrotam.

Tā kā konkurss bija starptautisks, visiem uzņēmumiem bija jāiesniedz izziņa no sava vietēja ieņēmumu dienesta, ka firmai nav nodokļu parādu. Lai izvairītos no dokumentu viltošanas, šim iesniegumam bija jābūt ar īpašu konkrētās valsts oficiālo iestāžu apliecinājumu.

“Vagonmash” dokumenti bija bez oficiālajiem spiedogiem. Uzrādītā summa niecīga - 80 santīmi. Tomēr izpētot “Vagonmash” ceturkšņa pārskatus Krievijas publiskajos reģistros atklājās, ka uzņēmumam iekrājušies nodokļu parādi par vairāk nekā 1,6 miljons latu. Turklāt konkursa laikā pret “Vagonmash” bija uzsāktas 48 tiesvedības par neizpildītām saistībām pret pasūtītājiem. Trijās no tām pieprasīts “Vagonmash” atzīt par bankrotējušu.

“Nekā Personīga” rīcībā esošā vēstule no Pēterburgas rāda, ka pašvaldības Transporta komiteja pērn ar “Vagonmash” bija noslēgusi četrus līgumus par 13 miljoniem latu. Taču rūpnīca nepiegādāja nevienu vagonu. Tāpēc pašvaldība uzņēmumu gatavojas iekļaut negodprātīgo piegādātāju reģistrā. Arī Volgograda joprojām gaida 7 no 11 pasūtītajiem tramvajiem. Pirms diviem gadiem līdzīgu pārkāpumu dēļ “Vagonmash” akcijas izslēdza no kotācijas fondu biržā.

“Rūpnīcas vadība jau laicīgi brīdināja uzņēmumu, Daugavpils domi, arī Satiksmes ministrijas Investīciju departamentu, ka ar “Vagonmash” nav viss kārtībā. Mēs lūdzām pievērst tam uzmanību un pārbaudīt vēlreiz. Atbildes bija, ka viss ir tā kā kārtībā,” atceras “Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca” pārstāvis Jānis Čakstiņš.

Konkursa rīkotāja Daugavpils “Tramvaju uzņēmuma” vadītājs Ēvalds Mekšs “Nekā Personīga atzina, ka par “Vagonmash” problēmām esot nedaudz dzirdējis, bet viņu tas nesatrauc. Jo labāko atlase notikusi, ievērojot likumu.

Arī Satiksmes ministrija nepiekrīt, ka darbinieks, kurš uzraudzīja konkursa komisijas darbu, strādājis slikti. Viņuprāt firmas nevar sodīt un izmest no konkursa tikai citviet neizpildīto darbu dēļ.

Ja Iepirkumu uzraudzības birojs nebūtu uzlicis veto konkursa rezultātiem, Daugavpils, iespējams, paliktu bez tramvajiem un arī bez naudas. Kā ierasts šādos konkursos, uzvarētājs daļu no summas saņem priekšapmaksā. Krievijas ziņu portāli vēsta, ka šajās dienās pret Sanktpēterburgas uzņēmumu sākušies naudas un mantas piedzīšanas procesi. Tiesu izpildītāji ir arestējuši daļu “Vagonmash” produkciju un ražošanas iekārtas.

Latvijā

Baltijas valstis ir tehnoloģiski ļoti ievainojamas, un tas ir jāsaprot, komentējot konstatētos zemūdens kabeļu bojājumus Baltijas jūrā, intervijā TV3 raidījumam "900 sekundes" sacīja bijušais Valsts prezidenta padomnieks nacionālās drošības jautājumos Jānis Kažociņš.

Svarīgākais