Policijas vadība Rīgā brauc ar džipiem; par laukiem nedomā

© F64 Photo Agency

Jauno Valsts policijas automašīnu sadalījuma nosacījumi neskaidri, bezceļiem paredzētie pilnpiedziņas auto lielākoties palikuši Rīgā, vēsta LTV raidījums "De facto".

Pēc pērnā gada kaislībām ap vērienīgo policijas automašīnu nomas līgumu daļa jauno spēkratu saņemti un jau arī sadalīti pa iecirkņiem. Jaunās automašīnas daudzas policijas nodaļas gaidīja kā atpestīšanu, lai beidzot varētu uzlabot nolietoto autobāzi.

Tomēr "De facto" rīcībā esošā informācija liecina – auto sadale notikusi nevis saskaņā ar policijas darbinieku ikdienas vajadzībām, bet kārtējo reizi nostrādājis amatpersonu svarīguma princips. Proti, augstākstāvošajiem lietošanā tikuši arī labākie spēkrati, pat ja pienākumu pildīšanai tas nav nepieciešams.

Valsts policijas sniegtie dati par kopumā 194 "Volkswagen Tiguan" markas automašīnu sadalījumu ir skopi: 29 jaunie auto tikuši Kurzemei, 30 – Latgalei, pa 28 – Vidzemei un Zemgalei, policijas darbiniekiem Rīgas reģionā atvēlēti 49, bet dažādos citos Valsts policijas dienestos 30 jaunie automobiļi.

Sīkākas ziņas likumsargi neatklāj, uzsverot, ka automašīnas ir tāds pats speclīdzeklis kā ieroči, tā ir ierobežotas pieejamības informācija un tādēļ precīzu skaitu par sadalījumu iecirkņos Valsts policija nesniegs. Arī no komentāriem kameras priekšā policijas pārstāvji kategoriski atteicās, pamatojumu par sadalījuma principiem gan solot rakstiski, taču tā arī to nesniedzot.

"De facto" rīcībā esošās ziņas liecina – no 14 sliktāk izbraucamiem ceļiem paredzētajām pilnpiedziņas automašīnām, tikai četras atvēlētas reģioniem, bet pārējās desmit palikušas Rīgas kungiem.

Ministrija ziņas par pilnpiedziņas auto lietotājiem ne noliedz, ne apstiprina, uzsverot – šādas informācijas tās rīcībā neesot -, un runā par vispārējo auto sadalījumu.

"Vidēji, ja mēs runājam par "Tiguan" automašīnām, vidēji tās ir 30 autotransportvienības uz katru reģionu plus/mīnus. Un tālāk jau tā ir reģionu vadītāju atbildība, kurā konkrēti iecirknī, kuram konkrēti policistam šis te autotransports tiek piestiprināts," norāda Iekšlietu ministrijas valsts sekretāre Ilze Pētersone-Godmane.

Savukārt, kādēļ šo sadalījumu policija definējusi kā ierobežotas pieejamības informāciju, valsts sekretāre atbildēt nespēj: "Es personīgi neesmu jums tādu atbildi sniegusi, tā kā es nevarēšu jums to pateikt."

Tāpat Iekšlietu ministrija uzsver, ka iepirkums vēl turpinās, automašīnas būs vēl un par galīgo auto sadali varēs runāt ātrākais vasarā. "Tikai tad, kad būs nopirktas viss Valsts policijai nepieciešamais autotransports, tikai tad mēs varēsim runāt par to, ka viss tas transports, kas ir jaunais nopirktais, tiks sadalītas atbilstoši tam, kā uzskata Valsts policijas vadība par nepieciešamu," skaidro Pētersone-Godmane.

Savā pamatojumā, kādēļ sīkākus komentārus nesniedz, policija norādījusi, ka «informācija par autotransportu ir tāda, kas paredzēta un noteikta iestādes iekšējai lietošanai atbilstoši Informācijas atklātības likuma 5.panta otrās daļas 2.punktam».

Atsaucoties uz minēto likuma pantu, atbildi uz lūgumu precizēt, kā tieši prasīto ziņu izpaušana par sadalījumu apgrūtina iestādes darbību vai nodara kaitējumu personu likumiskajām interesēm, "De facto" gan tā arī nesagaidīja.

Raidījuma rīcībā esošās ziņas liecina, ka neskaidrības ap "Tiguan" markas automašīnu sadalījumu nav vienīgās vērienīgajā autonomas iepirkumā.

Latvijā

Taksometru pakalpojumu pieejamība dažādām sabiedrības grupām un invaliditātes veidiem var būt atšķirīga, tomēr transportlīdzekļu pielāgošanā jāveic ievērojami uzlabojumi, jāizglīto vadītāji un jāveicina empātija, reizē neaizmirstot par drošas braukšanas kultūru, lai taksometru pakalpojumus pilnvērtīgi varētu izmantot arī pasažieri ar invaliditāti un vecāki ar maziem bērniem, uzskata Tiesībsarga birojs.

Svarīgākais