Milzu interese par jaunajām ID kartēm

© F64 Photo Agency

«Interese par jaunajām personas apliecībām iedzīvotājiem ir liela, un jau tagad daudzi apmeklētāji prasa, kad varēs iesniegt dokumentus jaunā dokumenta noformēšanai. Ir cilvēki, kas jau tagad ir pierakstījušies uz kartes noformēšanu 2. aprīlī, lai būtu droši, ka varēs tai pieteikties jau pirmajā dienā un nevajadzētu gaidīt rindās,» Neatkarīgajai stāsta Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) Rīgas 1. nodaļas klientu apkalpošanas nodaļas speciālists Kristaps Loginovs.

Gandrīz desmit gadi bija nepieciešami, lai Latvijā līdzās pasēm ieviestu mazāku un ērtāku personu apliecinošu dokumentu – identifikācijas kartes (ID). 2. aprīlis vēsturē paliks kā datums, kad Latvija kā viena no pēdējām Eiropas Savienības (ES) valstīm ieviesīs jauno karti. To gan veicinājusi ES, kura trešo valstu pilsoņiem uzturēšanās atļaujas izsniedz plastikāta kartes formā, nevis ielīmējot tās pasēs, līdz ar to šis ir piemērotākais laiks, lai ieviestu ID kartes.

«Galvenokārt cilvēki uzsver, ka jauno personas apliecību viņi vēlas tās izmēru dēļ – tā ir parastas maksājumu kartes formāta un atšķirībā no pases ikdienā ērti nēsājama līdzi. Daudzi dzīvo ārzemēs vai bieži ceļo un jau pieraduši, ka citviet Eiropā šādas identifikācijas kartes plaši lieto,» norāda PMLP pārstāvis. «Ir arī cilvēki un sevišķi cilvēki gados, kas kaut ko ir tikai dzirdējuši par kartēm un domā, ka tās būs obligātas – tā nav, varēs izvēlēties pasūtīt karti vai ne.»

Līdzīgi kā pasu saņemšana, arī ID kartes varēs pieteikt jebkurā PMLP, un vienīgais, kas būs nepieciešams jaunā dokumenta pieteikšanai, – pase. Fotografēšanu un pirkstu nospiedumu skanēšanu veiks PMLP uz vietas. «Ikvienam ir izvēle, kādā laika posmā saņemt ID kartes. Standarts to izgatavošanai ir 10 darba dienās, bet, ja ir nepieciešams ātrāk, karti var izgatavot divās darba dienās. Nodeva par ID karti ir tāda pati kā par pases izsniegšanu – 10 latu, bet bērniem, jauniešiem līdz 20 gadu vecumam, pensionāriem, pirmās un otrās grupas invalīdiem – pieci lati. Paātrinātā kārtībā maksa par ID karti ir 20 lati,» komentē PMLP sabiedrisko attiecību speciālists Andrejs Rjabcevs.

Izmēra ziņā jaunais dokuments būs tāds pats kā bankas norēķinu kartēm, un tas būs ne tikai līdzeklis personas identificēšanai klātienē, piemēram, pastā, bankās, bet arī attālināti, caur internetu, jo to otrā pusē ir iekļauta dzeltena mikroshēma, kas ir paredzēta droša elektroniskā paraksta radīšanai. Ar to internetā varēs noformēt iesniegumus, dokumentus, ko tālāk varēs nosūtīt valsts un pašvaldību iestādēm.

Vienīgās problēmas – ar tām nevarēs piedalīties vēlēšanās. «Izmēra dēļ kartēs nevar ielīmēt vīzas, izdarīt atzīmes spiedoga veidā. Ir apspriests variants, ka līdzīgi kā pašvaldību vēlēšanās varētu izveidot vēlētāju reģistrus un konkrētajā iecirknī varētu ierasties ar pasi vai ID karti,» kā risinājumu min A. Rjabcevs.

Kā priekšrocību var minēt brīvu pārvietošanās iespēju ES, jo pase vairs nav nepieciešama. Privilēģija gan nebūs nepilsoņiem, kuriem pēc st atusa ir nepieciešama pase kā primārais ceļošanas dokuments. Tikmēr pilsoņi uz Lielbritāniju un Īriju, kur ir robežkontrole, varēs ceļot ar ID karti. «Jau brīdī, kad Ministru kabinets pieņēma lēmumu par kartēm, Ārlietu ministrija informēja visas ES valstis par jauno dokumentu,» precizē PMLP preses sekretārs.

Atšķirībā no pases ID kartēs būs lielāka izmēra fotogrāfija, jo to izmanto, lai klātienē atpazītu uzrādītāju.

Latvijā

Ceļu kvalitāte Latvijā ir viens no autovadītājiem sāpīgākajiem jautājumiem. Lai arī "Latvijas valsts ceļu" ieskatā patlaban gandrīz 80% valsts galveno autoceļu un praktiski puse reģionālo autoceļu ir labā tehniska stāvoklī, situāciju varētu pasliktināt fakts, ka pēc diviem gadiem par ceturto daļu, visticamāk, samazināsies ceļu būvniecībai pieejamais finansējums. Tas tāpēc, ka šobrīd vairākus desmitus miljonu eiro ceļu būvei gūstam no Eiropas Atveseļošanās un noturības mehānisma, kas savu darbu beigs 2026. gadā. Kāda ir Latvijas autoceļu turpmākā nākotne, vairāk vēsta 360TV ziņu raidījums “Ziņneši”.

Svarīgākais