Aicina valsts pārvaldē izvēlēties energoefektīvākus auto

Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts uzskata, ka valsts pārvaldes autoparkam jākļūst videi draudzīgākam un energoefektīvākam, kalpojot par pozitīvu piemēru iedzīvotājiem ceļā uz "zaļāku", mazāk enerģiju patērējošu transporta sektoru Latvijā.

"Valsts pārvaldes autoparkā ir jāveic reformas, lai veicinātu videi draudzīgāku dzīvošanu un padarītu mūsu transporta sektoru energoefektīvāku. Tas kalpos ne vien par piemēru pārējiem autobraucējiem, bet var palīdzēt valstij ietaupīt, jo automašīnas ar mazākiem dzinēja tilpumiem samazina ne vien patērēto degvielu, kuras cenas patlaban aug un sāpīgi skar ikvienu autobraucēju, bet var būt arī lētākas, jo tām lielākoties nav raksturīga lieka ārišķība," uzskata D.Pavļuts, aicinot kolēģus no valsts pārvaldes pēc iespējas izvēlēties automašīnas ar zemāku oglekļa dioksīda (CO2) emisiju līmeni.

Otrdien, 20.martā, Ministru kabinets, izskatot Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu "Par dienesta vieglo automobiļu izdevumiem valsts pārvaldes iestādēs, savstarpēji salīdzinot nomāto automobiļu izdevumus ar izdevumiem, ja attiecīgie automobiļi būtu iestādes īpašums", atbalstīja D.Pavļuta priekšlikumu uzdot Ekonomikas ministrijai (EM) sadarbībā ar Satiksmes un Finanšu ministrijām trīs mēnešu laikā iesniegt instrukcijas projektu par dienesta vieglo automobiļu iegādes un nomas kārtību, paredzot tajā noteikt obligāto automobiļos maksimāli pieļaujamo CO2 emisiju līmeni.

Ekonomikas ministrijas apkopotā informācija liecina, ka transporta sektors ir otrs lielākais enerģijas galapatēriņa sektors Latvijā. 2010.gadā enerģijas galapatēriņš transportā bija 13 986 gigavatstundas (GWh) jeb 28,2% no kopējā enerģijas galapatēriņa, kur lielāko daļu veido patēriņš autotransportā - 83,6%. Pašlaik enerģijas patēriņa transporta sektorā ietaupījumu nodrošina degvielas mazumtirdzniecības cenas palielinājums, tomēr ilgtermiņā valsts loma būs nozīmīga sabiedrības paradumu maiņu veicināšanā, ņemot vērā prognozēto enerģijas patēriņu transportā pieaugumu.

Eiropas Transporta un dabas federācijas pētījums "Cik tīras ir Eiropas automašīnas?" (How clean are Europe’s cars?) liecina, ka Latvijā 2010. gadā jauni auto uz vienu kilometru radīja 162 gramus CO2 izmešu. Pirmajā vietā ierindojusies Dānijā, kurā jaunas automašīnas uz kilometru rada 127 gramus CO2 izmešu. 2010.gadā vidējais ES jauno auto emisiju līmenis bija 140 grami uz kilometru.

Ekonomikas ministrs patlaban pārvietojas ar nomātu automašīnu "Audi A6", bet ir lūdzis, beidzoties nomas līgumam, aizvietot to ar mazāku, taupīgāku automašīnu. Šādas prasības nākotnē tiks attiecinātas arī uz divām citām EM automašīnām, kuras saskaņā ar MK 04.08.08 instrukciju Nr.11 "Dienesta vieglo automobiļu iegādes un nomas kārtība" nav iegādātas īpašumā, bet tiek nomātas.

Latvijā

Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā konkurence ir piesātināta - degvielas uzpildes staciju skaits pret automašīnu skaitu ir viens no augstākajiem Eiropā, intervijā aģentūrai LETA atzina degvielas tirgotāja AS "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība. Viņš norāda, ka degvielas tirgotāju nozare ir kapitāla ieguldījuma ziņā ļoti intensīva, bet pēdējo gadu tendence ir tāda, ka ne visi mazie spēlētāji spēj turpināt kapitālieguldījumus un uzturēt kvalitāti, tāpēc mazo spēlētāju tirgus daļa samazinās. Pēc viņa teiktā, Latvijas degvielas tirgū šobrīd situācija ir stagnējoša un kopējās degvielas patēriņš Latvijā joprojām nav sasniedzis līmeni, kāds bija pirms pandēmijas.

Svarīgākais