Saskaņiešu vadītā Rēzeknes pašvaldība pagājušā gada nogalē tikusi pie 24 pasažieru autobusiem par trīs reizes dārgāku cenu, nekā tos īsi pirms tam nelielai privātfirmai pārdeva partijas biedru vadītā Rīgas pašvaldība.
TV3 raidījums “Nekā Personīga” atklājis, ka vecos autobusus Rēzeknes pašvaldība par dārgu naudu nomā no kādas nelielas privātfirmas LAP. Plašākai sabiedrībai nezināmā firma tos īsi pirms Ziemassvētkiem uz ļoti izdevīgiem nosacījumiem iegādājās no Rīgas satiksmes. Kopumā 27 desmit gadus vecie Ikarus autobusi kopš 2009.gada stāvēja Rīgas satiksmes garāžā, jo krīzes laikā samazinājās pārvadājumu apjoms. Lai arī par izsoli tika paziņots publiski, interese nebija liela. Izsolē pieteicās Rēzeknes satiksme, kas solīja maksāt 293 400 latus un kāda privātfirma LAP. Šī privātfirma nosolīja pusotru tūkstoti vairāk un arī tika pie autobusiem.
Rīgas satiksme bija ļoti pretimnākoša SIA LAP.
“Noslēgtais līgums paredz kārtību, ka norēķini par šiem transporta līdzekļiem tiks veikti piecu gadu laikā,” pastāstīja Rīgas satiksmes izsoles komisijas sekretārs Andis Zaharenko.
Konkursa nolikumā arī bija ierakstīta iespēja pretendentam sniegt priekšlikumus par līgumu. LAP to izmantoja un ierosināja, ka samaksās piecu gadu laikā. Rīgas satiksme piekrita. Rīgas pašvaldības uzņēmums atdeva autobusus LAP, kas apņēmās ik mēnesi par katru braucamo maksāt 180 latus. Firmai paveicās dubulti. Uzreiz pēc izsoles tā autobusus iznomāja savam izsoles konkurentam Rēzeknes satiksme. Taču ne vairs par 180, bet gan 425 latiem. Rezultātā LAP tīrie ienākumi ik mēnesi ir 240 lati par vienu autobusu jeb 6500 lati par visiem. LAP īpašniece Iveta Vilka “Nekā Personīga” apgalvoja, ka viss noticis nejauši.
SIA LAP ir mazs uzņēmums, kas reģistrēts Purvciema dzīvoklī. Firma veic maršruta taksometru pārvadājumus un jau piedalījusies pašvaldības konkursos. Tā iepriekšējo gadu pārskati uzrāda zaudējumus, tādēļ Rīgas – Rēzeknes autobusu darījums stāvokli ievērojami uzlabos.
Rēzeknes mērs par darījumu ir sajūsmā. Pašvaldībai vajadzēja jaunus autobusus, jo pērnā gada nogalē izbeidzās Rēzeknes domes līgumam ar pasažieru pārvadātāju. Pilsēta nolēma šogad sākt jaunu dzīvi un pati organizēt satiksmi. Izveidoja savu SIA „Rēzeknes satiksme” ar pamatkapitālu 2000 latu un sāka meklēt autobusus.
“Viennozīmīgi iedzīvotāji var teikt tikai paldies pašvaldībai, ka ir jauni autobusi, ka viņi ir daudz komfortablāki, ka neviens maršruts nav kavēts. Nu viss notiek ideālā kārtībā. Arī mēs ekonomējam budžeta naudu,” skaidroja Aleksandrs Bartaševičs, Rēzeknes domes priekšsēdētājs.
Bartaševičs uzskata, ka nomāt autobusus ir izdevīgāk, nekā pirkt, jo, kad autobusi nokalpos, nebūs jāmeklē, kam tos pārdot. Tas, ka Rēzekne nomas maksā starpniekam samaksā trīskāršu autobusu cenu, mēru nemulsina.
Rīgas mērs Nils Ušakovs par darījumu neesot lietas kursā. Viņš pārbaudīšot, kādēļ Rīgas un Rēzeknes darījumā piedalījusies starpniekfirma un kādēļ tai autobusi pārdoti uz nomaksu.
“Es iepazīšos ar situāciju un ja nepieciešams sodīšu vainīgos. Vai jūs tiešām domājiet, ka divas Saskaņas pašvaldības sarunāja autobusus? Jā? Tā jau būtu pārāk liela sazvērestība,” norādīja Nils Ušakovs.
„Nekā personīga” atklāja, ka autobusu darījums bija iepriekš sarunāts. Rīgas satiksmes darbu pārrauga domes Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvalde. Tās vadītājs Vitālijs Reinbahs atzina, ka autobusu darījumu viņš jau iepriekš sarunājis ar Rēzeknes mēru Bartaševiču, ar kuru viņu saista ģimenes saites. Bartaševičs ir Reinbaha māsīcas vīrs. Uz jautājumu, vai abi iepriekš pārrunājuši autobusu darījumu, Reinbahs “Nekā Personīga” norādīja: “Es Bartaševiča kungam biju ieteicis griezties Rīgas satiksmē un uzzināt par šo te tēmu.”
Arī Bartaševičs raidījumam atzina, ka šo jautājumu ar savu radinieku pārrunājis. Viņa mudināts, mērs atbraucis uz Rīgu un devies uz Rīgas satiksmes garāžām. Konstatējis, ka autobusi tur ir, uzdevis Rēzeknes satiksmes valdes priekšsēdētājam Jevgeņijam Koršenkovam tos dabūt līdz Rēzeknei. Kā viņš to noorganizējis, to pilsētas mērs vairāk nezinot.