Daudzo ar taksometru pakalpojumiem saistīto skandālu iedvesmots, nra.lv izlēma veikts eksperimentu, noskaidrojot, ar kādu summu, servisa līmeni un vadītāja profesionalitāti var rēķināties pasažieris, kurš izvēlējies braucienu "bēdīgi slavenajā" maršrutā Rīgas centrs- lidosta "Rīga".
Eksperiments būtība: izvēloties piecas taksometru firmas, nra.lv veica piecus identiskus braucienus no viesnīcas "Latvija" līdz lidostai "Rīga", vērtējot gan cenu, gan servisu. Ar visiem taksometriem maršruts tika veikts brīdī, kad satiksmes intensitāte bija samērā mierīga, kas visiem "konkursantiem" nodrošināja vienādus nosacījumus.
Firmas nosaukums: Smile Taxi
Maksa par braucienu: 5,92 Ls
Automašīnas komforta līmenis: augsts
Vadītāja saskarsmes kultūra: neuzbāzīgi pieklājīga
Izvērtējot automašīnas komforta līmeni, braukšanas drošību, autovadītāja saskarsmes kultūras un cenu, šķiet, šo pārvadātāju es varētu ieteikt arī citiem. Pirmkārt, Smile Taxi prasītā cena bija otra lētākā uzreiz aiz Alviksas, taču automašīnas komforta līmenis un šoferīša atsaucība — nebūt ne sliktāka kā dārgajās kompānijās. Ja reiz Alviksas un Smile Taxi par braucienu prasītā samaksa atšķīrās par nieka 50 santīmiem, tad es labāk izvēlos šo pakalpojumu!
Šoferītis — eleganti piebrauc mašīnu tieši tā, lai man būtu pēc iespējas ērtāk iekāpt un pēc dažām minūtēm pārprasa, vai salonā nav pārāk karsts. Salons — patīkami sakopts, uz priekšējā paneļa — avīzes, kura var pārlapot sēžot sastrēgumos. Turklāt galvenais bonuss — Smile Taxi vadītājs bija praktiski vienīgais šoferis, kurš, atrodoties pie stūres, neriskēja lietot savu mobilo telefonu, apsolot zvanītājam pārzvanīt pēc dažām minūtēm.
Firmas nosaukums: Rīgas Taksometru Parks
Maksa par braucienu: 6,95 Ls
Automašīnas komforta līmenis: augsts
Vadītāja saskarsmes kultūra: viennozīmīgi, uzlabos jums omu
Lai gan šis izrādījās viens no dārgākajiem braucieniem, komforta ziņā man nebija kam piekasīties, tādēļ, šķiet, šādu summu ir vērts maksāt. Taču šī brauciena pati galvenā „ekstra” bija patīkamais vadītājs, ar kuru es labprāt dotos ceļā vēlreiz! Vecā kaluma šoferis, šķiet, pieredzējis laikus, kad „sarkanie takši” vēl bija „dzeltenās volgas”, bet „Rīgas Taksometru parks”— valsts uzņēmums. Ar izcilu humora izjūtu un labestību apveltīts vadītājs, kurš nepilnas pusstundas laikā paguva man izstāstīt gan par sīvo konkurenci lidostā, gan par taksistu „sūro maizi”, gan pasmieties par krīzi valstī. Un brauciena nobeigumā man tapa veltīts dzejolis — paldies jums, ka braucat ar mums, nosmējās vadītājs, kura dzimtā valoda, starp citu, nebūt nebija latviešu.
Atsauce:
Firmas nosaukums: Lady taxi
Maksa par braucienu: 8,71 Ls
Automašīnas komforta līmenis: augsts
Vadītāja saskarsmes kultūra: ļoti patīkama
Problēma: izsaucot taksometru caur izziņu dienestu 1188, par katru nobraukto kilometru jums būs jāmaksā par aptuveni pieciem santīmiem vairāk.
Firmas nosaukums: Baltic Taxi
Maksa par braucienu: 6,68 Ls
Automašīnas komforta līmenis: ļoti augsts
Vadītāja saskarsmes kultūra: ļoti patīkama
Problēma: nekļūdieties, izvēloties brauciena apmaksas kārtību. Jūs varat braukt „pēc skaitītāja” vai izmantojot fiksēto piedāvājumu „9 lati uz jebkuru vietu Rīgas robežās”. Ja no lidostas vai uz lidostu dodaties no tuvējā centra, tad „pēc skaitītāja”brauciens maskās ne vairāk kā 7 latus. Savukārt, ja jābrauc uz Pļavniekiem vai kur tālāk, izdevīgāk būs izmantot fiksēto cenu.
Firmas nosaukums: Alviksa
Maksa par braucienu: 5,49 Ls
Automašīnas komforta līmenis: ļoti zems
Vadītāja saskarsmes kultūra: nulles līmenī
Problēma: vienīgais, kas mani varētu piespiest otrreiz iekāpt šīs firmas automašīnā, ir tiešām labā cena, taču, ja kārtīgi meklē, tad Rīgā var atrast vēl vairākas taksometru kompānijas, kas uz lidostu ved par aptuveni tām pašam naudām.
Firmas nosaukums: Taxi SOS
Maksa par braucienu: 6,40 Ls
Automašīnas komforta līmenis: zems
Vadītāja saskarsmes kultūra: uzteicams mēģinājums runāt latviski
Problēma: vadītāju saskarsmes kultūra ir diezgan zema un latviešu valodas zināšanas — visnotaļ apšaubāmas. Bail pat domāt, ko ar šādu šoferi spēs sarunāt ārzemnieks.
Secinājumi:
Lētākā cena: Alviksa 5,49 Ls
Dārgākā cena: Lady taxi 8,71 Ls
Starpība starp dārgāko un lētāko braucienu: 3,22 Ls
Augstākais serviss: Baltic Taxi
Draudzīgākais autovadītājs: Rīgas taksometru parks
Kopīgās problēmas: Dīvaini, ka par to vispār joprojām jārunā, taču daudzi taksometru vadītāji joprojām ignorē aizliegumu brauciena laikā lietot mobilo telefonu. No sešiem šoferiem trīs man pacentās nodemonstrēt savu veiklību, ar „vienu pirkstu” stūrējot, bet ar otru — runājot pa mobilo tālruni. Ziniet, sajūtas nav patīkamas!
Otra lieta, ko nākas atzīt, — taksometru biznesam šobrīd neklājas viegli un tas, nenoliedzami, atspoguļojas gan šoferīšu noskaņojumā, gan sejās. Atklātās sarunās vairāki vadītāji man atzina, ka taksometru firmas saviem vadītājiem uzliek milzīgus plānus un iespaidīgu automašīnu īres maksu, kas cilvēkus spiežot strādāt 20 stundas diennaktī. Taču pat šādos apstākļos, cepuri nost, daudzi vadītāji pret saviem klientiem izturas draudzīgi un ar vislielāko cieņu.
Savukārt, ja runājam par patīkamām lietām, tad mana galvenā atziņa liecina: taksometru bizness ir tāds pats pakalpojums kādu mēs saņemam frizētavā, pie manikīres vai šuvējas, tādēļ šīs nozares galvenā vērtība tomēr ir cilvēki. Šoferi. Protams, ja sēsties taksometrā sanāk nakts stundā, pēc kārtīgas ballītes, tad tam, kāds šoferis jūs aizvizina uz mājām, nav lielas nozīmes, Taču, ja braucienā dodaties rīta pusē, iespējams, darba darīšanās, tad patīkams, draudzīgs šoferis jau ir puse no veiksmes.
Eksperta komentārs
Viena no eksperimenta nepatīkamākajām atziņām bija tā, ka, izsaucot taksometru ar uzziņu dienesta 1188 starpniecību , klientam, visbiežāk pašam to nezinot, par katru nobraukto kilometru nākas maksāt par pieciem santīmiem vairāk nekā tad, ja taksis saukts „pa tiešo” caur konkrētās firmas dispečeri.
„Taksometru kompānijām ir noslēgti sadarbības līgumi ar uzziņas dienestu 1188, kas ir maksas pakalpojums. Un kompānija daļu no šis maksas pārnes uz klientu,” tā šo situāciju komentē Aleksejs Ignatjevs, Latvijas Vieglo taksometru nozares darba devēju organizācijas priekšsēdētāja vietnieks. Tāpat viņš atgādina: cilvēkiem ir rūpīgi jāizvēlas, kuras taksometru kompānijas pakalpojumus viņi izmanto. Šobrīd kvalitātes zīmi Taxi Quality ir saņēmušas Red Cab un Smile Taxi taksometru kompānijas. Šie uzņēmumi atbilst visām nolikuma prasībām un normām. Tāpat Latvijas Taksometru nozares darba devēju organizācija katru mēnesi apkopo informāciju par populārākajiem taksometru pakalpojumu sniedzējiem un ir izveidojusi nozares topu, ka pieņem sūdzības par krāpšanas gadījumiem taksometros.