Šogad tehniskās apskates veikšana vieglajām automašīnām izmaksā par 42 procentiem dārgāk nekā pērnā gada vasarā, bet atkārtota pārbaude – pat par 56 procentiem vairāk.
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) to skaidro gan ar pērnā gada inflāciju un izmaksu kāpumu, gan ar PVN paaugstināšanu šā gada 1. janvārī. Kaut arī šobrīd izmaksas samazinās un inflācijas draudus ir nomainījušas raizes par deflāciju, CSDD pagaidām neplāno samazināt šo pakalpojumu cenas.
Cenas cēlusi inflācija
CSDD tarifus par sniegtajiem pakalpojumiem paaugstināja jau 2008. gada 1. oktobrī, turklāt cenu pieaugums ticis apspriests jau pagājušā gada sākumā. "Lēmums tika pieņemts periodā, kad joprojām bija inflācijas pieaugums. Gada inflācija septembrī sasniedza14,9%, un darbaspēka un pārējās izmaksas turpināja pieaugt, tādējādi radot iztrūkumu starp ieņēmumiem un izdevumiem. Vieglo automobiļu un kravas automobiļu tehniskās apskates cenas līdz tam bija nesamērīgas salīdzinājumā ar saistītajām izmaksām. Daļa autovadītāju, izejot tehniskās apskates pamata pārbaudi, mēdza to izmantot kā transportlīdzekļa diagnostikas pakalpojumu, jo tehniskās apskates pakalpojumu tarifi ir daudz zemāki nekā autoservisu cenas. Iepriekšējo gadu laikā produktu ražošanas un pakalpojumu sniegšanas izmaksas ir būtiski pieaugušas pilnīgi visās sfērās, un izņēmums nav arī CSDD," Neatkarīgajai skaidroja CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Alise Kleinberga. Pēc viņas teiktā, šobrīd cenas ir atbilstošas pakalpojuma izmaksām.
Tā kā izmaksas ir samazinājušās un inflācijas draudus ir nomainījuši deflācijas draudi, Neatkarīgā jautāja, vai nākotnē nav gaidāma CSDD pakalpojumu cenu samazināšana. "Saimnieciskās darbības rādītājiem tiek nepārtraukti sekots līdzi, un tiek pieļauts, ka attiecīgā situācijā varētu tikt izskatīts jautājums par atsevišķu pakalpojumu cenu samazinājumu. Taču, tā kā šobrīd nav novērojama izdevumu samazināšanās sniegto pakalpojumu jomā, līdz šim nav bijis pamatota iemesla izskatīt cenu samazinājuma iespējamību," teica A. Kleinberga.
Uzlīmes arī caurkritējiem
Šogad CSDD piešķir jauna tipa tehniskās apskates uzlīmes. "Tās ir ļoti labi aizsargātas pret viltojumiem, kas novērš tehniski bojātu transportlīdzekļu pārvietošanos pa ceļiem, kā arī palīdz atklāt noziedzīgas darbības," skaidroja CSDD speciāliste.
Turklāt atšķirībā no citiem gadiem šogad īpašas uzlīmes saņem arī transportlīdzekļi, kas pielaidi satiksmei saņem uz vienu mēnesi atsevišķu defektu novēršanai. Tā kā par uzlīmi ir jāmaksā atsevišķi, kā arī ir pieaugusi pakalpojuma cena un PVN, atkārtota tehniskā apskate vieglajām automašīnām šobrīd izmaksā 8,95 latus.
Pēc CSDD vērtējuma, ar pirmo reizi tehnisko skati neiziet aptuveni 45 procenti vieglo automobiļu. Kopumā tehniskā skate vieglajām automašīnām, kurām ir jāveic atkārtota pārbaude, patlaban izmaksā 25,30 latus, nerēķinot transporta nodevu, ko iespējams samaksāt arī pirms tehniskās skates.
Peļņa sarūk
Pēc CSDD finanšu datiem, 2008. gadu uzņēmums beidza ar 1108 latu lielu peļņu, kas salīdzinājumā ar 2007. gadu ir niecīga, jo tad uzņēmums nopelnīja 1,3 miljonus latu. 19,2 miljonu latu apgrozījums pērn, salīdzinot ar 2007. gadu, samazinājies par vairāk nekā 740 000 latu, savukārt izdevumi pieauguši par 1,4 miljoniem latu, sasniedzot 20,6 miljonus latu. Pārējos saimnieciskos izdevumus uzņēmumam izdevies samazināt teju uz pusi - no 155 000 latiem 2007. gadā līdz 75 000 latiem pērn.
Par tehniskajām apskatēm pērn tika iekasēti aptuveni 8 miljoni latu. Pēc CSDD speciālistu prognozēm, šogad ieņēmumos varētu būt kritums.
Iegūtos līdzekļus CSDD izmanto darbības nodrošināšanai – pakalpojumu sniegšanai, reģistra un datu bāzu apkalpošanai un atjaunošanai, ēku un iekārtu uzturēšanai un atjaunošanai, darba algām, elektrībai, apkurei un tamlīdzīgi, tehniskās apskates staciju uzlabošanai un modernizēšanai. "Izbraukšana cauri tehniskās apskates telpai, kur transportlīdzekli apskata speciālists, ir tikai daļa no veselas sistēmas. Tajā iesaistīti darbinieki, datorprogrammas, iekārtas, reģistra izmantošana un visbeidzot tiek apstiprināta transportlīdzekļa atbilstība visiem datiem un sniegta atļauju piedalīties satiksmē," teica A. Kleinberga.
Turklāt pērn tika pabeigta visu tehniskās apskates staciju aprīkošana ar videonovērošanas sistēmām. "Šādas sistēmas esamība sniedz priekšrocības gan mums, gan klientam – CSDD var sekot līdzi darbinieku rīcībai un vienkārši pārbaudīt, kā arī pierādīt to, vai tā nav ļaunprātīga. No otras puses, saņemot klienta jautājumus, pretenzijas un sūdzības, ir iespējams maksimāli īsā laikā noskaidrot lietas apstākļus," bilda CSDD speciāliste.
Pērn tika ieviesta arī jauna tehniskās apskates datu uzskaites un apstrādes datorprogramma, kas nodrošina konstatēto defektu precīzu un skaidru aprakstu, kā arī klientam pārskatāmu transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa novērtējumu. "Šis ir pirmais solis, lai nākotnē ieviestu diagnostikas iekārtu (bremžu stenda un atgāzu analizatora) sasaisti ar datortīklu, kas novērstu subjektīvismu transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontrolē," uzsvēra A. Kleinberga.
Ievieš e-pakalpojumus
Pagājušajā gadā CSDD palielināja klientiem pieejamo pakalpojumu klāstu ar bezmaksas epakalpojumiem, kas sniedz iespēju uzzināt datus par autovadītāju un transportlīdzekli, piemēram, medicīniskās uzziņas termiņa beigšanos, lai laikus varētu nokārtot jaunu, kā arī pieteikties dažādiem atgādinājumiem, piemēram, kad jādodas uz nākamo tehnisko apskati, kā arī iespēju saņemt vienas dienas atļauju. "Šobrīd mēģinām rast iespēju klientiem nodrošināt pakalpojumu apmaksu arī internetā. Gadu no gada šī sistēma nemitīgi tiek attīstīta, bet tas prasa arī zināmus ieguldījumus," piebilda CSDD speciāliste.