Viltotais meteorīts Tele2 varētu izmaksāt vairākus tūkstošus latu

© Mārtiņš Zilgalvis, f64

SIA Tele 2 uz piecām minūtēm kļuva tik varena, ka uzņēmuma vārds izskan tālāk un skaļāk pat par daudzināto Latvijas ekonomisko krahu. Slēpjoties aiz mākslīga meteorīta muguras, teleoperators veica kampaņu, lai iedvesmotu Latvijas sabiedrību, saka uzņēmuma mārketinga un tirdzniecības direktors Jānis Sproģis.

Viņš uzskata, ka tas ir liels panākums, ka valsts vārds izskanējis pasaulē ar pozitīvu nokrāsu. Valsts drošības iestādes domā pretēji – reklāmas veidotāji sevi popularizējuši uz sabiedrības drošības rēķina.

"Tā ir ciniska ņirgāšanās," uzskata iekšlietu ministre Linda Mūrniece. Valsts policijas šefs Valdis Voins uzsver, ka šobrīd, kad drošības un glābšanas dienesti ir finansiāli ierobežoti, šādi kumēdiņi nav pieļaujami. "Naktī to vietu sargāja septiņi policisti! Mēs vērsīsimies pie reklāmas organizatoriem, lai piedzītu zaudējumus," saka V. Voins.

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta zaudējumi ir aptuveni 3000 latu, savukārt Nacionālo bruņoto spēku summa ir krietni mazāka. "Tie varētu būt vairāki desmiti latu, kurus mēs iztērējām degvielā. Katrā ziņā viss šis pasākums mums bija labs treniņš, un pierādījums, ka mēs spējam reaģēt uz nestandarta situācijām," saka Nacionālo bruņoto spēku preses pārstāvis Normunds Stafeckis. J. Sproģis sola, ka uzņēmums pilnībā kompensēs valsts izdevumus.

Reklāmas speciālists Ēriks Stendzenieks par Tele 2 mārketinga triku ir sajūsmā: "Šī ir viena no efektīvākajām reklāmas kampaņām, kādu esmu redzējis. Lai nokļūtu visos pasaules medijos, būtu nepieciešami aptuveni 200 miljoni, taču Tele 2 tas maksās aptuveni 20 000 latu. Šis gājiens parāda, ka reklāmisti un žurnālisti kļūst līdzvērtīgi mediju satura veidošanā, un šādas tendences būs novērojamas arī turpmāk. Tiem, kuri saka, ka tas ir pretīgi, varu oponēt, ka jebkurš Degpunkta sižets ir daudz pretīgāks," saka reklāmas aģentūras !Mooz radošais direktors.

Neatkarīgā vakar atradās notikuma vietā un novēroja, ka vietējiem iedzīvotājiem tas bija liels notikums. "Nu, ziniet, ja tā uguns būtu trāpījusi 30 metru tuvāk – purvā –, tad diez vai kāds to būtu nodzēsis. Mani vecāki, kas dzīvo aiz purva, dzirdēja un redzēja to svītru pār debesīm. Suņi saspieduši astes kājstarpē bija, dzīvnieki jau jūt tādas lietas," emocionāli stāstīja vietējais iedzīvotājs, kurš nevēlējās atklāt vārdu. Viņa kaimiņš Eižens Klucis, izdzirdot troksni, izgājis ārā, jo domājis, ka malumednieki šauj stirnas. "Neredzēju ne gaismu, ne sajutu kādu smaku. Suns gan bija nobijies. Šodien tāds nedaudz vārgs, laikam no radiācijas," teica sirmais vīrs. Uzzinot, ka radiācija krāterī nav konstatēta, viņš uzelpoja un gribēja zināt, cik tad liela ir bedre? "Pa radio teica, ka vismaz desmit metru dziļa un divdesmit plata," acīm mirdzot sacīja Eižens. Uzzinot, ka krāteris ir tikai aptuveni trīs metrus dziļš un septiņus metrus plats, večuks kļuva bēdīgs. Viņš atmeta ar cepuri un kopā ar suni Beisiku devās atpakaļ pie tītariem.

Kundratu mājas saimnieks Tālis ir vienīgais, kurš savām acīm redzēja degošo pamali. Viņš baroja trušus un izdzirdēja dīvainu skaņu, pēc kuras atskanēja sprādziens. "Tas bija vēl skaļāk nekā tad, kad zibens kokā iesper. Salēcos gan es, gan suns! Krītošo meteorītu neredzēju, skatu aizsedza kūts stūris. Pēc tam ieraudzīju apmēram piecpadsmit metru augstu uguns stabu, kas dega kādas divas minūtes," sacīja Tālis.

Patiesībā meteorīta bedri raka vairākas dienas un vēlāk tajā aizdedzināja foto pulveri. "Zemes īpašnieks par notiekošo bija pilnībā informēts. Speciāli izvēlējāmies vietu, lai apkārtējie neredzētu, kas tur notiek," saka J. Sproģis.

Latvijā

Vienotā Latvijas Sabiedriskā medija (LSM) valdes priekšsēdētājai noteikta mēneša atlīdzība 9156 eiro, bet valdes locekļiem - 8324 eiro, aģentūru LETA informēja Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē (SEPLP).

Svarīgākais