LDDK: VID darbiniekiem ir jābūt nevainojamai reputācijai

Valsts Ieņēmumu dienesta (VID) darbiniekiem ir jābūt nevainojamai reputācijai, uzskata Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK).

LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle biznesa informācijas portālam "Nozare.lv" informācijas trūkuma dēļ gan nekomentēja izveidojušos konfliktu starp finanšu ministru Einaru Repši (JL) un atstādināto VID ģenerāldirektoru Dzintaru Jakānu, tomēr viņa ir pārliecināta, ka VID nedrīkst tikt izmantots kā partiju ierocis ''sponsoru'' piesaistē un tā darbība nevar demotivēt iedzīvotājus nodarboties ar uzņēmējdarbību.

Egle uzsver, ka pašlaik visām iesaistītajām pusēm būtu jākoncentrējas uz VID darba pilnveidi un uzlikto uzdevumu izpildi.

"Kritiski svarīgi, lai VID ievēro vienlīdzīgu attieksmi pret visiem nodokļu maksātājiem, jo VID nozīmīgākie uzdevumi ir nodokļu iekasēšana un ēnu ekonomikas apkarošana," uzsver LDDK vadītāja, norādot, ka šo uzdevumu veikšanai ir jāizmato 21.gadsimta tehnoloģiskās un finanšu datu analīzes iespējas, kas ļauj uz organizācijas struktūru un nepieciešamajiem cilvēkresursiem skatīties no modernas organizācijas skatupunkta.

Kā ziņots, valdība šodien par VID ģenerāldirektora pienākumu izpildītāju apstiprināja VID ģenerāldirektora pirmo vietnieci, Galvenās nodokļu pārvaldes direktori Neliju Jezdakovu.

Jezdakova valsts finanšu sistēmā savu karjeru sākusi 1978.gadā kā Finanšu ministrijas Valsts ieņēmumu pārvaldes Peļņas maksājumu daļas galvenā ekonomiste. Jezdakova 2003.gadā reiz jau tika iecelta par VID ģenerāldirektora pienākumu izpildītāju pēc Andreja Sončika atstādināšanas no šī amata.

Kā uzsvēris Repše, izmaiņu mērķis ir pēc iespējas ātrāk ieviest dienestā stabilitāti un nodrošināt visas likuma prasības - VID ir jākļūst par piemēru godīgai attieksmei pret klientiem visā finanšu sistēmā, lai uz tā vadību pat nekristu kaut aizdomu ēna, ka tā potenciāli varētu pieņemt subjektīvus lēmumus. "Šobrīd esmu jau saņēmis daudzu uzņēmēju atbalstu, kas manī rada pārliecību, ka mēs ejam pareizajā virzienā," uzsvēris ministrs.

Finanšu ministrs Repše 22.oktobrī ierosināja disciplinārlietu pret VID ģenerāldirektoru Dzintaru Jakānu par viņa rīkojumu nepildīšanu un atstādināja viņu no amata. Jakāns 15.oktobrī bija parakstījis virkni rīkojumu, tostarp par vairāku VID amatpersonu iecelšanu struktūrvienību vadītāju un viņu vietnieku posteņos, tostarp par Vladimira Vaškeviča iecelšanu.

Šāds lēmums pieņemts, jo Jakāns uzdotajā laikā "apzināti nav izpildījis Repšes rīkojumus".

Finanšu ministrija (FM) uzskata, ka, atstādinot VID ģenerāldirektoru no pienākumu pildīšanas, dienesta reorganizācijas process netiks kavēts, bet tieši otrādi - tas tiks sekmēts. Finanšu ministrs atstādinājis Jakānu no amata tieši tādēļ, ka Jakāns esot kavējis VID reorganizācijas procesu kopumā.

Saskaņā ar paša Jakāna 10.septembrī iesniegtiem dokumentiem finanšu ministram par VID struktūras ieviešanas laika grafiku bija norādīts, ka pretendentu atlase uz ģenerāldirektora vietnieka un Nodokļu uzskaites un piedziņas pārvaldes direktora amata vietu tiks uzsākta, sākot ar 10.septembri, savukārt atlase uz ģenerāldirektora vietnieka un Muitas pārvaldes direktora amata vietu tiks uzsākta, sākot ar 6.oktobri.

Neskatoties uz to, ka pats Jakāns bija iesniedzis ministram šādu VID struktūras ieviešanas laika grafiku, turklāt bija divi ministra rīkojumi nekavējoties veikt visas darbības, lai izsludinātu konkursus uz VID ģenerāldirektora vietnieku amatiem, tas netika izdarīts.

"Vēlos uzsvērt, ka Jakāna kunga ceturtdien masu medijiem izplatītais paziņojums, kurā viņš aicina dienesta darbiniekus būt vērīgiem savā turpmākajā darbībā, saņemot rezolūcijas un uzdevumus no finanšu ministra, kā arī izvērtēt to tiesisko pamatotību, apliecina, ka viņš nav gatavs sadarboties ar finanšu ministru, īstenojot VID reorganizāciju, tādējādi Jakāns ne tikai pats nepilda ministra rīkojumus, bet aicina to darīt arī citus VID darbiniekus," norādīja FM pārstāvji.

Finanšu ministrs sadarbībā ar VID vadību turpināšot strādāt pie VID reorganizācijas, lai tās rezultātā panāktu, ka VID lielāku vērību pievērš lielajiem nodokļu maksātājiem, bet mazie uzņēmumi tiktu atslogoti no pārmērīgā auditēšanas sloga. Turklāt VID jāveicina apkalpošanas serviss, kas būtu orientēts uz klientu, nodrošinot pilnvērtīgākas konsultācijas nodokļu maksātājiem, tādējādi ieguvēji būtu visi nodokļu maksātāji.

Svarīgākais