Piektdien, 25.novembrī plkst. 14:30 ES mājā (2.st.) notiks ekspertu un EP deputāta Roberta Zīles diskusija "Rail Baltica dzelzceļa projekts: dārga infrastruktūra vai potenciāls Latvijas attīstībai?".
Rail Baltica projekta mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, no Helsinkiem savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni. Latvijā notiek diskusijas par projekta izmaksām, vai tās atmaksāsies, ņemot vērā, ka Latvijai vairāku gadu garumā būs jāiegulda līdzfinansējums miljonos eiro, kādi būs ieguvumi un cik gados un vai vispār projekts atmaksāsies. Turklāt paralēli ir notiek Austrumu - Rietumu virziena projekta attīstīšana.
Eiropas Parlamenta Informācijas biroja organizētajā diskusijā eksperti apspriedīs jautājumus"
• Kāds ir projekta potenciāls Latvijas tautsaimniecības attīstībai?
• Cik lielā mērā Rail Baltica sekmēs Latvijas tranzīta nozares starptautisko konkurētspēju?
• Cik liels Latvijas valsts budžeta finansējums būs nepieciešams Rail Baltica dzelzceļa būvniecības procesā?
Diskusijā piedalīsies EP deputāts Roberts Zīle un eksperti: Guntars Jansons (VAS "Latvijas Dzelzceļš" padomnieks stratēģijas jautājumos), Andris Maldups (LR SM Tranzīta politikas departamenta direktors), Kalvis Vītoliņš (Latvijas Loģistikas asociācija) un Arnis Kākulis (AECOM Ltd. pārstāvis Latvijā). Diskusiju vadīs Tālis Linkaits (VASAB sekretariāta vadītājs).
Eiropas Komisija oktobrī publiskoja sarakstu ar Eiropas nozīmes transporta projektiem, kurus nākamajā finansēšanas periodā no 2014. līdz 2020.gadam varētu atbalstīt no ES jaunās programmas lielo infrastruktūras projektu finansēšanai "Savienojot Eiropu" (Connecting Europe Facility, CEF). Šajā sarakstā ir paredzēta arī jaunas Eiropas platuma sliežu līnijas izbūve no Varšavas līdz Tallinai. Programmas kopējais apjoms ir 50 miljardi eiro (40 miljardi CEF un 10 rezervēti miljardi no Kohēzijas fonda transporta projektiem), no kuriem 31,6 miljardi eiro paredzēti transporta projektiem.