Latvijā sāk elektrolīniju trašu tīrīšanu ar helikopteru

© F64

Gatavojoties ziemai, norit intensīvi sagatavošanās darbi, lai mazinātu iespējamās elektroenerģijas apgādes krīzes situācijas. Viens no galvenajiem AS "Latvenergo" meitassabiedrības AS "Sadales tīkls" uzdevumiem ir savlaicīga un efektīva elektrolīniju trašu atbrīvošana no tuvu augošiem bīstamiem kokiem un to zariem, kas var salūzt uz vadiem.

Tādēļ ir sākta vidējā sprieguma 20 kilovoltu (kV) līniju trašu tīrīšanu ar helikoptera palīdzību. Novembrī un decembrī plānots veikt darbus 20 kV līnijās 351 km garumā Ziemeļaustrumu un Austrumu reģionos, kuri par prioritārajiem ir noteikti pēc pagājušās ziemas pieredzes, kad snieglauzē uz vadiem salūza daudz koku, tādējādi izraisot plašus elektroenerģijas apgādes traucējumus Vidzemē un Latgalē.

Ziemeļaustrumu reģionā, izmantojot helikopteru, ir plānots veikt darbus 195 km apjomā, no tiem Alūksnes nodaļā -148 km, Madonas nodaļā - 7 km, Jēkabpils nodaļā - 29 km, Aizkraukles nodaļā - 11 km.

Austrumu reģionā kopā - 156 km, no tiem Rēzeknes nodaļā - 49 km, Preiļu nodaļā - 24 km, Ludzas nodaļā - 30 km, Krāslavas nodaļā - 17 km un Daugavpils nodaļā - 36 km. 14. novembrī trašu tīrīšanu ar helikoptera palīdzību sāks Alūksnes un Apes novadā, kur plānots veikt visapjomīgākos darbus 148 km garumā.

Helikoptera izmantošana grūti pieejamu elektrolīniju trašu tīrīšanā sevi pierādīja 2011. gada sākuma ārkārtas situācijā, apzāģējot ar biezu sniega kārtu apsnigušos kokus. Helikopters ievērojami paaugstina darbu izpildes efektivitāti, ātrumu un kvalitāti, jo vidēji 40 minūšu laikā iztīra no zariem tādu pašu elektrolīnijas posmu, kas, izmantojot cilvēku roku darbu un meža tehniku, prasītu vismaz vienu vai pat divas dienas. Helikoptera iesaiste ievērojami sekmē darbu izpildi grūti pieejamās vietās - purvainos apvidos utml., tā ir faktiski neaizstājama tur, kur ir padevušies pat armijas visurgājēji.

Gaisvadu elektropārvades 20 kV līnijās viens no izplatītākajiem elektroapgādes pārtraukuma cēloņiem ir bojājumi, ko izraisa blakus līnijām augošo koku un to zaru lūšana. Pēdējos gados tiek veikta optimāla elektropārvades līniju trašu attīrīšana no apakšējā apauguma, taču joprojām neatrisināts ir trases malā augošo lielo koku zaru apgriešanas jautājums. Dažu sugu lielie koki, kas atrodas nepieļaujami tuvu vadiem, ir sazarojuši vairāk nekā 5 - 6 metru platumā un vietām virs līnijas gandrīz "saiet" kopā. Tas savukārt veicina šo koku izšķiebšanos un rada draudus to krišanai uz līnijas vadiem.

Iepriekšējo gadu pieredze liecina, ka visefektīvākā ir trašu apstrāde, zarus vertikāli apzāģējot, jo tad nav nepieciešams veikt atkārtotu trašu tīrīšanu. Blakus trasei augošie koki nostiprinās, un arī apgriezto zaru stumbri neveido jaunus dzinumus. Tādā veidā gar elektropārvades līniju trašu malām izveidojas diezgan stabila "siena". Aptuveni 5 gadu laikā pēc apzāģēšanas koki trases shēmā izveido noteiktu kontūru, kas liecina par veiktā darba efektivitāti, veicot zaru vertikālo apzāģēšanu.

Šogad AS "Sadales tīkls" veica konkursu helikoptera izzāģēšanas pakalpojumiem, kurā par izdevīgāko tika atzīts zviedru firmas HELI Air Sweden AB piedāvājums. No 16.novembra Latvijā elektrolīniju trašu tīrīšanu uzsāk ar helikopteri.