Neticami izdevīgi darījumi padevušies kada necila benzīntanka īpašniekam ar prozaisku nosaukumu "Ramockas dzirnavas", ziņo TV3 raidījums "Nekā personīga".
Tas kļuvis par degvielas piegādātāju Latvijas dzelzceļam un nu uzvarējis arī konkursā par valsts stratēģisko rezervju glabāšanu. Kas interesanti – firmas īpašnieki aizslēpti aiz vairākiem ofšoriem. Ja atceramies, vēl nesen ekonomikas ministrs Artis Kampars solīja cīnīties, lai valsts neielaistos nekādos darījumos ar firmām, kam gali pazūd ārzonu firmās. Bet šajā gadījumā ekonomikas ministriju, kas uzrauga degvielas rezervju krājumus, šādi mīklaini gadījumi nesatrauc. Ne Latvijas dzelzceļš, ne Ekonomikas ministrija nav papūlējušies noskaidrot, kam pieder SIA, kas apgādā visas Latvijas lokomotīves ar degvielu un glabā ceturto daļu degvielas rezervju.
Ieriķu benzīntanks – Ramockas dzirnavas atrodas starp Cēsīm un Līgatni. Deviņus gadus tajā saimniekoja Juris Zeiza. Pirms pusotra gada pie viņa vērsās naftas kompānijas Neste Latvia vairumtirdzniecības vadītājs Māris Āriņš ar lūgumu kompāniju pārdot, uz īpaši izdevīgiem noteikumiem. Āriņš vēlējās iegūt dokumentus, lai varētu startēt valsts iepirkumos kā degvielas tirdzniecībā pieredzes bagāts uzņēmums.
Āriņš 2010.gada septembrī startēja Latvijas dzelzceļa konkursā par dīzeļdegvielas piegādi lokomotīvēm. Viņš piedāvāja par 200 000 latu zemāku cenu nekā Lukoil, konkursu uzvarēja un parakstīja 40 miljonu dolāru vērtu līgumu. Tas bija viens no lielākajiem dīzeļdegvielas darījumiem Latvijas vēsturē, ziņo TV3.
Ivars Rullis, LDz Ritošais sastāvs valdes loceklis: "Līgumattiecības tiek slēgtas ar konkrētu firmu, un mūsu galvenais kritērijs ir cena, daudzums un kvalitāte. Un, protams, arī piegādes termiņi. Kur īsti firma uzglabā un no kā viņa pērk, tas ir savukārt šīs piegādātājfirmas komercdarbības nianses. Mēs nekad neesam pieprasījuši, lai firmas viņas atklātu."
Pēc tam Āriņš pieteicās Ekonomikas ministrijas konkursā uz valsts stratēģisko degvielas rezervju glabāšanu. Benzīntanka jaunais īpašnieks atkal piedāvāja zemāko cenu – divarpusi latus par tonnu. Tā viņš ieguva tiesības glabāt 10 000 tonnas valsts rezerves – tik, cik atļauj firmas īpašumā esošā Slokas naftas bāze.
Pārējo pasūtījumu saņēma koncerns Vitol, kam ir milzu noliktavas Ventspilī, bet kas par šo tonnas glabāšanu prasīja gandrīz piecus latus. Vitol savu augsto cenu skaidro ar liela apjoma degvielas glabāšanas izmaksām un piesardzību naftas cenu maiņai.
Ramockas dzirnavu īpašuma struktūra ir necaurredzama. Īpašnieks ir Maltā reģistrēts uzņēmums BHC Investment Limited, kas savukārt pieder Britu Virdžīnu salās reģistrētam ofšoram - Galaxy energy group. Māris Āriņš atteicās atklāt kompānijas īpašniekus, jo viņi neesot to pilnvarojuši darīt.
Arī ne Latvijas dzelzceļš, ne Ekonomikas ministrija nav papūlējušies noskaidrot, kam pieder SIA, kas apgādā visas Latvijas lokomotīves ar degvielu un glabā ceturto daļu degvielas rezervju.
Gatis Ābols, Ekonomikas ministrijas pārstāvis: "Konkursā nebija ierobežojumi attiecībā uz kapitālu daļu turētājiem. Tomēr Latvijā reģistrēts komersants un tur tie jautājumi, no tāda viedokļa mēs neskatījām. Mums no otras puses ir problēma ar Eiropas komisijas draudiem uzsākt pārkāpuma procedūru, ja mēs neuzsākam šādu glabāšanu. Tā kā šajā konkursā mums, protams, arī ir šāda kompromisa situācija. Pirmajā periodā ņemt daļēji to, kas ir piedāvāts."
Ekonomikas ministrija sola, ka turpmākajos konkursos par degvielas glabāšanu prasība atklāt patiesā labuma guvējus būs. Dzelzceļā šādu nodomu nav.
Pieredzējušie degvielas tirgotāji Ramocku pakalpojumus valstij vērtē kā lielu risku. Ja naftas cenas svārstīsies, dīzeļa piegādes lokomotīvēm varētu tikt apdraudētas.
Ramockas dzirnavas zemās cenas uzņēmējs spēj piedāvāt, jo izdevīgi tikusi pie Slokas naftas bāzes. Firmas īpašumā tā nonāca pēc tam, kad Rīgas satiksme par savu naudu bija veikusi visus nepieciešamos uzlabojumus.
Firmas vadītājs Māris Āriņš nekādus riskus valstij nesaredz. Viņš ir pārliecināts, ka ar savu pieredzi naftas biznesā spēs novērst visas nejaušības un riskus.
Māris Āriņš, SIA Ramockas dzirnavas valdes loceklis: „Mēs devām agresīvu piedāvājumu, lai nodrošinātu iespēju glabāt 10 000 t, kas dod plānotus regulārus ienākumus terminālam. Kas ir saistīts ar LDZ Ritošā sastāva servisa piegādes līgumu, stāsts ir līdzīgs. Mūsu pieredze starptautiskajā naftas produktu tirdzniecībā tā - saucamājā Treidingā - dod iespēju mums nodrošināt konkurēt spējīgu produktu piegādi.”