Par "ātro kredītu" reklāmām uzņēmumam nosaka 500 latu sodu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) noteicis tā dēvēto "ātro kredītu" reklamētājam SIA "Open Credit" 500 latu naudas sodu par Reklāmas likuma prasību neievērošanu.

Kā secināms no PTAC interneta mājas lapā publicētā lēmuma teksta, PTAC konstatējis, ka "Open Credit" interneta portālos sniegusi reklāmas, kurās tiek piedāvāta iespēja kreditēt patērētāju, izplatot reklāmas - "Ātrais kredīts! Aizņēmums 60 Minūtēs! 200Ls uz 6 mēnešiem. Ikmēneša maksa 49.91 Ls" un reklāmas banerī jeb plakātā izplatot reklāmu "Līdz 500 LVL. Reģistrējies internetā un saņem aizdevumu līdz 500 LVL, "www.opencredit.lv"".

PTAC atzinis, ka patērētājiem piedāvātas kredīta saņemšanas iespējas, kas veicina konkrētā pakalpojuma - patērētāju kreditēšanas - popularitāti un pieprasījumu pēc tā, tādējādi tās uzskatāmas par reklāmām likuma izpratnē.

"Open Credit" PTAC pauda viedokli, ka baneri ir reklāmas internetā taisnstūra formas attēls, ko ievieto interneta lapā un tas parasti ir atsauce uz citu lapu - uzklikšķinot uz tā, interneta lietotājs nokļūst attiecīgajā reklamētajā lapā. Tādējādi baneris pēc būtības ir reklāma reklāmai, konkrētajā gadījumā - reklāmas ir bijušas tikai reklāma "Open Credit" mājas lapai, un baneris pats par sevi nevar būt kreditēšanas reklāma kopumā, bet tikai vieta, uz kuras uzklikšķinot, patērētājs nokļūst pie reklāmas par pašu pakalpojumu - konkrētajā gadījumā - kreditēšanas iespējas.

Lai konstatētu, vai ir normatīvo aktu pārkāpums uzņēmuma rīcībā, būtiski ir nošķirt baneri no reklāmas, jo, "uzklikšķinot" uz banera, patērētāji norāda tikai to, ka viņiem ir interese par konkrēto reklāmu, kas atrodas "Open Credit" mājas lapā.

Savukārt PTAC ieskatā arī šāda veida reklāmas uzskatāmas par reklāmām likuma izpratnē, jo tām piemīt visas reklāmas definīcijā norādītās pazīmes, proti, par reklāmu atzīstams jebkuras formas vai jebkura veida paziņojums, kas saistīts ar sabiedrības saimniecisko darbību, un konkrētās reklāmas satur paziņojumu par "Open Credit" piedāvāto pakalpojumu un sniegtas konkrēta pakalpojuma popularizēšanas nolūkā. PTAC ieskatā, tieši kompānijas mājas lapa nav uzskatāma par reklāmu likuma izpratnē.

Izskatot lietu, PTAC konstatēja, reklāmās nav ietverta likumdevēja pieprasītā informācija, kas paredz, ka reklāmā ietver informāciju, kas brīdina patērētāju par nepieciešamību atbildīgi aizņemties un izvērtēt spēju atmaksāt

kredītu.

"Open Credit" nepiekrita arī šim argumentam, kā arī pārmeta, ka PTAC nav norādījis, kā tieši izpaudusies reklāmas, kas atzīstama par baneri, negatīvā ietekme, PTAC tikai norādījis uz negatīvās ietekmes iespējamību kā pamatu tam, lai tiktu piemērots administratīvais sods.

Savukārt PTAC, ņemot vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pārkāpēja personību, atbildību mīkstinošos apstākļus un atbildību pastiprinošo apstākļu neesamību, kā arī ievērojot vienlīdzības principu, par normatīvo aktu prasībām neatbilstošas reklāmas sniegšanu kompānijai noteica 500 latu sodu.

PTAC ieskatā, tas uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, reklāmas iespējamo negatīvo ietekmi uz sabiedrību jeb patērētājiem, kā arī soda mērķi - motivēt "Open Credit" un citas personas turpmāk nepieļaut normatīvo aktu pārkāpumus reklāmas sniegšanā.

Latvijā

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa (JV) uzdevusi Valsts digitālās attīstības aģentūrā (VDAA) nekavējoties sākt dienesta pārbaudi par esošo situāciju saistībā ar e-pastu apstiprināšanu portālā "Latvija.gov.lv", aģentūru LETA informēja ministres padomniece komunikācijas jautājumos Sabīne Spurķe.