Transporta līdzekļa īpašnieks satiksmes negadījumā radušos zaudējumus varēs pieteikt pie apdrošinātāja, ar ko viņam noslēgts līgums. Šādu iespēju paredz Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā trešdien, 7.septembrī, galīgajam lasījumam atbalstītie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā.
„Lai pieteiktu un novērtētu zaudējumus un saņemtu apdrošināšanas atlīdzību, negadījumos cietušie varēs vērsties tieši pie sava, nevis negadījumu izraisījušās personas apdrošinātāja. Ieviešot šādu kārtību tiks nodrošināta ātrāka apdrošināšanas atlīdzības izmaksa. Šāds jauninājums arī atrisinās situāciju, ja vietā, kur dzīvo cietušais, neatrodas otras negadījumā iesaistītās personas apdrošināšanas iestāde,” uzsver Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs Jānis Reirs.
Aprēķinot un izmaksājot apdrošināšanas atlīdzību, saglabāsies līdzšinējā kārtība, un tiešajā zaudējumu regulēšanas sistēmā galīgais maksātājs būs zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātājs.
Tiešā zaudējumu regulēšanas sistēma būs brīvprātīga, un apdrošinātājiem, kas tai vēlēsies pievienoties, būs jāslēdz savstarpēji līgumi. Likumprojektā arī noteikta apdrošināšanas gadījumu paziņošanas kārtība apdrošinātājam, ar kuru noslēgts līgums.
Attiecībā uz trešajām personām, piemēram, satiksmes negadījumā cietušiem gājējiem, spēkā būs esošās likuma normas, un šīs personas tiks informētas, kur jāvēršas, lai iesniegtu pieteikumu par apdrošināšanas atlīdzību. Tādējādi cietušajam jau uzreiz būs zināms, kam pieteikt zaudējumus un kas administrēs atlīdzību lietu.
Likumprojekts paredz arī virkni citu izmaiņu, tostarp noteikt, ka obligāti apdrošināmi ir mopēdi, kā arī izslēgt prasību par elektroniskā paraksta un laika zīmoga nepieciešamību, apliecinot noslēgto obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas līgumu. Tāpat plānots likumu papildināt ar nosacījumiem, kādos netiek atlīdzināti zaudējumi.
Noteikts, ka apdrošinātājam būs tiesības iesniegt regresa prasību pret satiksmes negadījumā zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju, ja transportlīdzeklis laikposmā no 1.decembra līdz 1.martam nav bijis aprīkots ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos, un tas ir bijis par cēloni negadījumam.
Par likumprojektu „Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā” trešajā lasījumā vēl jālemj Saeimai.