Glābs Latvijas nacionālo lidsabiedrību "airBaltic"

Valdība šodien lēma piedalīties Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" glābšanā, kā nosacījumu izvirzot kompānijas vadības un menedžmenta maiņu, pēc valdības sēdes paziņoja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

Auditorkompānijai "Prudentia" divu nedēļu laikā ir jāizvērtē, kā valstij labāk piedalīties kompānijas tālākā attīstībā. "Prudentia" pētīšot divus scenārijus - valsts piedalās līdzvērtīgi kā otrs akcionārs vai "valsts pilnībā piedalās visā kompānijas darbībā".

Otrdien, 23.augustā, valdība slēgtajā sēdē izskatīja „airBaltic” situāciju, tai skaitā detalizēti apspriežot ekonomikas ministra Arta Kampara jūnija mēnesī pausto izteikumu ietekmi uz uzņēmuma darbību.

Pamatojoties uz piesaistītā finanšu konsultanta un „airBaltic” padomes locekļu sniegto informāciju, pastāv pamatotas bažas, ka „airBaltic” valde B.Flika personā pieļāvusi nopietnus pārkāpumus finanšu plānošanā un vadībā un radījusi zaudējumus 2010. un 2011.gadā. Valdība secināja, ka ekonomikas ministra izteikumi jūnija mēnesī tikai konstatēja esošo situāciju uzņēmumā un šobrīd nevar būt par pamatu apgalvojumam par 25 miljonu latu zaudējumiem. Tāpat valdība noraida izskanējušās spekulācijas par iespējamo A.Kampara kandidatūras apspriešanu „airBaltic” valdes priekšsēdētāja amatam.

Pēc valdības pārstāvju teiktā, pārdot "airBaltic" akcijas pašreizējā situācijā valstij nav ieteikuši konsultanti.

Augulis skaidroja, ka divu nedēļu laikā esot jāpanāk, ka tiek nomainīts līdzšinējais menedžments, tiek veikti grozījumi statūtos, tiek veiktas akcionāra līguma izmaiņas, lai valstij būtu lielāka ietekme uz lēmuma pieņemšanu, kā arī jāpanāk vienošanās, ka bāzes lidosta ir Rīgā.

Otrs akcionārs arī tikšot aicināts mainīt lidsabiedrības vadību, lai būtu pilnīga pārliecība par to, kas notiek kompānijā un kāda ir tās tālākā attīstība. Ja partneris kādu no nosacījumiem nepiekritīs pildīt, valdība nevarēs pieņemt lēmumu. "Visiem akcionāriem jāsaprot, ka lielākais akcionārs savu ietekmi parāda un pasaka savus nosacījumus," teica ministrs.

Vaicāts, kur valdība varētu ņemt naudu "airBaltic" glābšanai, Augulis sacīja, ka Satiksmes ministrijai (SM) tādas naudas nav un šis jautājums jāadresē Finanšu ministrijai (FM). Savukārt premjers norādīja – kad būs izvēlēts viens no diviem risinājumiem, FM būs jāvērtē, kā finansējumu nodrošināt.

Savukārt, jautāts, vai valsts varētu vērsties tiesā pret Fliku par iespējamajām kļūdām uzņēmuma vadībā, Augulis konkrēti neatbildēja, bet atzina, ka Tieslietu ministrijai, Valsts kancelejai un SM uzdots vērtēt iespējamos Flika pārkāpumus lidsabiedrības vadībā. Par Flika iespējamo aizvietotāju Augulis sacīja, ka viņa vietā varētu piesaistīt kādu, kas orientējas aviācijas biznesā.

Svarīgākais