Slēdzot autobusu reisus, plāno ietaupīt 1,2 miljonus

Meklējot iespējas, kā ietaupīt, Autotransporta direkcija no 1. augusta slēgusi 112 autobusu reisus. Virzienā no Rīgas uz Dubultiem slēgti 46, uz Sloku 27, uz Ogri 15, bet uz Bausku 6 reisi, savukārt maršruti Rīga–Tukums un Aizkraukle–Sigulda slēgti pilnībā.

Iedzīvotājiem, kuri ikdienā izmanto sabiedrisko transportu, lai nokļūtu uz darbu Rīgā, tagad jāpielāgojas jaunajiem autobusu sarakstiem, laikus jāiegādājas biļete, lai garantētu vietu autobusā, vai jābrauc ar vilcienu.

Maršrutos, kur reisi saglabāti, bet to skaits samazināts, saraksts nu ir krietni paretināts un laika intervāli kļuvuši lielāki. Autotransporta direkcijas preses sekretāre Sandra Maļuha informē, ka reisu samazināšanas dēļ autobusi pašlaik ir pārpildīti – īpaši tas esot jūtams Jūrmalas virziena maršrutos uz Dubultiem, Sloku un Jaunķemeriem.

Pārpildīti autobusi

Pēc 1. augusta izmaiņām lieli sarežģījumi radušies arī Rīgas–Bauskas maršrutā. Vairākkārt autobuss, jau izbraucot no Bauskas, bijis pārpildīts un pa ceļam pasažierus nav bijis iespējams uzņemt. S. Maļuha gan norāda, ka problēma esot atrisināta, jo tagad pirmdienu rītos no Bauskas uz Rīgu un piektdienu vakaros no Rīgas uz Bausku, kad pasažieru plūsmas ir vislielākās, nepieciešamības gadījumā norīkojot papildreisus. «Ja šoferis redz, ka vienā autobusā visi nesakāps, operatīvi 10–15 minūšu laikā norīko vēl vienu autobusu. Šāds rezerves variants nodrošina visu pasažieru uzņemšanu,» atklāj S. Maļuha. Nedēļas vidū situācija gan neesot tik kritiska un papildu reisi neesot nepieciešami.

Savukārt pasažieriem, kuri līdz šim brauca ar Rīgas–Tukuma maršruta autobusu, tagad jāizmanto vilcieni vai citi autobusi Kurzemes virzienā. S. Maļuha stāsta, ka Aizkraukles–Siguldas maršruts slēgts mazā noslogojuma dēļ. Autobuss kursējis tikai reizi dienā, un brauciena laikā vienlaikus to izmantojuši četri līdz astoņi cilvēki. S. Maļuha informē, ka prioritāte esot autobusi, kuri kalpo pasažieru nogādāšanai uz darbu un atpakaļ, tāpēc Aizkraukles–Siguldas maršruts novērtēts kā viens no mazāk rentablajiem. Tagad, lai ar sabiedrisko transportu nokļūtu no vienas pilsētas uz otru, jābrauc caur Rīgu.

Vilcieni kā alternatīva

Visos samazināto reisu maršrutos, izņemot Rīgas–Bauskas virzienu, paralēli kursē arī vilciens un pasažieriem dota iespēja pārvietoties, arī izmantojot dzelzceļa satiksmi. Samazinātā budžeta apstākļos alternatīvas ir ierobežotas. Pašlaik notiek sarunas ar a/s Pasažieru vilciens, lai palielinātu vilcienu reisu skaitu uz Jūrmalas pusi, tādējādi pārņemot daļu pasažieru, kuri līdz šim brauca ar autobusu. A/s Pasažieru vilciens pārstāvis Andrejs Fiļipovs informē, ka maršrutos, kuros atcelti vairāki autobusu reisi, bet paralēli kursē arī vilcieni, vēl nav iespējams noteikt, vai pasažieru skaits ir palielinājies vai nav. Par to varēšot spriest tikai septembrī, bet pašlaik vērojams, ka situācija neesot dramatiska un vilcienos vietas pietiekot visiem. A. Fiļipovs informēja, ka no 22. augusta norīkots ātrvilciens Tukums–Rīga, kas kursē reizi darbdienās – no rīta, un tas kalpo arī pasažieru nogādāšanai uz Dubultiem un Sloku.

Rada neērtības

Ogrēnietis Konstantīns, kurš ar autobusu Rīga–Ogre brauc vidēji reizi nedēļā, pastāstīja, ka reisu samazināšanas dēļ pēc 1. augusta autobusu nākas gaidīt ilgi. «Tagad stundā iet viens autobuss, kādreiz gāja divi. Kad es vienu nokavēju, man stunda jāgaida,» vīrietis stāsta. Pensionāre Ilona atklāj, ka tagad autobusa biļeti iegādājas laikus – jau iepriekšējās dienas vakarā, lai garantētu vietu autobusā. Arī Bauskas iedzīvotāja Lauma atzīst, ka cilvēki, kuri ikdienā braukā uz Rīgu uz darbu, pēc 1. augusta ir neapmierināti ar esošo situāciju. «Ir liels diskomforts, jāstāv kājās un jābrauc saspiestiem.»

Trūkst līdzekļu

Valsts budžeta dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai trīs gadu laikā dramatiski samazinājusies par 36 procentiem. 2008. gadā tie bija

74 miljoni, bet šogad vairs tikai 48. S. Maļuha skaidro, ka šā gada atvēlētajā valsts budžeta dotācijā Autotransporta direkcija neiekļaujas, tāpēc meklētas iespējas, kā ietaupīt. «Pirmais, ko darījām, bija jauna konkursa izsludināšana, kurā pārvadātāji piedāvāja savas pašizmaksas. Rezultātā, izvēloties izdevīgāko, ietaupījām 30 procentus, salīdzinot ar līdzšinējiem izdevumiem. Otrs, ko tomēr nācās darīt, jo ietaupījums bija nepietiekams, bija jāsamazina reisu skaits,» stāsta S. Maļuha.

Gaidāmo ietaupījumu no reisu samazināšanas pašlaik precīzi vēl neesot iespējams noteikt, bet aptuvenie kopējie ietaupījumi no pašizmaksu samazināšanas un reisu atcelšanas prognozējami 1,2 miljonos latu.

Svarīgākais