Jahtai "Mārupe" uzlikts nāves zīmogs

Vilnis Antsons komandas Latvian Sailing Team mājaslapā raksturots šādi: «LST no 2011. gada. Nodarbošanās – koncertu producents. Ar burāšanu nodarbojas no 1984. gada – Windglider. Jūras jahtu sacensībās piedalās no 2009. gada. No 2010. gada jahtas Mārupe kapteinis. Patīk mūzika un kalnu slēpošana» © nra.lv

Kapteinis Vilnis Antsons uz jahtas Mārupe bija vienīgais, kurš mācēja to pagriezt pretējā virzienā. Kad viņš pārkrita pār bortu, pieci uz jahtas esošie tūristi palīdzību sniegt nespēja. Glābšanas vesti it kā pārmeta, bet straume to, visticamākais, parāva kaut kur zem korpusa.

Jūras meklēšanas un glābšanas centrs informāciju par pazudušo burātāju saņēma otrdien pulksten 18.42. Koordinators Juris Mediņš stāsta, ka ziņotāji bija pasažieri, runājuši latviski. Kur tobrīd atradušies, viņi pat lāgā neesot sapratuši, minējuši, ka varbūt pie Kolkas. Tā kā SOS signāls tika nodots telefoniski, glābēji secināja, ka jahta atrodas salīdzinoši tuvu krastam.

Nekavējoties tika mobilizēti visi pieejamie spēki: armijas kuģis Astra, helikopters, Igaunijas robežsardzes kuģis Valve, arī seši nelaimes vietas tuvumā esošie tirdzniecības kuģi. Bez kapteiņa palikusī jahta tika atrasta samērā ātri, igauņi to aizvilka uz Rojas ostu. Ar pasažieriem, ja neskaita stresu, viss kārtībā – par viņiem parūpējās medicīniskais personāls. Glābšanas darbi turpinājās vēl vakar līdz pēcpusdienai, taču izredzes atrast kapteini dzīvu ar katru brīdi saruka. Pēcpusdienā meklēšanas operācija pārtraukta, un tagad atliek vien gaidīt, varbūt jūra pati izmetīs neveiksmīgā kapteiņa mirstīgās atliekas krastā. Viņa bojāejas apstākļi noteikti vēl tiks izmeklēti, taču sākotnējā informācija liecina, ka viņš pārkritis pār bortu brīdī, kad mēģināja atpiņķerēt vējā sametušos priekšējo buru.

J. Mediņš spriež, ka, no drošības viedokļa, īsti normāla šī situācija nebija. Liela jahta, un uz tās tikai viens cilvēks, kas prot ar to apieties. «Pat ja vienkārši slikti paliek kapteinim, kādam viņš jāvar aizstāt,» spriež glābšanas darbu koordinators.

Laikā, kad uz Mārupes risinājās dramatiskie notikumi, apmēram trīs stundu attālumā, Kolkas raga tuvumā atradās kapteiņa Andreja Buļa vadītā Latvian Sailing Team jahta MMM. Laikapstākļi burāšanai esot bijuši normāli. Vēl pirms divām dienām Andrejs sazvanījies ar Vilni, aicinājis palīgos pārdzīt komandas jahtu uz pasaules čempionātu, tomēr tas atteicis: «Viņš teica, ka uz Gotlandi iet.» Tāpēc A. Bulis pieļauj, ka notikušajā vainojams nogurums: «Vienam pašam no Gotlandes, tās ir vismaz 80 jūdzes... Galvenā nianse jau tā, ka neviens no pasažieriem nemācēja apgriezt jahtu pretējā virzienā. Viņš viens pats un pieci tūristi.»

Par notikušo nelaimi Andrejs uzzinājis no Viļņa sievas Astras: «Viņa bija šoka stāvoklī. Pa saviem kanāliem nekavējoties sazinājos ar glābējiem – viņi patiešām darīja visu, ko varēja.»

Drūmākais šajā stāstā ir tas, ka ar čārterēšanai izmantotās Mārupes vārdu saistītas jau divas nāves. 2005. gadā no jahtas jūrā iekrita un pazuda kapteinis Hardijs Matīss. Toreiz Mārupe atradās piecas jūras jūdzes no Lielupes grīvas. Kapteinis tā arī netika atrasts.

Projekta Latvian Sailing Team vadītājs A. Bulis ar citiem komandas biedriem jau pārspriedis, ka Mārupei tagad ir uzlikts nelāgs zīmogs: «Hardijs arī aizgāja bojā. Kurš gan tagad gribēs ar šo jahtu burāt...»

Latvijā

Jebkura Krievijas agresija pret NATO dalībvalsti tai izmaksās ļoti dārgi, Latvijas Ārpolitikas institūta (LĀI) rīkotajā diskusijā "Veidojot aizsardzības un drošības nākotni" uzsvēra Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andžejs Viļumsons.