Nabadzīgu vai politiski nestabilu valstu iedzīvotāju vēlmi dzīvot labāk autopārvadājumu bizness uz savas ādas izjūt arvien biežāk. Maskavā, atverot no Ķīnas caur Latviju ceļojušu konteineru, starp bērnu mantiņām gulēja divi beigti ķīnieši.
Kravas šoferis Valdis Neatkarīgajai atzīst, ka gadījumi līdz tam dzirdēti visādi, taču tik traki kā viņam vēl nevienam kolēģim nav izgājis.
Protams, mēdz būt gadījumi, kad šoferis par nelegālo imigrantu transportēšanu saņem naudu un apzinās, ka veic noziedzīgu darbību. Taču biežāk – viņš nemaz nezina, ka krava patiesībā ir bagātīgāka, nekā norādīts pavadzīmē.
Šoferis Valdis pagājušajā nedēļā atbrauca uz Ventspili, lai iekrautu no kokapstrādes uzņēmuma Arbo uz Angliju vedamu logu kravu. Visu iekraušanas gaitu viņš, atspiedies pret rampu, uzmanīgi vēroja, kā strādā autokārs. Taču vairākumā gadījumu tas nav iespējams. Arī stāstā par ķīniešiem viņam nebija ne jausmas, ka bez rotaļlietām konteinerā atrodas vēl kaut kas. Ķīnā noplombētais konteiners uz Valda mašīnas tika uzkrauts Rīgas ostā, bet atvērts – galamērķī Maskavā. «Krāvēji tos abus nabagus redzēja, es nemaz negāju skatīties,» stāsta Valdis. Konteiners no Ķīnas līdz Maskavai ceļo apmēram mēnesi. Visticamākais, abi nelegāļi cerēja izkļūt brīvībā ātrāk. Konteiners ir hermētiski noslēgts – gaiss tajā nepieplūst, un labākas dzīves meklētāji gāja bojā briesmīgā nāvē, viņi nosmaka. Protams, šoferim nācās aprunāties ar Maskavas miličiem un robežsargiem, taču Valdis netika aizturēts. Bija skaidrs, ka viņam ar abiem beigtajiem nav nekādas saistības.
Asociācijas Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš stāsta, ka Latvija nav labas dzīves meklētāju galamērķis un ar nelegāļiem sastopas galvenokārt tie šoferi, kas brauc ārzemēs. Īpaši esot jāuzmanās Roterdamas un Amsterdamas ostās, kur nelūgtie pasažieri slepus ielien tentos. Konteineros parasti viņi netiek.
Arī Anglijā un Francijā mēdzot gadīties, ka šoferis ceļmalā taisa guļampauzi un pa to laiku kāds ierāpjas kastē. Ja šādu kravu uziet robežsargi, muitnieki vai policisti, šoferim un pārvadātājkompānijai jātaisnojas, ka iepriekš izdarīts viss, lai kas tāds nenotiktu.
Piemēram, šogad aprīlī Kalē ostā latvieša vadītā kravas mašīnā uzieti pieci nelegālie imigranti. Cilvēku klātbūtni automašīnā saoda dienesta suns, robežsargi veica pastiprinātu pārbaudi un atrada tajā ieceļotājus no Eritrejas. Lai izvairītos no 10 000 mārciņu lielā naudassoda, kompānijai bija jāpierāda, ka afrikāņi kravas kastē iekrāvušies paši uz savu galvu.
Preses slejās šādi gadījumi kļūst zināmi salīdzinoši reti. Robežsardzes Ventspils pārvaldes priekšnieka vietnieks Jānis Laimiņš skaidro, ka drošības institūcijas tos nav ieinteresētas publiskot izmeklēšanas interesēs. Ja tiek atklāti divi līdzīgi gadījumi, tā jau ir aizdomīga likumsakarība. Ja trešais – runa jau ir par noziedzīgu cilvēku transportēšanas tīklu.
Jāpiebilst, ka nelegālo imigrantu ķeršanā latviešiem ir krietna pieredze, jo mūsu robežsargi patrulē Egejas jūrā un no nelegālo imigrantu plūdiem sargā Grieķijas krastus. Jānis Laimiņš stāsta, ka tieši ventspilniekiem pirms laika izdevies noķert nelegālo imigrantu pārvadātāju, kurš trīs gadus atradās starptautiskā meklēšanā.