Jelgavas novadā par Eiropas fondu naudu asfaltēti ceļi pie deputātu īpašumiem

© Depositphotos

Pašvaldībām no Eiropas Savienības fondiem ir iespēja saņemt naudu uzņēmējiem vajadzīgas infrastruktūras sakārtošanai. Jelgavas novadā šo programmu līdzekļus iegulda pašvaldības grants ceļu asfaltēšanā. Izpētot tuvāk, atklājies, ka vairāki ceļi noasfaltēti tieši pie novada domes deputātiem pietuvinātu cilvēku mājām un saimniecībām, vēsta "Nekā Personīga".

Grūti izbraucams, nomaļš zemes ceļš, bet pēdējie kilometri līdz privātmājai vai saimniecībai - svaigi asfaltēti par Eiropas naudu. Šāds skats atrodams vairākās vietās Jelgavas novadā.

Šos ceļus novadā sauc par “uzņēmēju ceļiem”. Eiropa finansē 85%, bet pašvaldība iegulda - 15% no kopējās summas. Uzņēmēji, kam ceļu tuvumā ir saimniecība, apņemas attīstīt un palielināt savu biznesu, pieņemot dabā papildu cilvēkus un investējot.

Ar šādu mehānismu Jelgavas novadā noasfaltēti vairāki ceļu posmi, kas ved uz esošo un bijušo domes deputātu īpašumiem. Atjaunot ceļu gar Vilces dzirnavu drupām lūdza zemnieku saimniecība “Terēņi”, kas pieder Kasparam Dugem - deputātes Lolitas Duges dzīvesbiedram. Viņu īpašums ir vienīgās būves pie nesen asfaltētā ceļa.

Duge saņem algu vīra saimniecībā. Viņa ir deputāte kopš 2021.gada un piedalījās domes sēdē, kurā lēma par Vilces dzirnavu ceļa iekļaušanu projektā. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs par to viņai aizrādīja. Duge šogad ievēlēta arī nākamajā domes sasaukumā.

Lolita Duge, Jelgavas novada domes deputāte (ZZS):

“Pēc tam es dabūju aizrādījumu, un es arī patiesībā atzinu un pateicu, ka es nezināju, jo tā ir tā kā vīra saimniecība. Tā neatkārtosies, ka man kā deputātei, kurai ir patiesībā tikai tas pirmais sasaukums, par to nebiju aizdomājusies, lai gan tas ceļš jau nav tīri ieguvums saimniecībai vien, tur ir visi, kas pa ceļu brauc.”

Ceļš gar dzirnavām tika atjaunots kopā ar vēl pieciem posmiem. Par to asfaltēšanu Eiropa samaksāja 2,7 miljonus eiro, pašvaldība - vairāk nekā 700 tūkstošus.

Nepilnus divus kilometrus garais posms no Kalnrozēm līdz Augstkalnes ceļam atjaunots pēc deputāta Jura Lavenieka (ZZS) saimniecības “Valneri” lūguma. Tas ved uz ceļa galā esošu dzīvojamo māju. Lavenieks bija pašvaldības deputāts kopš 2005. gada, bet šogad domē neiekļuva.

Savukārt domē no ZZS šogad ievēlēts Uldis Caune. Viņa ģimenes saimniecības “Ivulla” un “Laimas” savulaik arī pieteicās ceļa atjaunošanai. 680 metrus garais ceļš atrodas Bērvircavā un ved uz privātmāju, kur nekāda saimnieciskā darbība nav vērojama. Šo ceļu būvēja vienā projektā ar vēl trim uzņēmēju ceļiem, ieguldot pāri miljonam eiro.

Deputāts par šo ceļu telefonsarunā stāsta nelabprāt, bet piedāvā izrādīt citu “uzņēmēju ceļu”, kas nesen tapis ar viņa saimniecību iesaistīšanos. Kopā ar vēl trim mazākiem ceļu posmiem tas izmaksājis 3 miljonus eiro, no kuriem 2,1 nāca no Eiropas fondu līdzekļiem.

Uldis Caune, Jelgavas novada domes deputāts (ZZS):

“Šis ceļa posms ir 6,1 kilometrs. Šeit bija iepriekš grants segums. Un patiesībā ļoti lielus posmus tas ceļš jau bija zem lauka līmeņa. Nu, šeit bija ļoti slikts ceļš. Man te ir lauki, citām saimniecībām. Un tad bija iespējas pieteikties uz tiem uzņēmēju ceļiem. Ja es nemaldos, mums bija jārada astoņas darba vietas un kaut kur 600 tūkstoši jāinvestē saimniecībās, un tad šo projektu varēja realizēt.”

Mājā Bērvircavā dzīvojot deputāta dēls. Esot bijuši plāni ceļu asfaltēt arī tālāk, bet citi uzņēmēji, nav bijuši ar mieru piedalīties.

“Tāpēc tas ceļš ir tik tālu, cik viņš ir. [NP: Jūsuprāt, uzņēmēji būtu aktīvāki, pašvaldība būtu aktīvāka, varētu vairāk tādus projektus īstenot?] Tur jābūt abiem. [NP: Pie jums, piemēram, pašvaldība pati nāca un piedāvāja?] Es zināju, ka ir tāda iespēja, un tad es vērsos pie pašvaldības. Tur jau nav bezizmēra tie līdzekļi. Tur ir kaut kāda zināma summa šiem projektiem.”

Liene Rulle, CFLA Zemgales reģiona nodaļas vadītāja:

“Šie mūsu uzraudzītie projekti neviens konkrēti neved uz privātmāju. Tas, ka ceļš ies iespējams iet garām privātmājai, tāda iespējamība pastāv, jo pie projekta iesniegumu vērtēšanas, mēs šo ņemam vērā. Finansējuma saņēmējam ir jāizsniedz kartogrāfiskais materiāls. Mēs attiecīgi pārbaudām informāciju kadastrs.lv un vēl citās datu bāzēs un vērtējam.”

Jelgavas novada dome šī gada sākumā apstiprināja nākamo “uzņēmēju ceļu” projektu - Ābelīšu ceļu Salgales pagastā. To pieteikusi domes deputāta Gundara Liepas saimniecība “Liepziedi” un viņa dēls. Liepa ir pašvaldības deputāts kopš 2000. gada ar viena sasaukuma pārtraukumu pa vidu.

Gundars Liepa, Jelgavas novada domes deputāts (Nacionālā apvienība):

“Es pats dzīvoju Emburgas centrā. Es neesmu ar šo ceļu saistīts nekādā veidā. Vienīgais tas, ka, pagriežoties no šī ceļa posma ir saimniecības noliktava - graudu - liela, kur savas 5000 tonnas graudu tiek novietots, savests iekšā un pēc tam izvestas ārā. Un tā kā bija tāda iespēja, kad caur novadu šos ceļus projektēja, un tad es arī pieteicos uz vienu no šiem projektiem.”

Asfaltētais ceļš atrisināšot problēmu, ka ziemā grants ceļiem noteikts smaguma ierobežojums, tādēļ no noliktavas nevarot izvest graudus.

Liepa uzskata, ka ir negodīgi, ka viņam interešu konflikta dēļ bija liegts balsot par vienīgo projektu, kas tiks attīstīts viņa pārstāvētajā pagastā: “[NP: Tajā jūsu pagastā ir arī vēl kāds cits projekts, vai tikai šis ceļš pie jūsu saimniecības?] Tikai vienīgais, tikai, tikai vienīgais, jā.”

Ingus Zālītis, Jelgavas novada domes priekšsēdētājs:

No Jelgavas novada domes “YouTube” kanāla:

Jautājums: Zālīša kungs, kad Elejas skolai būs cilvēcīgs ceļš? Tāds, kādu uzlikāt uz deputātu mājām.

Ingus Zālītis: Viennozīmīgi neviens ceļš nav uzlikts uz deputātu mājām. Tas tiek interpretēts mazliet savādāk. Tie visi bija uzņēmēju ceļi.

Kaspars Sniedzītis, Pašvaldības izpilddirektora pienākumu izpildītājs:

“Tā procedūra ir sākotnēji tāda, kad tiek nopublicēta anketa ar aicinājumu uzņēmējiem pieteikties uz sev vēlamās infrastruktūras attīstību vai remontdarbiem, atjaunošanu. [NP: Tai saimnieciskajai darbībai nav obligāti jānotiek tajā konkrētajā punktā, uz ko tas ceļš ir izbūvēts?] Saimnieciskajai darbībai būtu jānotiek tajā konkrētajā vietā. Tas tā kā ir viens no tādiem punktiem, kas būtu jāsasniedz. Jā.”

Liene Rulle, CFLA Zemgales reģiona nodaļas vadītāja:

“Šiem projektiem, kas gan Jelgavas novada pašvaldībā, gan arī citās pašvaldībās tiek īstenoti un kura ietvaros tiek sakārtota publiskā ceļu infrastruktūra, viņu galvenais mērķis un būtība ir veicināt uzņēmējdarbības vides sakārtošanu pašvaldībā, attiecīgi palielinot arī publiskās privātās investīcijas un arī veicinot kopējās pašvaldības teritorijas attīstību.”

Kritēriji ir viegli sasniedzami - tuvumā jābūt uzņēmumiem, kas no asfaltētā ceļa būs ieguvēji, dos darbu iedzīvotājiem un veiks investīcijas. Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, uzņēmumam jāatrodas ne tālāk kā pusotra kilometra rādiusā no atjaunojamās infrastruktūras. Lai izpildītu nosacījumu, zemnieku saimniecības iegādājas traktorus un kombainus.

Uldis Caune, Jelgavas novada domes deputāts (ZZS):

“[NP: Par tām investīcijām - tās droši vien ir saimniecību pamatkapitālā, vai ne?] Tieši tā. Tehnika, tikai tehnika, zemes nē.”

Liene Rulle, CFLA Zemgales reģiona nodaļas vadītāja:

“[NP: Jūsuprāt, tā ir sakritība vai deputāti ir labvēlīgāki attiecībā pret saviem īpašumiem?] To es nevarēšu komentēt. Te ir atkal tad jautājums pašvaldībai, jo pašvaldība ir tā, kas izvēlas šos ceļu posmus, ko viņi sakārtos caur struktūrfondiem, un attiecīgi jau lemj par tālāko viņu virzību, iekļaut šajos plānošanas dokumentos, pieņemot domes lēmumus.”

Kaspars Sniedzītis, Pašvaldības izpilddirektora pienākumu izpildītājs:

“Ja uz kaut kādu konkrētu īpašumu ir iesaistīta ieinteresētā puse no deputātiem, tad parasti šādi deputāti nepiedalās balsojumā vienkārši. Un, ja citi deputāti ir gatavi atbalstīt šādu lēmumprojektu un investīcijas, tad tā arī tas notiek.”

Lai tiktu uz svaigi asfaltētajiem posmiem, nereti jābrauc pa sliktiem grants ceļiem. Pa tiem brauc sabiedriskais transports, un pie tiem redzami lieli uzņēmumi. Dome skaidro - šie ir valsts ceļi, tajos pašvaldība nevar ieguldīt. Pārņemt tos novada īpašumā arī nevēloties, jo uzturēšana tad būs pašvaldības uzdevums.

Vasarā uz viens no svaigi asfaltētajiem ceļiem bija nožogots ar vārtiem, kas ir pretrunā Eiropas programmu noteikumiem. Uz to norādījusi uzraugošā aģentūra. Šonedēļ, kad “Nekā personīga” apmeklēja konkrēto ceļa posmu, vārti bija pazuduši.