Dimanta: Kāda suņa pēc Krievijas pilsoņiem ir pie mums jāceļo?

© Dmitrijs Suļžics/MN

TV24 diskusijā “Preses klubs” par robežas slēgšanu ar Krieviju un Baltkrieviju asi diskutēja Saeimas deputāts (“Latvija pirmajā vietā”), bijušais Ceļu policijas priekšnieks Edmunds Zivtiņš un “Ziedot.lv” vadītāja Rūta Dimanta.

E. Zivtiņš uzskata, ka viss nav tik vienkārši. Viņaprāt, mēs robežu tā esam noslēguši, ka nezin kam jānotiek, lai tur kāds izspruktu cauri. Tur ir armija, tur ir robežsardze, tur ir policija, tur ir zemessargi, un tur vēl ir vietējie iedzīvotāji, kas ir apmācīti, lai nodotu informāciju un visu “čekotu” - tiklīdz redz kādu melnīgsnēju cilvēku, kas nepieder tai vietai un videi, tā nodod informāciju atbildīgajiem dienestiem.

Pēc E. Zivtiņa sacītā, nav nekāda pamata domāt, ka mūsu robeža ir apdraudēta, caura un hibrīdkara ietvaros pie mums tiek sūtīti imigranti no trešās pasaules valstīm, lai pārpludinātu Latviju un pēc tam tiktu uz Eiropu. Viņaprāt, tā nav, un Latvijas robeža ir viena no drošākajām visā tajā ķēdē.

R. Dimanta iebilda, ka mūsu kaimiņi Lietuva un Polija gan tā nedomā - kāpēc tad ir izsludināta ārkārtas situācija, un mēs joprojām tirgojamies ar Krieviju un Baltkrieviju.

Uz to E. Zivtiņš iebilda, ka ārkārtas situācija ir tādēļ, lai robežsargi varētu strādāt, atraidīt šos cilvēkus, un viņiem nevajadzētu tos ievietot speciālās novietnēs, kur viņi pēc tam var pieteikties pagaidu uzturēšanās atļaujai. Ja mēs neuzturam īpašo zonu un visi nāk un prasa uzturēšanās atļaujas, var sabrukt mūsu ekonomika.

“Kā Krievijas kravas nokļūst uz Kaļiņingradu? Protams, ka caur Lietuvu, un Lietuva par to saņem pietiekami labu naudu un subsidē savas ostas - Klaipēdas ostu. Tik vienkārši. Klaipēdas osta kādreiz bija zem Rīgas, Ventspils un Liepājas ostām, bet šobrīd ir lielākā osta. Tikai tāpēc, ka viņi no šīs naudas subsidē savas ostas,” sacīja E. Zivtiņš.

R. Dimanta piekrita, ka visam cauri vijas dubultā morāle, ne tikai lietuviešiem, bet arī mums. “Tāpēc, ka muita ir pierādījusi, ka Kazahstānas kravas bieži vien ir Krievijas kravas. Mēs ļoti daudz sūtām uz Krieviju. Man tas nav saprotams,” sacīja R. Dimanta.

Viņa E. Zivtiņam kā deputātam vaicāja, kāpēc mums joprojām ir sabiedriskais transports ar Baltkrieviju un Krieviju, kam vajag mūsu licenci. “Kāda suņa pēc Krievijas pilsoņiem ir pie mums jāceļo?” jautāja R. Dimanta, atzīstot, ka tā ir liekulība, jo Latvija ir atzinusi Krieviju par agresorvalsti. Viņasprāt, šim sabiedriskajam transportam nav nekāda pamatojuma. Mierīgi var iebraukt civilpersonas, spiegi, un mēs vēl viņiem nodrošinām sabiedrisko transportu. Un tūrisma firmas brauc ekskursijās uz Baltkrieviju.

E. Zivtiņš savukārt uzskata, ka tā ir vienas plaknes domāšana, jo Latvijas pierobežā dzīvo ģimenes, kurām ir radi Krievijā, un tur atrodas arī ģimenes kapi. Vai aizliegsim? Pēc viņa sacītā, Latvijas iekšējie dienesti strādā ļoti labi. Vai tādā gadījumā būtu jātaisa dzelzs aizkars, kā tas bija padomju laikā, lai netiek uz ārzemēm? Savukārt R. Dimanta ir pārliecināta, ka ceļošana ar šīm abām valstīm nav pieļaujama.