Līdz gada beigām ieviesīs papildu biļešu reģistrācijas veidu vilciena pasažieriem

© Dmitrijs Suļžics / F64

AS "Pasažieru vilciens" (PV) līdz šā gada beigām plāno ieviest biļešu reģistrācijas risinājumu mobilajā telefonā, trešdien Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē sacīja PV valdes priekšsēdētājs Raitis Nešpors.

Viņš skaidroja, ka patlaban tiek strādāts pie diviem pašvalidācijas risinājumiem, tostarp viens risinājums paredz biļešu reģistrāciju ar QR kodiem, līdzīgi kā pašvaldības uzņēmumā SIA "Rīgas satiksme", bet otrs risinājums paredz PV lietotnē "Vivi" atzīmēt, ka biļete ir reģistrēta.

"Mērķis ir šos risinājumus ieviest līdz gada beigām, bet varbūt viens no risinājumiem būs ātrāk par otru. Šīs iespējas tiek plānotas ne tikai elektrovilcienos, bet arī dīzeļvilcienos," piebilda Nešpors.

Autotransporta direkcijā (ATD) skaidroja, ka līdz šim biļešu reģistrāciju braucienā nodrošināja konduktori, savukārt kopš jauno elektrovilcienu ieviešanas pasažierim ir jāveic reģistrācija pie biļešu reģistratoriem.

Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs (P) sēdē norādīja, ka par nereģistrētām biļetēm pasažieriem nepiemēro sodus, tomēr reģistrācija ir nepieciešama, lai apkopotu un analizētu datus, kā arī tiktu konstatēts fakts par reģistrētu biļeti.

Patlaban uzņēmumā notiek pārejas periods, tostarp tiek mainīta konduktora loma. PV skaidroja, ka konduktori vilcienā nepiemēro sodus, bet pārdod biļetes, ja tās nav iegādātas iepriekš. Tāpat konduktori reģistrē biļetes personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām un, ja vilcienā nav vai nedarbojas reģistrators. Vienlaikus konduktori palīdz pasažieriem, arī ārkārtas situācijās, un rūpējas par kārtību vilcienā.

Savukārt biļešu kontrolieri strādā izlases kārtībā atsevišķos reisos. Kontrolieri par nereģistrētajām biļetēm sodu nepiemēro, bet sods tiek piemērots par braukšanu bez biļetes.

Direkcijā uzsvēra, ka biļetes ir jāreģistrē statistikai, datu analīzei un plānošanai, jo patlaban nav datu par apmēram 30% biļešu, jo tās nav tikušas validētas, kā arī valsts un pašvaldību noteikto atvieglojumu kompensēšana notiek tikai par faktiskajiem braucieniem. Vienlaikus biļešu reģistrācija ir nepieciešama kontrolei un krāpšanas novēršanai.

PV rezumēja, ka patlaban tiek strādāts pie iespējas reģistrēt biļeti telefonā, kā arī tiek uzlabota vilcienu reģistratoru darbība. PV uzsvēra, ka biļešu reģistrācija ļaus precīzi sadalīt biļešu ieņēmumus starp pārvadātājiem vienoto biļešu gadījumos, jo iesaistītās puses turpina strādāt pie mērķa, lai Pierīgā visas biļetes kļūtu integrētas ar pilsētas transportu, nevis dalītos vilciena, reģionālā autobusa, "Rīgas satiksmes" un dažādās biļetēs.

Saeimas komisijas vadītājs Gatis Liepiņš (JV) sacīja, ka patlaban pasažierim ir jāveic vairākas darbības, lai reģistrētu biļeti. "Tā ir jānopērk, jāreģistrē pie reģistratora un vēl jāuzrāda kontrolierim. Tas nav ērti," uzsvēra Liepiņš.

Savukārt Saeimas deputāte Ilze Vergina (JV) pauda, ka lielākā problēma ir informācijas trūkums, jo pasažieri nevar saprast, kas viņiem ir jādara. Nešpors piebilda, ka informācija par biļešu reģistrāciju ir izvietota elektrovilcienu ekrānos, mājaslapā, kā arī papildus plānots izvietot informāciju pie biļešu reģistratoriem.

Viņš arī informēja, ka uzņēmums strādā pie "Starlink" interneta ieviešanas vilcienos, jo vairākās Latvijas vietās interneta pārklājums nav pietiekams, kas kavē datu pārnesi.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Latvijā

Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldes Dienvidlatgales iecirkņa Izmeklēšanas nodaļas amatpersonas šomēnes pabeidza izmeklēšanu kriminālprocesā pret 1993. gadā dzimušu vīrieti, kurš, darbojoties kā naudas kurjers, 2024. gada 19. novembrī no kādas Krāslavas iedzīvotājas izkrāpa 2200 eiro. Tāpat likumsargi izmeklēšanas laikā noskaidroja vīrieša saistību ar citiem noziedzīgiem nodarījumiem.