Šogad valstī tikuši atcelti jau 100 pasažieru reisi. Pagājušajā otrdienā, 12. augustā, aizvadīta protesta akcija, kurā pasažieru pārvadātāji pieprasa pārskatīt līgumus, lai nozare spētu izdzīvot. “Sliktākajā gadījumā, ja netiek atrasti risinājumi, tad uzņēmumi aizies uz maksātnespēju. Ja pārvadātājs bankrotēs, tad nebūs kas pārvadā tajā brīdī,” tā TV3 raidījumam “900 sekundes” intervijā atzina Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.
Taujāts, vai šobrīd ir jau atcelti kādi reisi vai slēgti maršruti, Ošenieks uzsvēra, ka pārvadātāji nevēlas radīt problēmas iedzīvotājiem. Savu iespēju robežās reisi tiek nodrošināti. Tiesa, atsevišķi reisi tikuši atcelti, un tas saistīts ar šoferu trūkumu. “Šoferu trūkums izriet no naudas trūkuma. Būtībā naudas trūkums izriet no noslēgtiem ilgtermiņa līgumiem, par kuriem šo pakalpojumu sniegt nevar par šādām cenām,” skaidroja Ošenieks.
Būtiskākais pieaugums izmaksu ziņā pārvadātājiem ir tieši degviela un darba algas šoferiem, uzsver pasažieru pārvadātāju pārstāvis. “Tās ir divas lielākās pozīcijas, ir arī citas pozīcijas, kas arī ir sadārdzinājušās,” viņš atzīst.
“Ja runājam par šofera atalgojumu, pasūtītājs jau pats noteica, ka šoferim būs pieci eiro par stundu - tarifa likme. Tajā brīdī tas neatbilda vidējai darba algai transporta nozarē. Līdz ar to pašlaik nevienam šoferim netiek maksāti pieci eiro stundā. Tas šobrīd ir uz pašu pārvadātāju rēķina - šis pieaugums, lai piesaistītu autobusa vadītājus.”
Patlaban pasažieru pārvadātāju galvenā prasība ir tieši par minimālo samaksu. Lai piesaistītu gados jaunākus šoferus nozarei, ir nepieciešams būtiski palielināt atalgojumu. Vaicāts, kāda ir šobrīd vidējā likme par stundu, ko saņem šoferis, pārvadājot pasažierus, Ošenieks norādīja, ka tie ir 10 līdz 15 eiro, taču tas ir mazāk, nekā maksā kravas auto šoferiem.
Taujāts par sliktāko scenāriju, ja tomēr vienošanās ar valdību netiks panākta un papildu līdzekļi nozarei netiks novirzīti, Ošenieks minēja, ka tas būtu pārvadātāju uzņēmumu bankrots.