Vairāk nekā 30 reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pasažieru pārvadātāju pārstāvji protesta akcijā pie Ministru kabineta (MK) otrdien aicina valdību kompensēt neparedzamu ārkārtas apstākļu dēļ izraisīto izmaksu pieaugumu, novēroja aģentūra LETA.
Atnākušie pasažieru pārvadātāji rokās tur dažādus plakātus, tostarp ar uzrakstiem "Reisu slēgšana neko neatrisinās!", "Samaksājiet par darbu!", "Cenas un algas palielinās. Kas kompensēs mūsu zaudējumus?", "Esam atbildīgi, neatņemam mobilitāti tiem, kam sabiedriskais transports ir vienīgā iespēja pārvietoties!".
Tāpat atnākušie pie MK novietoja sešus autobusu sēdekļus, kā arī visu protesta akcijas laiku pie MK garām brauca aptuveni astoņi pasažieru pārvadātāju autobusi un mikroautobusi, tostarp "VTU Valmiera" un SIA "Norma-A", kas pārvadājumus nodrošina ar "Ecolines" zīmolu, "Wanema line" un citi.
Arī uz autobusiem izvietoti dažādi uzraksti - "Nepieļaut pasažieru pārvadājumu likvidāciju - kompensējiet zaudējumus!", "Mēs dotējam valsti, kamēr tā izliekas, ka mūs uztur!" un citi.
Protesta akcija norit mierīgi, neskandinot saukļus. Situāciju uzrauga aptuveni pieci policijas darbinieki.
Latvijas pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks aģentūrai LETA sacīja, ka viens no risinājumiem sabiedriskā transporta problēmu risināšanā ir piešķirt papildu 15 miljonus eiro bāzes budžetā, kā arī pārskatīt noslēgtos ilgtermiņa līgumus. Pēc viņa teiktā, nerisinot situāciju, sliktākajā scenārijā pārvadātājiem var iestāties maksātnespēja, jo pārvadātāji katru dienu cieš zaudējumus.
Viņš papildināja, ka sabiedriskā transporta maršruta tīkla samazināšanu var veikt tikai uz datiem balstīta un sociāli atbildīga izvērtējuma, tādēļ pārvadātāji aicina valdību un Autotransporta direkciju (ATD) izbeigt mehānisku sabiedriskā transporta maršrutu likvidēšanu vai reisu slēgšanu vienā virzienā, balstoties tikai uz rentabilitātes rādītājiem.
Protesta akcijas pārstāvji sagaidīja arī satiksmes ministra Ata Švinkas (P) ierašanos. Komentējot, vai pārvadātājiem tiks piešķirts papildu finansējums, ministrs sacīja, ka sabiedriskajam transportam patlaban ir 52 miljoni eiro, kā arī nākamgad plānota tāda pati summa. "Ir noslēgti līgumi un valstij ir jāpilda savas saistības, tostarp visus maksājumus. Šajā gadā dažiem pārvadātājiem līgumos ir paredzētas indeksācijas, kas tiks veiktas," piebilda Švinka.
Viņš sacīja, ka patlaban situācija ir sarežģīta vēsturiski noslēgto līgumu dēļ, un šie līgumi ir slikti. Ministrs piebilda, ka līdz šim pārvadājumi nebalstījās uz datiem, piemēram, nav skaidras izpratnes, cik cilvēku lieto konkrētos reisus. Tādēļ viņš solīja, ka tuvākajā laikā tiks īstenota digitalizācija attiecībā uz biļešu iegādi un pasažieru skaitīšanu, lai nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu.
Švinka aģentūrai LETA norādīja, ka līgumi ir noslēgti un valsts savas saistības pildīs, bet paralēli ATD strādās pie jaunu līgumu izstrādes uz trim gadiem lotēs, kurās nav līguma vai pārvadātājs ir atteicies sniegt pakalpojumu. "Patlaban strādāsim ar tiem pašiem desmit gadu līgumiem, bet ir jāmeklē juridiska iespēja, kā varam labot situāciju. Tās ir sarunas ar iesaistītajām pusēm, lai atrastu labākos risinājumus," piebilda ministrs.
Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības "LAKRS" priekšsēdētāja Inga Vējiņa aģentūrai LETA sacīja, ka arodbiedrība atbalsta darba devējus un kopā ar pārvadātājiem risina šo jautājumu kopš 2021.gada, kad tika noslēgti iepirkumi. "Valstij ir jāatbild par noteiktajiem pārvadājumiem. Iepirkumi nebija atbilstoši izaugsmei, jo tajos nebija paredzētas stundu likmes un sociālās garantijas. Darba devējiem nav jāpelna nauda, lai uzturētu valsti," piebilda Vējiņa.
Viņa uzsvēra, ka šajā gadījumā ir viens risinājums - ir jāpārskata līgumi un jāpalielina dotāciju izmaksas reģionālajam transportam. Pretējā gadījumā ir jāizsludina jauni iepirkumi un "jāsāk viss no nulles," piebilda Vējiņa.
Protesta akcijas pārstāvji tikās arī ar ekonomikas ministru Viktoru Valaini (ZZS), zemkopības ministru Armandu Krauzi (ZZS), klimata un enerģētikas ministru Kasparu Melni (ZZS) un labklājības ministru Reini Uzulnieku (ZZS). Valainis sacīja, ka papildu finansējuma jautājums ir SM kompetencē, tomēr Zaļo un zemnieku savienība (ZZS) jau ir iebildusi pret finansējuma samazinājumu ceļiem. "Arī šajā jautājumā mēs iesaistāmies un nedomāju, ka paliksim malā stāvot," sacīja Valainis.
Jau ziņots, ka reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pasažieru pārvadātāji otrdien protesta akcijā aicina atbildīgās institūcijas pārskatīt ilgtermiņa līgumu cenas, aģentūru LETA informēja LPPA.