Valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes turpmāk cer sistemātiskāk izvērtēt darbinieku mācību ietekmi uz darba rezultātiem un sabiedrības ieguvumiem, izmantojot jaunu digitālu rīku, ko pēc Valsts administrācijas skolas (VAS) pasūtījuma izstrādājis uzņēmums "Intea", aģentūru LETA informēja VAS pārstāvji.
Rīks paredzēts cilvēkresursu speciālistiem, mācību koordinatoriem, iestāžu vadītājiem un politikas plānotājiem, kas vēlas sasaistīt mācību ieguldījumus ar iestādes darbības rezultātiem. Tas paredzēts, lai veicinātu "pārdomātas investīcijas mācībās publiskajā sektorā", ar metodikas palīdzību ļaujot valsts pārvaldes un citām iestādēm sasaistīt darbinieku mācības ar iestādes stratēģiskajiem mērķiem un sabiedrības interesēm. Tāpat šis rīks veicinās efektīvāku mācībām atvēlēto resursu izmantošanu, sola VAS.
Tas pielāgojams dažādu kapacitāšu organizācijām un izmantojams arī stratēģiskās vadības un kvalitātes novērtēšanas procesos, skaidro VAS.
Digitālais rīks piedāvā septiņu soļu novērtēšanas ciklu, kas sākas ar mācību mērķu definēšanu un ietekmes līmeņa noteikšanu. Tikai pēc tam tiek izvēlētas konkrētas mācību aktivitātes.
Rokasgrāmata ar metodikas aprakstu, anketu paraugiem un piemēriem pieejama vietnes "vas.gov.lv" sadaļā "Mācību ietekmes novērtējums".
Kā piemēru rīka lietojumam individuālā līmenī VAS min gadījumus, kad nepieciešams izvērtēt vai darbinieka iegūtās zināšanas tiek pielietotas darba procesā viena līdz trīs mēnešu laikā. Iestādes līmenī iespējams analizēt, piemēram, vai mācības ļāvušas saīsināt iesniegumu izskatīšanas laiku vai samazināt tēriņus. Savukārt sabiedrības ieguvumus vērtē pēc tādiem rādītājiem kā pakalpojumu pieejamība vai sabiedrības uzticēšanās publiskajam sektoram.
Pēc "Intea" personālvadības konsultantes Karlīnas Šadres skaidrotā, metodika ietver izmērāmu rādītāju izvirzīšanu, datu vākšanas un analīzes metožu izvēli, kā arī rezultātu interpretāciju, lai nodrošinātu "nepārtrauktu uzlabojumu ciklu".
Līdz nākamā gada 30.martam VAS plāno novērtēt vismaz desmit dažādas mācību aktivitātes.
VAS Publiskās pārvaldes digitālās akadēmijas vadītāja Baiba Medvecka uzsver, ka "lēmumi, kas balstīti datos, veicina uzticēšanos publiskajai pārvaldei, ļaujot organizācijām rīkoties kompetentāk un efektīvāk izmantot sabiedrības resursus".
Savukārt VAS direktore Agita Kļaviņa norāda, ka jaunā metodika ļaus iestādēm sasaistīt darbinieku mācības ar stratēģiskajiem mērķiem un sabiedrības interesēm, vienlaikus attīstot caurspīdīgu un rādītājos balstītu mācību pārvaldību.
Rīks tapis ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansējumu projektā "Publiskās pārvaldes digitālā akadēmija" un paredzēts, lai veicinātu datu balstītu lēmumu pieņemšanu publiskajā pārvaldē.
Kā aģentūru LETA informēja VAS pārstāvji, "Mācību ietekmes novērtēšanas" iepirkuma summa ir 100 000 eiro. Iepirkums ietver gan analīzi par mācību ietekmes mērīšanas metodikām, mērīšanas pieejas izstrādi, rokasgrāmatas izveidi, kā arī vismaz desmit dažādu formu un veidu mācību aktivitāšu ietekmes novērtēšanu. VAS uzsver, ka rīks paredzēts aktīvai izmantošanai valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēs, kur kopumā strādā aptuveni 170 000 darbinieku.
VAS īstenotā Publiskās pārvaldes digitālās akadēmijas projekta gaitā valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki tiek aicināti apgūt dažādas ar digitālās transformācijas procesu saistītas prasmes.
Kopš projekta sākuma 2024.gadā līdz 2025.gada jūnijam VAS izsniegusi 53 767 sertifikātus par mācību apguvi.