Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" pārvadāto pasažieru skaits šogad otrajā ceturksnī provizoriski varētu pieaugt par 6-7,5%, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, aģentūru LETA informēja "airBaltic" pārstāvji.
Kompānijā informēja, ka 2025.gada otrā ceturkšņa provizoriskie rezultāti liecina par stabilu operacionālo darbības rādītāju pieaugumu gada laikā.
Sagaidāms, ka pasažieru skaits otrajā ceturksnī palielināsies par aptuveni 6-7,5% salīdzinājumā ar attiecīgo laika periodu pērn. Tostarp šogad aprīlī pārvadāti 410 000 pasažieru, kas ir par 12% vairāk nekā pērn aprīlī, savukārt maijā pārvadāti 458 000 pasažieru, kas ir par 6% vairāk nekā pērn maijā.
Vienlaikus kompānija prognozē, ka biļešu ienesīgums otrajā ceturksnī, salīdzinot ar 2024.gada otro ceturksni, samazināsies 1,5-0,5% robežās, norādot uz nozīmīgu uzlabojumu pēc sarežģītajiem tirgus apstākļiem ziemas sezonā.
Tāpat prognozēts, ka ieņēmumi uz vienu pieejamo sēdvietu kilometru (RASK) otrajā ceturksnī salīdzinājumā ar attiecīgo periodu gadu iepriekš pieaugs par 2,5-4%, pateicoties stabilam pieprasījumam un uzlabotai cenu politikai. Tāpat prognozēts, ka pieejamie sēdvietu kilometri (ASK) regulāro reisu tīklā otrajā ceturksnī palielināsies par 1,5-2,5%.
Vienlaikus vidējais vietu piepildījums otrajā ceturksnī, salīdzinot ar 2024.gada otro ceturksni, varētu sasniegt 79-81%.
"airBaltic" informē, ka kompānijas 2025.gada pirmā pusgada finanšu rezultāti tiks publicēti 13.augustā.
"airBaltic" izpilddirektora pienākumu izpildītājs un operatīvās vadības direktors Pauls Cālītis atzīmē, ka 2025.gada otrajā ceturksnī aviokompānijas darbība Baltijā saglabājās stabila un ar pārliecinošu darbību maršrutu tīklā, kas savieno Rīgu, Tallinu, Viļņu un plašāku reģionu.
"Darbības rādītāji, tostarp lidmašīnu dzinēju pieejamība atbilda mūsu prognozēm. Ņemot vērā lielo pieprasījumu vasaras periodā, esam labā pozīcijā, lai turpinātu stiprināt "airBaltic" lomu mūsu galvenajos tirgos," atzīmē Cālītis.
Savukārt "airBaltic" finanšu direktors Vitolds Jakovļevs norāda, ka pirmais ceturksnis bija izaicinošs saistībā ar biļešu ienesīgumu un degvielas cenu svārstībām. "Tomēr, ņemot vērā provizoriskos datus, sagaidām, ka otrajā ceturksnī, salīdzinot ar to pašu periodu pērn, būs vērojama vairāku rādītāju uzlabošanās, tostarp attiecībā uz RASK un vietu piepildījumu," viņš piebilst.
Jakovļevs min, ka pašreizējās prognozes trešajam ceturksnim liecina par pozitīvu tendenci, jo īpaši ienesīguma rādītāju ziņā, jo nākotnes rezervācijas joprojām pārsniedz 2024.gada līmeni, un kopējie ieņēmumu rādītāji apstiprina aviokompānijas prognozes visam gadam.
"Vienlaikus turpinām uzraudzīt ģeopolitiskos riskus, īpaši Tuvajos Austrumos, kas var ietekmēt degvielas cenas un pieprasījumu atsevišķos maršrutos. Tomēr tirgus apstākļi un nākotnes tendences kopumā joprojām ir labvēlīgas," viņš min.
"airBaltic" pārstāvji norāda, ka šogad trešajam ceturksnim rezervāciju skaits ir palielinājies par 3% salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn. Tādējādi "airBaltic" paredz, ka pozitīvā tendence ieņēmumu ziņā turpināsies arī trešajā ceturksnī, ko veicinās labvēlīgi makroekonomiskie apstākļi lidsabiedrības galvenajos tirgos.
Lidsabiedrība sagaida, ka biļešu ienesīgums trešajā ceturksnī pieaugs par 6-9%, RASK - par 5-9%, bet pasažieru skaits trešajā ceturksnī varētu samazināties par 3-1%, ņemot vērā plānoto produktivitātes jaudas kritumu.
Tomēr aviokompānija saglabā nemainīgu prognozi, kas paredz šogad pārvadāt 5,2-5,4 miljonus pasažieru, pateicoties maršrutu tīkla kapacitātes kāpumam par 3% un lidmašīnu nomas jeb ACMI pakalpojumu pieaugumam par 20%.
Jau ziņots, ka šogad pirmajā ceturksnī "airBaltic" koncerns strādāja ar 29,348 miljonu eiro zaudējumiem, kas ir par 27,8% mazāk nekā 2024.gada pirmajā ceturksnī, bet koncerna apgrozījums palielinājās par 0,3% un bija 132,719 miljoni eiro.
Savukārt 2024.gadā "airBaltic" koncerns strādāja ar auditētajiem zaudējumiem 118,159 miljonu eiro apmērā pretstatā peļņai gadu iepriekš, bet koncerna apgrozījums, salīdzinot ar 2023.gadu, palielinājās par 11,9%, sasniedzot 747,572 miljonus eiro.
Šobrīd Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.
Taču 2025.gada janvāra beigās tika panākta vienošanās ar Vācijas aviokompāniju "Lufthansa" par investīcijām "airBaltic" 14 miljonu eiro apmērā. Apmaiņā pret ieguldījumu "Lufthansa Group" saņems konvertējamas akcijas, kas tai dos 10% līdzdalību. Vēlāk, pēc potenciālā "airBaltic" akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO), šīs konvertējamās akcijas tiks konvertētas parastajās akcijās.
Pēc IPO "Lufthansa Group" līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Darījums paredz arī to, ka "Lufthansa Group" pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no "airBaltic" kapitāla. Tāpat Latvijas valdība 2024.gada 30.augustā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.
Minētajam darījumam vēl jāsaņem Vācijas Federālā karteļu biroja ("Bundeskartellamt") atļauja.