Vai nākamgad sabiedriskais transports kursēs tikai darba dienās?

© Dmitrijs Suļžics/MN

Sabiedriskā transporta padome trešdien vēl nevienojās par reģionālās nozīmes maršruta tīkla apmēru 2026.gadam.

Autotransporta direkcija (ATD) sēdē piedāvāja četrus variantus maršruta tīklam apmēram nākamajam gadam. Tostarp pirmais variants paredzēja maršruta tīklu saglabāt aptuveni līdzšinējā apmērā. Tomēr padome konceptuāli neatbalstīja šī varianta izvēli, jo prognozētais zaudējumu apmērs reģionālajiem pārvadājumiem ar autobusiem veidotu 62,1 miljonu eiro.

Otrais variants paredz, ka maršruta tīkla apmērs būtu 61,995 miljoni kilometru, kas būtu par aptuveni 8% mazāk nekā šogad prognozētais. Šajā variantā paredzēta reisu ar rentabilitātes rādītāju līdz 25% un Pierīgas maršrutu slēgšana un optimizēšana.

Savukārt trešais un ceturtais variants sagatavots, ņemot vērā Valsts kontroles ieteikumus. Trešais variants paredz maršruta tīkla apmēru samazināt par 37%. Pie šāda varianta sabiedriskā transporta pakalpojumi tiktu nodrošināti tikai darba dienās, nosakot valsts garantēto minimumu. Bet ceturtais variants paredz maršruta tīkla apmēru samazināt par 30%, nosakot valsts garantēto minimumu, bet saglabājot brīvdienu reisus, ņemot vērā lielo pieprasījumu.

Padome konceptuāli nolēma, ka ATD ir jāturpina strādāt ar atlikušajiem trīs scenārijiem, detalizētāk vērtējot komercreisu iespējas, aicinot pašvaldības veikt līdzmaksājumus, vērtējot pievedošos autobusu maršrutus pie dzelzceļa, kā arī autotransporta pēc pieprasījuma iespējas un citus kritērijus.

Savukārt prognozētais reģionālās nozīmes maršruta tīkla apmērs 2026.gadam pārvadājumos ar vilcieniem plānots atbilstoši intervāla grafika ieviešanai, tostarp Jelgavas līnijā paredzēta 30 minūšu intervāla ieviešana pēc remontdarbiem, vienlaikus paredzēti divi papildu reisu pāri maršrutā Rīga-Carnikava darba dienu vakaros, divus reisu pārus pagarināt posmā Ogre-Lielvārde, kā arī papildu nobraukums paredzēts rīta periodā posmā Rīga-Tukums.

Sabiedriskā transporta padomes locekle Ligita Olante, kas pārstāv Rīgas plānošanas reģionu, kategoriski neatbalstīja ATD piedāvātos variantus, kas būtiski samazina autobusu reisu skaitu Pierīgas reģionā, nosakot valsts garantēto minimumu.

Sabiedriskā transporta padomes priekšsēdētāja Annija Novikova iebilda, ka Pierīgas reģionā varētu veikt komercreisus, kas būtu cits pārvadājuma veids bez valsts atbalsta. "Mērķis nav samazināt, lai samazinātu, bet ir jāmeklē labākais variants," piebilda Novikova. Viņasprāt, komercpārvadājumiem ir attīstības potenciāls, īpaši Pierīgā.

Novikova uzsvēra, ka ilgi jautājumu par maršruta tīkla apmēru nevar atlikt, jo iedzīvotājiem un pārvadātājiem ir jāzina, ar ko rēķināties.

Sabiedriskā transporta padomes locekle Taisa Trubača, kas pārstāv Finanšu ministriju (FM), papildināja, ka neviens piedāvājums neiekļaujas budžeta bāzes finansējumā, tādēļ patlaban ir jānodrošina tas, ka tīkls iekļaujas vismaz pašreizējā finansējumā.

Novikova rezumēja, ka jautājums par maršruta tīkla apmēru būs "izšķiršanās", jo pašreiz plānotais līdzekļu apmērs, kas nākamgad var arī samazināties, diemžēl nevar nodrošināt visu iedzīvotāju vēlmes. "Protams, mēs vēlētos izvēlēties minimumu, kas der lielākajai daļai iedzīvotāju, tomēr nevaram pasūtīt lielāku maršruta tīkla apmēru, ja nevarēsim par to norēķināties," uzsvēra Novikova.

Plānots, ka padome pie šī jautājuma atgriezīsies jūlija vidū.

LETA jau ziņoja, ka reģionālās nozīmes maršruta tīkla apmērs 2026.gadam bija jāapstiprina līdz 1.aprīlim, tomēr iepriekšējā Sabiedriskā transporta padomes sēdē, kas notika 27.martā, darba kārtībā šis jautājums netika iekļauts.

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.

Latvijā

Vai esat pamanījuši transportlīdzekļus, kas pārvadā lielgabarīta kravas pa Latvijas ceļiem? Dažkārt tie var likt aizdomāties par satiksmes drošību. Neplānoti, bet tieši šāds konvojs, kas pārvadāja lielgabarīta kravas, nokļuva policistu redzeslokā pārbaudē uz Rīgas apvedceļa netālu no Piņķiem. Kas notiek šādu pārbaužu laikā un kādas problēmas tās atklāj, vairāk stāsta 360TV Ziņas.

Svarīgākais