Faktiski esam katastrofas priekšvakarā, šādas atklāsmes trešdien izskanēja Saeimā, spriežot par nacionālās aviokompānijas “airBaltic” finansiālo situāciju. Nu jau arī parlamentā briest pārliecība, ka, visticamāk, bez tālākiem valsts ieguldījumiem lidsabiedrībā neiztikt, vēsta TV3.
Ne vienu reizi vien valstij bijis jāsteidz talkā nacionālajai aviokompānijai “airBaltic” savilkt galus kopā. Šīs investīcijas gadu laikā nu jau pārsniedz pusmiljardu eiro, vairāki simti miljonu ieguldīti pandēmijā. Šī perioda finansiālās palīdzības uzraudzību vētījusi Valsts kontrole. Pagājušajā nedēļā skaudri secinājumi - valsts kā tāds maciņš, kurā vajadzības gadījumā iegrābties, nevis kvalificēts un prasmīgs īpašnieks.
Savulaik solītā investīciju atgūšana jau norakstīta, un arī tagad uzņēmumam traki ar naudas lietām. Pērn 118 miljonu eiro zaudējumi, šogad pirmajā ceturksnī - vēl 29 miljoni ar mīnusa zīmi.
Satraukums par Valsts kontroles secinājumiem un aktuālo finansiālo situāciju Latvijas lidsabiedrībā arī Saeimā. Galu galā tas būs politisks lēmums, vai nu jau kārtējo reizi steigt glābt nacionālo aviokompāniju “airBaltic”.
Uz parlamenta Publisko izdevumu komisijas sēdi ieradušies pārstāvji no Valsts kontroles, Satiksmes ministrijas, arī paša “airBaltic”, kuri vairs nemaz nemēģina izpušķot uzņēmuma stāvokli.
Lai gan joprojām tiek piesauktas privātas investīcijas, laižot akcijas biržā, deputāti drūmām sejām, šķietami nojaušot neizbēgamo. Pēc būtības pat faktiska lidsabiedrības kontrolpaketes pārdošana var nenostrādāt, valstij atkal varētu būs jāglābj nacionālā aviokompānija. Kā minimums, līdzinvestējot kopā ar citiem ieguldītājiem, lai dotu tiem pārliecību, ka vispār vērts to darīt.
“Injicēt 50 vai 100 miljonus eiro ir bezjēdzīgi. Tad mēs tikai pagarināsim agoniju. Tas būs fundamentāls lēmums, kurā mēs vienā brīdī būsim. Vai mēs ieguldām 300 miljonus eiro, vai neieguldām. Un viņa iet pa burbuli,” teica Saeimas deputāts Andris Kulbergs (“Apvienotais saraksts”).
Savukārt Saeimas deputāts Ģirts Valdis Kristovskis (“Jaunā vienotība”) norādīja: “Tad, kad es kā pilsonis klausos, daudz par “airBaltic” stāsta, ko Gauss tur stāsta. Varētu teikt, ka gadiem viņš ir mūs vazājis aiz deguna.”
Bet pie frakcijām nepiederošs deputāts Andrejs Ceļapīters pauda: “Ja runājam par “airBaltic”. Nu, darām, ko gribam, bet šis uzņēmums Latvijai ir vajadzīgs un ļoti būtisks.”
Satiksmes ministrijā uzsver, ka šobrīd valsts ieguldījumi vēl nav uz Ministru kabineta darba galda, bet tos arī neizslēdz.
Jārēķina un jāskatās plašākā vērtības ķēde. Protams, tas ir izšķiršanās moments arī valdībai, kurā brīdī un cik daudz attiecīgi investēt. Un tad ir jautājums arī, ko šie privātie investori liek pretī, jo mēs zinām, ka investēt uzņēmumā neatļauj Eiropas Savienības normatīvais regulējums.
Valsts kontrole gan brīdina - pirms politiķiem atkal lemt par maciņa atvēršanu, būtiski pārvērtēt, cik vispār dzīvotspējīgs ir aviokompānijas biznesa plāns.