AST pilotprojekts: jaunas tehnoloģijas elektroenerģijas pārvadei

© Kaspars Krafts

Lai palielinātu esošā elektroenerģijas pārvades tīkla caurlaides spēju un nākotnē mazinātu tīkla pārslodzes iespējamību un nepieciešamību ierobežot atjaunojamās enerģijas ģenerāciju, pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) testē dinamiskas caurlaides spējas noteikšanas risinājumus, aģentūru LETA informēja AST pārstāvji.

Dinamiskas caurlaides spējas noteikšanas risinājumi tīkla kapacitātes noteikšanā ņem vērā augstas izšķirtspējas plaša spektra laika apstākļu, reljefa, līnijas tehnisko parametru un tās izvietojuma lokālos apstākļus katrā līnijas posmā reālā laikā, norāda AST.

Ka atzīmē AST pārstāvji, pilotprojekts patlaban notiek 33 kilometrus garajā 110 kilovoltu (kV) augstsprieguma gaisvadu līnijā starp Iecavu un Jelgavu, kurā uzstādīti speciāli sensori. Ar to palīdzību reālā laikā tiek uzraudzīts līnijas vadu stāvoklis, vadu temperatūra un nokare, un dati pārraidīti uz datu centru caurlaides spējas novērtēšanai. Pēc optimālākā risinājuma izvēles 2026.gadā risinājums tiks izvērsts visā Latvijas elektroenerģijas pārvades sistēmā. Risinājums paaugstinās esošā elektrotīkla maksimālu izmantošanu un veicinās lielāku atjaunojamās enerģijas integrāciju pārvades elektrotīklā, izmantojot esošo pārvades elektrotīklu bez tūlītējas ievērojamas tīkla pārbūves.

AST valdes loceklis Gatis Junghāns norāda, ka Baltijas valstu energosistēmu atvienošana no BRELL energotīkla ir sekmīgi pabeigta, un AST nākošā stratēģiskā prioritāte ir panākt Latvijas enerģijas pašpietiekamību.

Viņš pauž, ka AST veido priekšnosacījumus, lai tuvāko piecu gadu laikā Latvija gadā spētu saražot savam patēriņam atbilstošu elektroenerģijas daudzumu. Lai tas notiktu, tiek pilnveidoti visi energosistēmas pārvaldības aspekti, tajā skaitā paplašinātas jaunu tīkla pieslēgumu iespējas, pilnveidots elektroenerģijas tirgus un balansēšanas modelis, pilnveidota energosistēmas vadība un drošums un palielināta elektrotīkla caurlaides spēja.

Uzņēmumā skaidro, ka patlaban pie AST tīkla pieslēgumu izbūves stadijā ir apmēram divi gigavati (GW) jaunu vēja un saules ģenerācijas jaudu, un enerģijas pašpietiekamības sasniegšanai būs nepieciešams pieslēgt papildus vēl tikpat. Tāpēc elektrotīkla kapacitātes maksimāla izmantošana kļūst īpaši svarīga. Līdz šim nepielietotu, inovatīvu risinājumu izvērtēšana, testēšana un ieviešana AST ir vienīgais veids, kā energosistēma tiek sagatavota nākotnei bez BRELL, ar augstu atjaunojamās ģenerācijas īpatsvaru un bez kompromisiem attiecībā uz energosistēmas drošumu.

Inovatīvu tehnoloģiju pielietošana elektroenerģijas pārvades tīkla spēju uzņemt atjaunīgo enerģiju var palielināt līdz pat 40%, liecina Francijas konsultāciju uzņēmuma "Artelys SAS" pēc AST pasūtījuma pagājušajā gadā veiktais pētījums. Vērtējot četrus dažādus tehnoloģiju veidus, pētījumā tika secināts, ka vislielākos ieguvumus var sniegt tieši dinamiskās caurlaides spējas un īslaicīga tīklā nododamās enerģijas ierobežošanas risinājumi.

Katrai elektropārvades līnijai ir noteikta pieļaujamā caurlaides spēja, kuru noteiktos laika apstākļos iespējams būtiski pielielināt, joprojām nodrošinot līnijas ekspluatācijas drošumu. Risinājums ļaus noteiktos laika apstākļos dinamiski palielināt pārvades līniju noslogojumu. AST vērtēs, cik efektīvi Norvēģijas kompānijas "Heimdall Power" inovatīvais risinājums ļaus, izmantojot līnijā uzstādīto sensoru parametrus un ar matemātiskās analīzes metodēm, dinamiski noteikt līnijas maksimāli pieļaujamo caurlaides spēju.

Gaisvadu līniju caurlaides spēja tiek vērtētā kā raksturlielums, kurš var mainīties ļoti plašā diapazonā atkarībā no meteoroloģiskajiem apstākļiem, kas veicina vada dzesēšanu vai, gluži pretēji, tā sasilšanu. Ieviešot dinamiskas caurlaides spējas noteikšanas risinājumu novērtējumu, tiks veikta līnijas caurlaides spējas pārraudzība reāllaikā un īstermiņa plānošana.

Dinamiskas caurlaides spējas noteikšanas risinājums saņem un apstrādā meteoroloģiskos datus gan no primārajiem avotiem (meteoroloģiskām stacijām, kas uzstādītas tieši uz līnijām), gan arī datus no sekundārajiem avotiem (ārējie datu sniedzēji un meteoroloģiskās prognozes), gan arī no sensoriem (piemēram, līnijas vada temperatūra, nokare). Visi šie dati ļauj izstrādāt modeļus gaisvadu līniju caurlaides spējas aprēķināšanai, tādējādi palielinot tās pārvades jaudu un uzlabojot izmantošanas efektivitāti.

AST ir neatkarīgs Latvijas elektroenerģijas pārvades sistēmas operators. AST pieder valstij. Kompānijas obligācijas kotē "Nasdag Riga" parāda vērtspapīru sarakstā.

AST ir vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora "Conexus Baltic Grid" ("Conexus") lielākais akcionārs - kompānijai pieder 68,46% "Conexus" akciju.

Latvijā

Ne tik tālā pagātnē citās valstīs ir bijuši gadījumi, kas stipri atgādina to, kas, iespējams, gaida mūsu nacionālo aviokompāniju “airBaltic”. Bankrotēja milzīgā Itālijas nacionālā aviokompānija “Alitalia”, bankrotēja Ungārijas karoga lidsabiedrība “Malev”, taču Latvijas valsts teju punkts punktā ir atkārtojusi līdzīgus gājienus – grūdusi iekšā “airBaltic” aizvien vairāk un vairāk nodokļu maksātāju naudas, vienlaikus atstājot novārtā kapitālsabiedrības uzraudzību. Valsts kontrole šonedēļ nāca klajā ar secinājumu, ka uzraudzība ir bijusi nekāda.

Svarīgākais