Liepājas ostā par 23,09 miljoniem eiro plānots pārbūvēt 46.piestātni, kas tostarp tiek izmantota prāmju satiksmei maršrutā Liepāja-Traveminde (Vācija), aģentūrai LETA norādīja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes pārstāvji.
Pārvaldē norādīja, ka patlaban notiek Liepājas ostas 46.piestātnes būvprojekta izstrāde. Plānots, ka piestātnes pārbūves darbi varētu sākties 2025.gada trešajā ceturksnī un pabeigti līdz 2027.gada beigām.
Tāpat pārvaldē uzsvēra, ka 46.piestātne Liepājas ostā tiek izmantota ro-ro tipa kuģu apkalpošanai un prāmju satiksmei maršrutā Liepāja-Traveminde. 2024.gadā, izmantojot piestātni, attiecīgajā maršrutā ir pārvadāti 1,8 miljoni tonnu kravu.
Liepājas ostas 46.piestātne ir uzbūvēta laika posmā no 1972. līdz 1975.gadam, lai nodrošinātu padomju jūras kara flotes kuģu un zemūdeņu stāvēšanu un apkalpošanu.
Mūsdienās piestātnes, kuras tiek izmantotas regulāras prāmju satiksmes apkalpošanai, ir pakļautas pastiprinātai slodzei, kuru rada kuģu pietauvošanās un attauvošanās no piestātnes, izmantojot jaudīgus kuģu dzinējus. Tādējādi, izmantojot 46.piestātni regulāras prāmju satiksmes nodrošināšanai, Liepājas SEZ pārvalde nepārtraukti saskaras ar piestātnes būvniecības defektiem un tās kopējo nolietojumu, kas neskatoties uz veicamajiem remonta darbiem, neatgriezeniski pasliktina tās kopējo tehnisko stāvokli, piebilda pārvaldē, skaidro Liepājas SEZ pārvaldē.
2023.gadā Liepājas SEZ pārvalde projektā "Ro-Ro prāmju drošas pietauvošanās nodrošināšana Liepājas ostā" ir piesaistījusi Eiropas Savienības (ES) finansējumu 6,927 miljonu eiro apmērā jeb 30% no projekta attiecināmajām izmaksām apmērā.
Veicot piestātnes pārbūvi, tiks nodrošināta vienlaicīgu divu kravas kuģu vai kravas - pasažieru prāmju ar maksimālo garumu līdz 240 metriem un iegrimi līdz 11 metriem droša apkalpošana.
Pārvaldē uzsver, ka regulāras prāmju satiksmes nodrošināšana ir stratēģiski svarīga ne tikai Liepājas un Latvijas, bet arī ES tautsaimniecības un militārās mobilitātes pārvadājumu nodrošināšanai.
Jau vēstīts, ka Liepājas ostā 2024.gadā tika pārkrauti kopumā 7,049 miljoni tonnu kravu, kas ir par 2,5% mazāk nekā 2023.gadā.
Pagājušajā gadā Liepājas ostā apkalpoja kopumā 103 900 pasažieru.
Pasažieru pārvadājumus maršrutā Liepāja-Trāveminde nodrošina Zviedrijas prāmju operators "Stena Line Scandinavia" ("Stena Line").
Liepājas osta pēc pārkrauto kravu apmēra ir trešā lielākā osta Latvijā.