Pētījums "Patērētāja dubulta dzīve" parāda, ka vairāk kā trešdaļa sociālajos tīklos izliekas

© pixabay.com

Latvijā 35% iedzīvotāju atzīst, ka sociālajos tīklos viņu tēls un uzvedība atšķiras no reālās dzīves, pētījuma "Patērētāja dubulta dzīve: Konkurētspēja virtuālajā tirgū" prezentācijā sacīja Konkurences padomes (KP) padomniece ekonomiste Ilze Jankovska.

Viņa uzsvēra, ka 2023.gadā šādu atšķirību atzina 22% respondentu, bet 2024.gadā - 33%.

Biežāk minētie aspekti, kuros cilvēki atšķiras, ir attieksme pret notikumiem, uzdrīkstēšanās un viedokļu paušana, kam seko vizuālais izskats un dzīvesstils.

Jankovska sacīja, ka virtuālais patērētājs ir sociāls fenomens, kurš patērē neapzināti, bet kuram ir iespēja izvēlēties, ko un kā patērēt. Tāpat virtuālajam patērētājam ir potenciāls pašdefinēties.

Pētījumā noskaidrots, ka 37% aptaujāto uzskata, ka viņu ģimenes materiālais stāvoklis tuvāko divu gadu laikā uzlabosies, bet 41% aptaujāto uzskata, ka materiālais stāvoklis paliks tāds pats, bet 22% - ka pasliktināsies.

Vienlaikus 2024.gadā 40% aptaujāto uzskatīja, ka ģimenes materiālais stāvoklis uzlabosies, 40% uzskatīja, ka paliks tāds pats, bet 20% prognozēja, ka tas pasliktināsies. Savukārt 2023.gadā 35% iedzīvotāju uzskatīja, ka to ģimenes finansiālais stāvoklis uzlabosies, 38% prognozēja, ka tas paliks tāds pats, bet 27% norādīja, ka finansiālais stāvoklis pasliktināsies.

Jankovska norādīja, ka patērētāju noskaņojums ir relatīvi stabils, kā arī vienlaikus piesardzīgi optimistisks.

Runājot par sociālo tīklu lietošanu, Jankovska sacīja, ka tā saglabājusies nemainīgi augsta pēdējo trīs gadu laikā - vairāk nekā 85% Latvijas iedzīvotāju trīs gadu laikā konsekventi norāda, ka lieto sociālos tīklus.

Vienlaikus vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem sociālos tīklus lieto 96-98% aptaujāto.

Aptaujā noskaidrots, ka 77% iedzīvotāju sociālajos tīklos pavada vairāk nekā vienu stundu dienā, bet aptuveni katrs 12. cilvēks sociālajos tīklos pavada vairāk nekā piecas stundas dienā. Vienlaikus katrs piektais jaunietis sociālajos tīklos pavada vairāk nekā piecas stundas dienā.

Jankovska norādīja, ka joprojām biežāk lietotais sociālais tīkls ir "Facebook". Vienlaikus "TikTok" pēdējo trīs gadu laikā piedzīvojis lielāko auditorijas pieaugumu. Jankovska akcentēja, ka "TikTok" iegūst relevanci visās vecuma grupās.

Pētījums veikts sadarbībā ar "Norstat Latvia", aptaujājot 1000 iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Pētījums 2025.gadā veikts no 12. līdz 24.februārim, 2024.gadā - no 11.marta līdz 21.martam, bet 2023.gadā pētījums veikts no 27.februāra līdz 3.martam.

Latvijā

Kādreizējā Valsts policijas (VP) Rīgas reģiona kriminālpolicijas priekšnieka Andreja Sozinova krimināllietu, kurā viņš apsūdzēts par slepenu dokumentu vākšanu, izmantojot dienesta stāvokli, kā arī par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu, iegādājoties dzīvokli Spānijā, Rīgas pilsētas tiesa plāno turpināt skatīt 27.maijā plkst.10, aģentūra LETA noskaidroja tiesā.

Svarīgākais