"RB Rail" šogad izdevumu segšanai no Latvijas nepieciešami vēl četri miljoni eiro

© f64.lv, Kaspars Krafts

Baltijas valstu kopuzņēmumam AS "RB Rail" šogad izdevumu segšanai no Latvijas puses nepieciešams vēl 4,091 miljons eiro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN), norāda "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila.

Viņš skaidroja, ka šogad kopējais "RB Rail" budžets veido 37,966 miljonus eiro PVN, no kuriem Latvijas daļa veido 8,542 miljonus eiro bez PVN.

Patlaban no Latvijas puses ir nepieciešams vēl 4,091 miljons eiro, bet 3,236 miljonus eiro veido izmaksas PVN segšanai. Abas pārējās Baltijas valstis ir apstiprinājušas kopuzņēmuma budžetu.

""RB Rail" budžetu nosaka starptautiskais Projektu vadības līgums, kurā ir noteiktas funkcijas, ko "RB Rail" nodrošina "Rail Baltica" projektam. Šīs funkcijas veido budžetā iekļautās izmaksas, un tās ir iespējams samazināt tikai pie nosacījuma, ja visas Baltijas valstis par to vienojas," piebilda Kivila.

Vienlaikus viņš minēja, ka "RB Rail", pamatojoties uz Latvijas valdības lēmumu 11.februārī, saņēma 3,345 miljonus eiro, kas ir gandrīz puse no nepieciešamā finansējuma, bet par otru pusi līdzfinansējuma aptuveni četru miljonu eiro apmērā notiek diskusijas.

"Latvijas valdība šogad februārī nolēma finansēt Latvijai specifiskās izmaksas - pakalpojumus, kas sniegti Latvijas labā, taču lielākā daļa Latvijas līdzfinansējuma kopīgajām aktivitātēm nav apstiprināta," piebilda Kivila.

Viņš skaidroja, ka "RB Rail" budžetā Eiropas Savienības (ES) ieguldījums ir 58%, Latvijas ieguldījums - 18%, bet Lietuvas un Igaunijas - 12%. "Pat neliels Latvijas līdzfinansējuma samazinājums rezultētos ar būtisku kopējā budžeta samazinājumu un ietekmētu pakalpojumus arī pārējām valstīm, jo Latvijas finansējums tiek izmantots kā sviras mehānisms," viņš skaidroja.

Vienlaikus "RB Rail" valdes priekšsēdētājs uzsvēra, ka 2025.gada "RB Rail" Latvijas līdzfinansējuma daļa tika samazināta par 27%. Tādējādi vēl samazināt izmaksas šī gada laikā būtu sarežģīti, jo izmaksas veidojas, pamatojoties uz iepriekš apstiprināto budžetu, un nav bijuši lēmumi par attiecīgu aktivitāšu pārtraukšanu.

Kivila rezumēja, ka "RB Rail" galvenokārt finansē ES, Igaunija un Lietuva, bet lielākā daļa darbinieku un izdevumu ir Latvijā, tādējādi "RB Rail" ieguldījums Latvija ekonomikā ir eksponenciāli lielāks nekā Latvijas līdzfinansējums.

Tādējādi "RB Rail" vadītājs sacīja, ka skaidrība no Latvijas valdības puses par nepieciešamo finansējumu ir nepieciešama pēc iespējas ātrāk.

Jau ziņojām, ka valdība šogad 11.februārī atbalstīja "Rail Baltica" projekta "RB Rail" izmaksu segšanai pārdalīt 3,345 miljonus eiro no divām Satiksmes ministrijas (SM) budžeta programmām.

Tāpat ziņots, ka atbilstoši jaunākajai "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.

Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.