Sākta izmeklēšana par negadījumiem uz dzelzceļa pārbrauktuvēm

© Vladislavs Proškins

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs (TNGIIB) sācis izmeklēšanu par situāciju uz dzelzceļa pārbrauktuvēm, aģentūru LETA informēja birojā.

Birojs ir pieņēmis lēmumu sākt izmeklēšanu par tām dzelzceļa pārbrauktuvēm, uz kurām ir noticis lielākais incidentu skaits.

Izmeklēšanas birojs, analizējot pēdējo gadu incidentu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm statistiku, ir konstatējis, ka pēdējo trīs gadu laikā būtiski ir palielinājies incidentu skaits uz dzelzceļa pārbrauktuvēm, kuros ir iesaistīti autovadītāji. Savukārt negadījumu skaits, kuros ir bojāgājušie vai cietušie, ir salīdzinoši neliels.

Birojā norāda, ka no visām Latvijas dzelzceļa tīklā esošajām pārbrauktuvēm 2024.gadā vislielākais incidentu skaits ir noticis dzelzceļa pārbrauktuvē nr.902, kas atrodas dzelzceļa posmā Torņakalns-Olaine, nr.907, kas atrodas posmā Olaine-Cena, kā arī nr.924, kas atrodas posmā Rīgas pasažieru stacija-Zemitāni. Šī gada trīs mēnešos dzelzceļa pārbrauktuvē nr.902 notikuši astoņi starpgadījumi.

TNGIIB direktors Uldis Reimanis norāda, ka katru gadu nelaimes gadījumu skaits uz dzelzceļa pārbrauktuvēm pasliktinās. 2023.gada uz dzelzceļa pārbrauktuvēm notikušo incidentu skaits palielinājās par 25% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Savukārt šī gada pirmajos mēnešos notikuši vairāk nekā 50 negadījumi.

"Skatoties virspusēji, var šķist, ka gadījumi, kad kāds pasažieru vai kravas transportlīdzeklis apstājas uz dzelzceļa pārbrauktuves vai notriec pārbrauktuves automātisko barjeru, nodara tikai materiālu zaudējumu pārbrauktuves īpašniekam, tomēr katrs šāds incidents var izraisīt negadījumu ar smagām sekām, notiekot sadursmei ar dzelzceļa ritošo sastāvu, izraisot vilciena nobraukšanu no sliedēm, kā arī apdraudot pasažierus un infrastruktūru," skaidro Reimanis.

Turklāt viņš piebilst, ka šādos gadījumos vilcienam nereti ir jāveic piespiedu bremzēšana, lai izvairītos no sadursmes, un tā var apdraudēt vilcienā esošos pasažierus.

Tādējādi TNGIIB ir pieņēmis lēmumu sākt izmeklēšanu, kura laikā tiks izvērtētas pārbrauktuves ar visaugstāko negadījumu skaitu, analizējot pārbrauktuvju normatīvo regulējumu, auto ceļu un dzelzceļa pārbrauktuvju aprīkojumu un tehnisko stāvokli, auto satiksmes organizāciju un citus faktorus, lai noteiktu minēto starpgadījumu cēloņus un sniegtu rekomendācijas atbildīgajām pusēm dzelzceļa un autoceļu satiksmes drošības uzlabošanai.

Vienlaikus birojs aicina visus iedzīvotājus, kas ikdienā kā autovadītāji vai kājāmgājēji izmanto pārbrauktuves vai arī dzīvo to tuvumā, sniegt birojam informāciju par novērotiem atgadījumiem vai to iespējamajiem iemesliem. TNGIIB saņemto informāciju apkopos un līdz ar izmeklēšanā gūtajiem faktiem izmantos darbā ar iesaistītajām pusēm, lai pilnveidotu visu satiksmes dalībnieku drošību to ikdienas gaitās.

Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja mērķis ir valsts pārvaldes funkcijas īstenošana civilās aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, smagu dzelzceļa avāriju un nopietnu negadījumu izmeklēšanas jomā, kā arī jūras negadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā.

Svarīgākais