Plāno ieviest ceļu infrastruktūras nodevu

© Dmitrijs Suļžics/MN

Valdība otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādāto likumprojektu, kas paredz autoceļu lietošanas nodevu par laiku jeb vinjeti kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par trim tonnām, no 2030.gada aizstāt ar ceļu infrastruktūras nodevu.

SM skaidro, ka grozījumi paredzēti, lai tiktu izpildīta Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasība dalībvalstīm no 2030.gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu.

Atbilstoši direktīvai ceļu infrastruktūras nodeva tiks noteikta atkarībā no transportlīdzekļa radītā piesārņojuma un nobrauktā attāluma, un tā aizstās vinjeti kravas auto smagākiem par trīs tonnām. Tādējādi tiks veicināta taisnīgāka pieeja un atbildīgāka un videi draudzīgāka transportlīdzekļu lietošana.

Ceļu nodevu likumprojekts paredz, ka no 2030.gada tiks ieviesta ceļu infrastruktūras nodeva, kas transportlīdzekļa īpašniekam jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis un no transportlīdzekļa veida, nodrošinot principa "lietotājs maksā" un "piesārņotājs maksā" piemērošanu, tādējādi aizstājot līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku.

Atbilstoši direktīvai ceļu infrastruktūras nodeva sastāv no infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksa par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2 emisiju piesārņojumu.

Papildu jau esošajiem atbrīvojumiem no autoceļu lietošanas nodevas tiks atbrīvoti visi bezemisiju kravas transportlīdzekļi neatkarīgi no masas.

Likumprojektā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas pakalpojuma veidi un maksāšanas kārtība, kā arī prasības ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzējam. Tāpat normatīvā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas aprēķināšanas kritēriji, kārtība un apmērs, kā arī ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas un administrēšanas kārtība.

Vienlaikus likumprojekts paredz tiesības pašvaldībai noteikt nodevu par ielu, izņemot tranzīta ielas, lietošanu ar M, N un O kategorijas transportlīdzekļiem un traktortehniku, ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis, ko rada transportlīdzekļi, pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus.

Attiecīgi plānots, ka ne vēlāk kā divus mēnešus pirms ielu nodevas ieviešanas attiecīgajai pašvaldībai būs pienākums īstenot informatīvus pasākumus, lai informētu par nodevas ieviešanu. Ielu nodevu varēs pārskatīt vai atcelt, pārskatot pašvaldības piesārņojuma un sastrēgumu samazināšanas gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu atbilstoši normatīviem.

Vienlaikus SM skaidro, ka arvien vairāk pieaug pārkāpumu skaits, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli. Tādējādi transportlīdzekļa īpašnieks var tikt sodīts par autoceļu lietošanas nodevas nesamaksāšanu vairākas reizes dienā, jo praksē tas netiek atzīts par ilgstošu pārkāpumu.

Autoceļu lietošanas nodevas likums patlaban paredz sodu par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem, kas tiek paredzēts arī likumprojektā. Vienlaikus, ņemot vērā pieaugošo tehnisko līdzekļu skaitu uz autoceļiem, ar kuriem iespējams noteikt autoceļu lietošanas nodevas pārkāpumu, neapturot transportlīdzekli, ir divkārt samazināts sods par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem.

Līdz šim bija noteikts, ja nav samaksāta autoceļu lietošanas nodeva, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa īpašniekam no 500 eiro līdz 1000 eiro, bet patlaban plānots, ka sods būtu no 250 eiro līdz 500.

Tāds pats soda apmērs ir paredzēts arī par ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu, ņemot vērā, ka no 2030.gada ceļu infrastruktūras nodeva aizstās autoceļu lietošanas nodevu.

SM norāda, ka ir izstrādāts jauns likumprojekts, nevis grozījumi spēkā esošajā Autoceļu lietošanas nodevas likumā. Līdz ar to, kad spēku zaudēs Autoceļu lietošanas nodevu likums, stāsies spēkā likumprojekta "Ceļu nodevu likums" attiecīgās normas.

Patlaban Latvijā vinjete ir obligāta kravas auto, kas smagākas par trim tonnām, un tā ir jāmaksā neatkarīgi no nobrauktā attāluma.

Ceļu nodevu likumprojekts vēl tiks skatīts Saeimā.

Svarīgākais