Latvijā vidējā maksa par braucienu vilcienos pērn pieauga par 22% - no 1,61 eiro līdz 1,97 eiro, ceturtdien Sabiedriskā transporta padomes sēdē sacīja Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāve Kristīne Grīviņa.
Savukārt vidējā maksa par braucienu pērn autobusos bija 1,87 eiro, kas ir par 0,2 eiro jeb 12% vairāk nekā 2023.gadā, informēja Grīviņa.
Viņa skaidroja, ka vidējā maksa braucieniem pērn pieauga jauno tarifu ieviešanas dēļ, tomēr viņa atzina, ka beidzot autobusos ir vienlīdzīgs tarifs visā Latvijā gan attiecība uz vietējiem, gan starppilsētu autobusiem. "Iepriekš šī tarifu politika bija diferencēta un nesalāgota. Ja būs lēmumi par tarifa izmaiņām šajos vai citos gados, tad to varēs rēķināt pret šo jauno tarifu politiku," viņa minēja.
Grīviņa informēja, ka līdz ar to pērn palielinājušies biļešu ieņēmumi, tomēr autobusos šis pieaugums nebija tiks liels. 2024.gadā biļešu ieņēmumi reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem veidoja 29,02 miljonus eiro, kas ir par 2,7% jeb 770 000 eiro vairāk nekā 2023.gadā, savukārt biļešu ieņēmumi reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem pieauga par pieciem miljoniem eiro jeb 24,1% - no 20,8 līdz 25,8 miljoniem eiro.
Viņa atzīmēja, ka visi zaudējumi par autobusiem, vilcieniem, pilsētu pārvadājumiem un dzelzceļa infrastruktūru par 2024.gadu ir nosegti, tādēļ ir izveidojušās pārmaksas (atlikumi) gandrīz visos segmentos.
Dotācija ir pietiekama, kā arī rezervi varēs izmantot šī gada kompensējamajiem zaudējumiem. Papildu ieņēmumi no tarifiem ir veicinājuši būtisku atlikumu vilcienu dotāciju segšanai," viņa piebilda.
Attiecīgi viņa ieteica, iespējams, šo naudu pārdalīt autobusu pārvadājumu kompensējamo zaudējumu segšanai.
Sabiedriskā transporta padomes priekšsēdētāja Annija Novikova uzsvēra, ka visi zaudējumi nav nosegti, jo ir problēmas ar braukšanas maksas atvieglojumu kompensēšanu komercmaršrutos. Viņa informēja, ka Satiksmes ministrija (SM) ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu, kas patlaban ir "iestrēdzis" pie Finanšu ministrijas (FM).
SM sagatavotais informatīvais ziņojums liecina, ka normatīvos noteiktajā kārtībā plānots nodrošināt izdevumu segšanu komercpārvadātājiem par pasažieriem, kuriem ir tiesības izmantot noteiktos braukšanas maksas atvieglojumus, apmērā, kas nepārsniedz līdzvērtīga pakalpojuma izmaksas reģionālā maršrutu tīkla dotētajos maršrutos.
Plānots, ka šie zaudējumi būtu jānosedz arī periodā līdz Saeimā tiek pieņemti grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā.
SM norāda, ka patlaban Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums par komerciālajos reisos pārvadātajiem pasažieriem neparedz šādu kompensācijas izmaksu.
Tomēr no Eiropas Savienības (ES) tiesas sprieduma izriet, ka kompensācijai par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas saistībām sabiedriskajā pasažieru transportā jābūt taisnīgai, aptverot faktisko finansiālo ietekmi uz transporta pakalpojumu sniedzējiem, vienlaikus izvairoties no pārmērīgas kompensācijas.
Pēc SM teiktā, šāds risinājums dotu tiesisku pamatu pēc vienotas pieejas aprēķināt un izmaksāt kompensācijas pārvadātājiem arī par laiku, pirms likuma spēkā stāšanās, jo likuma grozījumu pieņemšana var būt ilgstoša.
LETA jau ziņoja, ka Latvijā dotētajos reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pārvadājumos pagājušajā gadā tika pārvadāti kopumā 40,98 miljoni pasažieru, kas ir par 1,4 miljoniem jeb 3,5% pasažieru vairāk nekā 2023.gadā.
Tostarp 21,53 miljoni pasažieru tika pārvadāti reģionālās nozīmes autobusu maršrutos, kas ir par 4,3% mazāk nekā 2023.gadā, savukārt reģionālās nozīmes vilcienu maršrutos pārvadāti 19,45 miljoni pasažieru, kas ir par 13,9% vairāk.
ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.