2023.gada aprīlī satiksmes ministrija saņēma trauksmes cēlēja ziņojumu ar satraucošiem faktiem par notiekošo Latvijas pastā. Sūdzībā detalizēti bija aprakstīts, ka uzņēmums ar komerckravām nevis nopelna, bet gluži pretēji cieš zaudējumus. Tajā precīzi bija norādīts arī uz kādu iespējamu noziegumu, uz kuru ministrijai un pasta vadībai bija jāreaģē, proti, ka uz Krieviju pasta kravās kara laikā tiek pārvadātas sankcionētas preces.
Trauksmes cēlējs ziņojis par iespējamu sankcionētu preču vešanu pasta kravās uz Krieviju
“Pasažieru vilciens” padomē ieceļ Mārci Vilcānu, kurš ar skandālu aizgājis no VAS “Latvijas pasta” valdes priekšsēdētāja amata
SIA “ Transport Partners” izrakstījis VAS “Latvijas pasts” nepamatotus rēķinus par kravu pārvadāšanas pakalpojumiem par vairāk nekā 60 tūkstošiem
Pēc Nekā personīga intereses par nokļūšanu amatā, darbu pamet “Pasažieru vilciens” padomes loceklis
Valsts policija izmeklē iespējamu naudas izkrāpšanu no VAS “Latvijas pasts” valdes priekšsēdētāja Mārča Vilcāna laikā
2023.gada aprīlī satiksmes ministrija saņēma trauksmes cēlēja ziņojumu ar satraucošiem faktiem par notiekošo Latvijas pastā. Sūdzībā detalizēti bija aprakstīts, ka uzņēmums ar komerckravām nevis nopelna, bet gluži pretēji cieš zaudējumus. Tajā precīzi bija norādīts arī uz kādu iespējamu noziegumu, uz kuru ministrijai un pasta vadībai bija jāreaģē, proti, ka uz Krieviju pasta kravās kara laikā tiek pārvadātas sankcionētas preces.
“Nekā personīga” rīcībā ir nonācis šis Trauksmes cēlēja ziņojums. To raksta tā laika VAS “Latvijas pasts” Komerckravu loģistikas vadības daļas darbinieks.
Viņš atklāj, ka šīs struktūras vadītājs Artūrs Melnis ar uzņēmuma resursiem rīkojies kā ar saviem. Melnim pastā bijušas uzticības personas, ko sūdzības autors apzīmē ar vārdu “’vasaļi”. Vadībai pietuvinātiem klientiem ar Meļņa gādību piedāvātas īpašas cenas, kas pastam nesušas zaudējumus. Tāpat kravu pārvadājumiem ilgstoši lobēta kāda privātfirma. Ziņojuma autors arī norādīja, ka, pēc 2022.gada 24.februāra pasta kravās uz Krieviju vestas sankcionētas preces.
Citāts no trauksmes cēlēja 2023.gada 17.aprīļa ziņojuma satiksmes ministrijai
“Ir liecības, ka vadītājs apiet sankcijas pret Krieviju. Gadiem ilgi piedalās Dakaras rallijā, visbiežāk ar Krievijas pilsoņiem, organizē detaļu un citu materiālu piegādi uz Krieviju. Pat sankciju laikā.(..) Bijušas situācijas, kad fūre uzkrauta, pirms aizvērta, piebrauc vasalis ar savu auto, un sakrāmē fūres kastes ar auto detaļām.
Pēc pāris dienām, vadītāja prombūtnes laikā, kolēģis tiek aizsūtīts pie fūres šofera, kurš iedod skaidru naudu, vienā reizē 450 eiro, otrā reizē 500 eiro. Nekas tāds nav iespējams bez LP (Latvijas Pasta) drošības dienesta iesaistes.(..) Agrāk vadītājs pat nekautrējoties, uzliekot uz skaļruni, runā ar šiem Krievijas pilsoņiem par šīm pašām tēmām, dažas sarunas par ierakstītas.
Tāpat ir informācija, ka pavadzīmes pārveidotas/viltotas(?) piemēram, vedot mucas uz Krieviju ar sporta degvielu, tiek noformēts kā eļļa (dzirdēts no telefonsarunām).(..)
Trauksmes cēlēja ziņojumā minētais Melnis pēc publiski pieejamās informācijas ir piedalījies Dakaras rallijā kā X-Raid rūpnīcas komandas dalībnieks.
Interneta vietnē Go for speed aprakstīti gan Meļņa sportiskie panākumi, gan viņa palīdzība rallija dalībniekiem, tai skaitā krievu braucējiem rezerves daļu piegādēs. Publikācija gan attiecas uz 2021.gadu.
Satiksmes ministrija sūdzību pārsūtīja atpakaļ “Latvijas pasta” valdes priekšsēdētājam. Ziņojuma saturs tapa zināms Melnim. Viņu nākamajā dienā atbrīvoja no darba pastā, taču nevis saistībā ar uzticības zaudēšanu, bet tāpēc ka viņš atradis darbu citur. Tikai mēnesi pēc satraucošās informācijas saņemšanas, uzņēmumā izveidoja komisiju informācijas pārbaudei.
Melnis sāka meklēt izeju, lai izmeklēšanas centrā nebūtu viņš vienīgais un nolēma izgaismot, viņaprāt, daudz lielākas “Latvijas pastā” notiekošās afēras. Viņš uz slepenu sarunu uzaicināja vienu no valdes locekļiem.
Melnis atklāja, ka viens no “Latvijas pasta” ilggadējiem sadarbības partneriem SIA “ Transport Partners” izrakstījis nepamatotus rēķinus par braucieniem, kurus “Latvijas pasts” nav pasūtījis. To varētu atklāt, ja uzņēmumā būtu sistēma, kā kontrolēt rēķinu atbilstību maršruta lapām un GPS datiem, taču nekas tāds ieviests nebija. Dažos mēnešos “ Transport Partners” no” Latvijas pasta” nelikumīgi ieguva vairāk nekā 60 tūkstošus eiro. (EUR 61 935,18 bez pievienotās vērtības nodokļa). “Transport Partners” vienīgais īpašnieks ir Edgars Kohs. Melnis ierakstītajā sarunā valdes loceklim stāsta, ka kompānija pastam naudu atmaksās, lai lieta nekļūtu skaļa.
saruna notiek 08.06.2023.
ARTURS MELNIS
Bijušais VAS “Latvijas Pasts” komerckravu loģistikas nodaļas vadītājs
un KRISTAPS KRŪMIŅŠ
bijušais VAS “Latvijas pasts” valdes loceklis
MELNIS: Man it kā no vienas puses ir pilnīgi vienalga.Jo es tanī visā esmu peška. Bet es esmu savienojošā peška.
KRŪMIŅŠ : Zinot, ka šis pasākums ir aizgājis skaļi. Nezinu, kas tur ministrijā ir iesaistīts..Viņš (lieta) ies uz policiju.
MELNIS: Viņš var aiziet uz policiju, jautājums, cik viņš skaļi pēc tam ies.
KRŪMIŅŠ: To es nezinu. Bet jebkurā gadījumā tā lieta nebeigsies tikai ar naudas atmaksāšanu. Tas ir tas, kas ir jāsaprot.
Es ar viņu (Edgaru Kohu - red.) satikos, es viņam skaidroju.. Viņš ir gatavs maksāt. Bet tikai pie nosacījuma, ka tas nekur netiek celts gaismā.
Melnis atklāj, ka līdzekļu izkrāpšana nenotiek tikai caur vienu firmu. Līdzīgas aktivitātes pēc viņa stāstītā notikušas arī citos “Latvijas pasta” departamentos. Sarunas laikā Melnis min, ka shēmās varētu būt iesaistīts arī Latvijas pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns.
MELNIS : Tas nenotiek tikai vienā vietā. Tas notiek daudzās vietās.
Lielākā vai mazākā mērā, tas notiek vairākās vietās.
KRŪMIŅŠ : Tu raksti Eksprespasts, komerckravas..
Tu uzrakstīji - Jurijs, Edijs un tā tālāk. Tu zini arī proporcijas, cik tiek arī Mārcim (Vilcānam - valdes priekšsēdētājam - red.) ?
MELNIS : Es par to nezinu.
KRŪMIŅŠ - Bet, kā tu zini, ka tiek?
MELNIS - Es tur rakstīju; tur vienam otram no “transportniekiem” liela mute ir.
Es nezinu, vai tiek dotas kaut kādas naudas. Bet to, ka kaut kādi pakalpojumi tiek izdarīti, kopīgas medības, kopīgas laivu braukāšanas- tas ir , jā.
Mārcis Vilcāns “Latvijas pastā” vadījis Eksprespasta departamentu un 2016.gadā iecelts uzņēmuma valdē. 2023.gada sākumā atkārtoti apstiprināts valdes priekšsēdētāja amatā vēl uz pieciem gadiem. Laikā, kad ministrijai kļūst zināms par iespējamu sankcionētu preču vešanu uz Krieviju un naudas izkrāpšanu no “Latvijas pasta”, tās politiskā vadība bija Nacionālās apvienības pārziņā. Ministrs Jānis Vitenbergs norāda - tā kā Vilcāns pats piekritis atstāt amatu, jautājums par uzticības zaudēšanu nav bijis “dienaskārtībā”, kaut arī “Latvijas pasta” padome uz to esot uzstājusi.
JĀNIS VITENBERGS
Saeimas deputāts, bijušais satiksmes ministrs (NA)
Šobrīd pēc tādas informācijas, ja tā tolaik būtu manā rīcībā, tad tie lēmumi varbūt būtu bijuši asāki. Tajās niansēs tur iekšā negāju.
Man bija svarīgi, ka ir iestādes, kas ar to nodarbojas.
Un tas rezultāts bija tāds, ka Vilcāns tur vairs nav un par to procesu, kā tas beidzās, man nav informācija.
“Latvijas pasts” auditēja visu transporta pakalpojumu sniedzēju rēķinu atbilstību līgumiem un faktiski sniegtajiem pakalpojumiem. Tika konstatēts, ka daļai SIA Transport Partners un citu pārvadātāju rēķinos iekļautajām summām nav vai nav atbilstošu attaisnojuma dokumentu. “Nekā personīga” uzņēmums šonedēļ sniedza ziņas, ka pēc Vilcāna aiziešanas ticis piesaistīts arī auditoruzņēmums. Par auditā konstatēto “Latvijas Pasts” ir vērsies Valsts policijā, kas turpina izmeklēšanu.
Aizdomīgo preču vešana uz Krieviju pasta kravās palika faktiski neizmeklēta. Vilcāns informāciju bija nodevis sev pakļautajam “Latvijas pasta” drošības departamentam, kas atzina, ka “nav tiešu pierādījumu par personām vai personu grupu, kuras būtu iesaistītas noziedzīgās vai uzņēmuma Interesēm kaitējošās darbībās.” Vilcāns raidījumas nedēļas nogalē raidījumam atrakstīja, ka tolaik “atbilstoši viņam pieejamai informācijai, sniedzis informāciju par to arī drošības iestāžu pārstāvjiem”.
MĀRCIS VILCĀNS
Bijušais VAS “Latvijas pasts” valdes priekšsēdētājs (2016.-2023.08)
VAS “Pasažieru vilciens” padomes loceklis (no 25.01.2025)
Es nevarēšu jums komentēt. Ar mani tam nav nekāda sakara.
NP: Tas bija jūsu darbinieks, kurš ziņoja par šiem faktiem. Un tas bija jūsu darbinieks, par kuru sniedza šādu informāciju.
Tur es atceros viss tika pārbaudīts, atbilstoši visām procedūrām.
Un vairāk neko tur nevarēšu izstāstīt šobrīd.
Arī par to, kā tika pieļauts, ka pārvadātāji varēja izrakstīt Latvijas pastam rēķinus ar nepamatoti iekļautām summām un neviens to nekontrolēja, Vilcāns pēc būtības neatbild. Viņš tās sauc par neprecizitātēm, ko “Latvijas pasts” pats esot atklājis, naudu privātfirma esot atmaksājusi un turpmāka sadarbība ar šo kompāniju pārtraukta.
MĀRCIS VILCĀNS
Bijušais VAS “Latvijas pasts” valdes priekšsēdētājs (2016.-2023.08)
VAS “Pasažieru vilciens” padomes loceklis (no 25.01.2025)
NP: Arturs Melnis ir norādījis, ka jūs esat ar īpašu attieksmi pret šo uzņēmumu.Cik tālu tas atbilst patiesībai, cik Melnis jūs apmelo?
-Tas ir pilnīgs apmelojums.
NP:Jūs Edgaru Kohu nepazināt ne tajā laikā , ne pēc tam?
Ne.
NP: Kāpēc Melnis bija ieinteresēts jūs apmelot?
Tas jums jājautā viņam.
Vilcāns uzskata, ka no darba nav aizgājis ar skandālu. Pret viņu apsūdzības nav celtas. Viņaprāt, nebija šķēršļu, kas liedza viņam pretendēt uz padomes locekļa amatu satiksmes ministrijas kapitālsabiedrībā “Pasažieru vilciens”.
DZINTRA GASŪNE
Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamenta Kapitālsabiedrību pārvaldības nodaļas vadītāja, konkursa komisijas vadītāja
NP: Vai tika vērtēta Mārča Vilcāna reputācija vai reputācijas riski?
Reputācijas riski tiek vērtēti katrā nominācijas procesā.
Pirmajā kārtā tiek vērtēta publiskajā telpā pieejamā informācija.
Vai ir informācija, kas varētu liecināt, ka tā reputācija nav atbilstoša.
Otrajā kārtā mēs uzdodam jautājumu par reputāciju pašam kandidātam.
Vilcāna kandidatūru komisija kā labāko izvēlējas 33 pretendentu vidū. Viņu vērtēja arī satiksmes ministrijas pārstāve Ingūna Strautmane. Viņa interviju raidījumam atteica, pamatojot, ka par trauksmes celšanas ziņojumā rakstīto neko nezina. Laikā, kad Vilcāns bija “Latvijas pasta” valdes priekšsēdētājs, Strautmane vadīja ministrijas Valsts kapitāla daļu pārvaldības departamentu.
KASPARS BRIŠKENS
satiksmes ministrs (Progresīvie)
Šobrīd pirmo reizi dzirdu par šo trauksmes cēlēja ziņojumu.
Bet skaidrs, ka visi šie faktori jāvērtē.
Un šādā kapitālsabiedrībā, lai nonāktu , ir jābūt ar nevainojamu reputāciju.
Nominācijas komisijai būtu vajadzējis vērtēt arī šādus faktorus.
Es teiktu, ka nominācijas komisijai ir vēlreiz jāvērtē šis atlases process.
“Latvijas pasta” padome 2023.gadā bija nodevusi visus materiālus izmeklēšanai KNAB un tas veica resorisko pārbaudi. Tā paša gada 14.septembrī birojs atteicās sākt kriminālprocesu par “Latvijas pasta” darbinieku nelikumīgām darbībām kravu pārvadājumu pakalpojumos. KNAB neesot guvis pierādījumus, ka personas būtu īstenojušas kukuļošanu vai kādu citu koruptīvu noziedzīgu nodarījumu.
Sižeta tapšanas laikā intervija ar Mārci Vilcānu tika ierakstīta, kad viņš vēl ieņēma “Pasažieru vilciens” padomes locekļa amatu. Piektdien darba dienas beigās satiksmes ministrija informēja, ka saņēmusi Vilcāna atlūgumu. Uz vakanto amatu būs jauns atlases process.
“Latvijas pasts” raidījumam sniedza atbildes,ka kopš notikušā Visi rēķini uzņēmumā tagad tiek digitalizēti un apstrādāti jaunieviestā platformā.Pastā arī mainīta organizatoriskā struktūra un darbinieki, kas minēti trauksmes cēlāja ziņojumā, uzņēmumā vairs nestrādā.