"Norsaf" Liepājas SEZ plāno ražot aviācijas degvielu

© pixabay.com

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) uzņēmums "Norsaf" (iepriekš "GI Termināls") plāno īstenot projektu par ilgtspējīgas aviācijas degvielas (SAF) ražotnes un CO2 termināla izbūvi, aģentūru LETA informēja Liepājas SEZ pārstāvji.

Lai īstenotu projektu, Liepājas SEZ uzņēmums "GI Termināls" piesaistīja stratēģisko investoru un nomainījis uzņēmuma nosaukumu. Turpmāk uzņēmuma nosaukums ir "Norsaf" un tā kontrolpaketes - 51% akciju - turētājs ir Īrijas kompānija "Avia Solution Group".

Atbilstoši Eiropas Savienības (ES) prasībām lidmašīnām jau no 2025.gada jālido ar ilgtspējīgu degvielu vai saīsinājumā SAF (Sustainable Aviation Fuel), kura tiek ražota no atjaunīgiem resursiem un ir videi draudzīga. ES regula nosaka, ka SAF 2050.gadā jāveido 63% no visas izmantojamās degvielas aviācijā, bet aptuveni 15% lidmašīnu jāpāriet uz ūdeņradi vai tīro elektropiedziņu, kas ir iespējams, nodrošinot avioreisus nelielos attālumos.

Kā uzsver "Norsaf" valdes loceklis Jānis Kisiels, ilgtspējīga aviācijas degvielas ražošana lidmašīnām un piegādes ķēdes šobrīd ir pamatīgs izaicinājums visai aviācijas nozarei. Sākot no 2030.gada, pieprasījums katrus piecus gadus palielināsies un būs jāražo un jāpiegādā lielā apjomā, prognozē Kisiels.

"Norsaf" plāno ražot gan SAF, gan eSAF, kurā daļa būs nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļas. Kisiels informē, ka uzņēmums vienojies ar ASV kompāniju "KBR" par tehnoloģijas iegādi. Kisiels skaidro, ka tas ir viens no vadošajiem ASV un pasaules uzņēmumiem projektēšanas un inženiertehnisko risinājumu jomā ogļūdeņražu pārstrādē un ilgtspējīgu degvielu ražošanā. Tā nodrošinās patentētu inženiertehnisko risinājumu un aprīkojumu jaunas SAF aviācijas degvielas ražotnes izveidei ar paredzamo jaudu līdz 100 000 tonnām gadā.

Kisiels arī norāda, ka izvēlētā tehnoloģija nodrošinās pilnu ciklu - saražoto zaļo vēja un saules elektroenerģiju elektrolīzes procesā izmantos zaļā ūdeņraža ražošanā, ko tālāk kopā ar savākto CO2 kā izejvielu izmantos SAF un eSAF ražošanā. Kisiels uzsver, ka ilgtspējīgas aviācijas degvielas uzglabāšanai un apgādei jau esošā infrastruktūra ir piemērota un to var droši izmantot mūsdienīgās lidmašīnās.

Vēl 2024.gadā uzņēmums noslēdza zemes nomas rezervācijas līgumu ar Liepājas SEZ pārvaldi, norādot, ka plāno ražot SAF degvielu.

Degvielas uzglabāšanas un transportēšanas kompānija "Norsaf" 2023.gadā strādāja ar 841 916 eiro apgrozījumu un guva 1,09 miljonu eiro peļņu, liecina "Firmas.lv" informācija.

"Norsaf" reģistrēta 2010.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir 7 187 645 eiro. Kompānijas īpašnieki ir Īrijas uzņēmums "Avia Solutions Group" (51%) un Igaunijas uzņēmums "Tlljet" (49%).

Svarīgākais