Briškens prognozē, kad "airBaltic" varētu iziet biržā

© Kaspars Krafts/F64

Latvijas nacionālajai aviokompānijai "airBaltic" vajadzētu iziet biržā pēc darījuma ar Vācijas aviokompāniju "Lufthansa", kas paredz iegādāties 10% konvertējamo akciju par 14 miljoniem eiro, pabeigšanas, aģentūrai LETA sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

Viņš skaidroja, ka loģiski ir veikt IPO tad, kad "Lufthansa" ir ienākusi "airBaltic" kapitālā ar 10% konvertējamo akciju, lai tad tā kā pilnvērtīgs akcionārs varētu piedalās šajā IPO.

Ministrs arī norādīja, ka jau patlaban darījuma dokumentos un prospektā - dokumentā, kas tiek prezentēts investoriem, ziņa par darījumu ar "Lufthansa" ir skaidra, tādēļ investori paši var izdarīt secinājumus.

Briškens arī prognozēja, ka IPO varētu tikt īstenots 2025.gada otrajā ceturksnī - tuvāk vasarai. "Ļoti ceram, ka tajā brīdī gan makroekonomiskie, gan ģeopolitiskie faktori būs uzlabojušies, jo šie faktori aizkavēja potenciālo IPO pagājušā gada nogalē," skaidroja ministrs.

Vienlaikus Briškens atzīmēja, ja būs rekomendācija, ka minētais laika periods nav labvēlīgs IPO, tas tiks pārcelts uz nākamo pusgadu, šā gada nogali.

Viņš gan arī atzina, ka tiek modelēti dažādi scenāriji, tostarp citi veidi kapitāla piesaistei.

LETA jau ziņoja, ka trešdien, 29.janvārī, tika panākta vienošanās starp Satiksmes ministriju, "airBaltic" un "Lufthansa Group", kas paredz "Lufthansa" grupas investīcijas "airBaltic" 14 miljonu eiro apmērā. Apmaiņā pret ieguldījumu "Lufthansa Group" saņems konvertējamu akciju, kas tai dos 10% līdzdalību, kā arī investoram tiks nodrošināta vieta "airBaltic" padomē. Vēlāk, pēc potenciālā "airBaltic" IPO, šī konvertējamā akcija tiks konvertēta parastajās akcijās.

Pēc IPO "Lufthansa Group" līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Darījums paredz arī to, ka "Lufthansa Group" pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no "airBaltic" kapitāla.

Darījuma pabeigšana ir plānota 2025.gada otrajā ceturksnī pēc konkurences uzraudzības institūciju izvērtējuma.

Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) pēc darījuma noslēgšanas tviterī vēstīja, ka atbilstoši līgumam uzņēmuma bāzes vieta paliks Rīgā un lidojumu savienojamība nesamazināsies.

Vienlaikus viņa akcentēja, ka valsts vēlas saglabāt savu līdzdalību aviokompānijā, un ir jārēķinās ar nākotnes ieguldījumu tajā. "Mērķis ir ļaut "airBaltic" iziet IPO procesu, lai arī privāti investori no ārpuses varētu ieguldīt privāto finansējumu un kopā ar valsti celt aviokompānijas vērtību," skaidroja valdības vadītāja.

"airBaltic" pērn septembrī paplašināja sadarbību ar "Lufthansa" grupu uz nākamajiem trim gadiem, iznomājot uzņēmumam lidmašīnas. Noslēgtā vienošanās stāsies spēkā no šā gada vasaras sezonas. Līgums paredz trīs gadu sadarbību, kuras laikā līdz 21 "airBaltic A220-300" lidmašīnai izpildīs lidojumus "Lufthansa" grupas vārdā tās maršrutu tīklā.

Latvijas valdība 2024.gada 30.augustā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.

Tāpat šajā valdības sēdē tika nolemts, ka "airBaltic" pamatkapitāls, gatavojoties IPO, tiks samazināts par 571,293 miljoniem eiro un tiks vienkāršota esošā uzņēmuma akciju struktūra, taču atbilstoši "Firmas.lv" datiem līdz šim izmaiņas joprojām nav veiktas. Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka "airBaltic" pamatkapitāls tiks samazināts līdz 25,179 miljoniem eiro.

"airBaltic" 2024.gadā pārvadāja kopumā 5,2 miljonus pasažieru, kas ir par 13% vairāk nekā gadu iepriekš, un veica 47 000 lidojumu, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš.

"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023.gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.

Līdz paredzamo izmaiņu reģistrēšanai Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.