LVRTC skaidro, kāpēc vēl nav sākti bojātā jūras kabeļa remontdarbi

© unsplash.com

Bojātā jūras kabeļa remontdarbi sāksies līdz ko būs pieejams darbiem nepieciešamais kuģis, aģentūrai LETA norādīja VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) pārstāvji.

Kompānijā informēja, ka trešdienas rītā kabeļa remontam nepieciešamie materiāli ir nogādāti ostā, kur tie tiks pārkrauti kuģī, kas veiks remonta darbus. Vienlaikus LVRTC inženieri ir devušies uz Gotlandi, lai veiktu kabeļa mērījums un pārbaudītu iekārtas Gotlandes pusē.

"Kabeļa remonta darbi tiks sākti līdz ko darbiem nepieciešamais kuģis būs pieejams un to ļaus laika apstākļi un izmeklēšanas intereses," pauda LVRTC pārstāvji.

Tāpat kompānijā piebilda, ka šobrīd notiek darbs, lai saprastu precīzu bojājumu raksturu, materiālos zaudējumus un citus iespējamā nozieguma apstākļus.

Savukārt Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) trešdien intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" sacīja, ka viena no kompānijām, kuru bija plānots piesaistīt kabeļa remontdarbiem, šobrīd ir aizņemta ar remondarbiem citviet, tādējādi ir jāmeklē cits sadarbības partneris.

"Mums ir jāmeklē cits partneris, cits privāts uzņēmums, kas varētu šo darīt," sacīja Siliņa, vienlaikus atzīmējot, ka uzņēmumu, kas var veikt šādus remontdarbus, nav daudz.

Jau vēstīts, ka svētdienas, 26.janvāra, agrā rītā tika bojāts LVRTC Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.

Latvijas Valsts policija par notikušo ir sākusi kriminālprocesu pēc diviem Krimināllikuma pantiem, proti, par mantas tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, un par publiskā elektronisko sakaru tīkla tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas.

Attiecīgi Zviedrijas varasiestādes svētdien, 26.janvārī, arestējušas kuģi saistībā ar kuru radušās aizdomas par optiskā kabeļa sabotāžu Baltijas jūrā.

Arī Zviedrijas prokuratūra informēja, ka ir sākta izmeklēšanu par "sabotāžu pastiprinošos apstākļos". Sākotnējo izmeklēšanu vada Zviedrijas Drošības dienests, taču izmeklēšanā ir iesaistītas vairākas iestādes, tostarp Zviedrijas policija, krasta apsardze un Zviedrijas Bruņotie spēki.

Saistībā ar attiecīgo incidentu Zviedrijā ir arestēts kuģis "Vezhen". Kuģis ar mākslīgā mēslojuma kravu piektdien, 24.janvārī, pameta Ustjlugas ostu Krievijā un atradās ceļā uz Skāgenu Dānijā. Svētdien, 26.janvārī, ap plkst.1 tas šķērsoja kabeli, kas savieno Latviju ar Gotlandes salu.

Tajā pašā laikā Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kurai pieder zem Maltas karoga kuģojošais sauskravu kuģis "Vezhen", noliegusi apzinātu Latviju un Zviedriju savienojošā zemūdens optiskā kabeļa sabojāšanu.

Publiskotajās fotogrāfijās redzams, ka vienam no kuģa enkuriem trūkst lāpstiņas, tomēr nav skaidrs, kad šis bojājums radies. "Navigation Maritime Bulgares" pārstāvji apgalvo, ka enkurs varētu būt cietis nelabvēlīgu laika apstākļu ietekmē.

Neviena persona saistībā ar izmeklēšanu pagaidām nav aizturēta. Kuģa apkalpē ir astoņi Bulgārijas un deviņi Mjanmas pilsoņi.

Iepriekš notikuši vairāki incidenti Baltijas jūrā, kad iespējamas Krievijas sabotāžas dēļ bojāta kritiskā zemūdens infrastruktūra. NATO janvāra sākumā paziņoja, ka sāks jaunu misiju zemūdens kabeļu aizsardzībai Baltijas jūrā.

Svarīgākais