Šis gads būs izšķirīgs nacionālajai aviosabiedrībai "airBaltic". Tuvākajā laikā tai jāpiesaista investoru, jāsāk kotēt akcijas biržā un jāpārfinansē neizdevīgo aizdevumu. Uzņēmuma padome uzskata - lai tas izdotos, atkal nepieciešama valsts nauda, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Uzņēmums sola - tiklīdz floti palielinās, būs arī peļņa. Tāds biznesa plāns un solījumi izskan jau vismaz kopš 2019. gada, tikai vajadzīgo lidmašīnu skaits arvien pieaug. Plāna B nav. Jauno lidmašīnu dzinējiem, izrādās, vajag biežākas apkopes un tās, kas lido, izdevīgāk iznomāt nekā apkalpot pasažierus.
2019.gadā nacionālā lidsabiedrība "airBaltic", izlaida obligācijas un biržā aizņēmās 200 miljonus eiro. Aviokompānijai bija zaudējumi, bet bija lieli plāni. Tā modernizēja floti, plānoja kotēt akcijas biržā. Taču 2020.gada pandēmija apturēja lidojumus. “airBaltic” atlaida 700 darbiniekus. Tāpat kā citas aviokompānijas Eiropā, arī "airBaltic" saņēma valsts palīdzību- 250 miljonus eiro.
Lidsabiedrība solīja, ka visu naudu valsts atgūs, kad pēc krīzes aviokompānija pārdos akcijas biržā. Tobrīd flotē bija 22 “Airbus” lidmašīnas, bet biznesa plāns paredzēja skaitu palielināt līdz 50. Vecos Bertolta Flika laikā pirktos turbopropelleru lidaparādus nolēma vairs neizmantot, lai arī par tiem vēl bija jāmaksā 100 miljonu eiro līzings.
Aviokompānijas flotē ir 49 Kanādas “Airbus” lidmašīnas, tuvākajās nedēļās ieradīsies piecdesmitā. Viena no lidmašīnām stāv kopš pagājušā gada maija. Vēl piecas noparkotas kopš vasaras. vēl dažas pēdējo reizi lidojušas rudenī. Saskaņā ar datu bāzes Flightradar24 datiem, vēl vismaz trīs pēdējo reizi gaisā cēlušās pirms gadu mijas. "airBaltic" vadītājs to apstiprina un atzīst, ka nelidojošo lidmašīnu skaits ir vēl lielāks.
Kā raidījumam skaidro "airBaltic" valdes priekšsēdētājs Martins Gauss, “skaitlis mainās, bet jā, šobrīd mums uz zemes ir 16 lidmašīnas dažādu iemeslu dēļ. Bet tas ir šonedēļ, tas mainās katru nedēļu, jo, ja ienāk dzinējs, mēs to uzstādām, un lidmašīna atgriežas ekspluatācijā. Tagad tas ir plānots, jo mūsu ziemas grafiks ir samazināts. Ja mums šobrīd būtu vairāk lidmašīnu, šīs lidmašīnas lidotu citām aviosabiedrībām ar pilna servisa nomu, bet mēs nevarējām nopelnīt šo naudu, jo mums nav dzinēju.”
Pašlaik 9 lidmašīnas ar visu "airBaltic" apkalpi lido “Lufthansa” reisos. Vasarā iznomāto gaisa kuģu skaits pieaugs līdz 21. Vēl atskaitot noparkotās lidmašīnas, “airBaltic” pašam paliks ap 20 lidaparātu - mazāka flote nekā pirms ambiciozo biznesa plānu izvirzīšanas.
Oficiāli neviens to neapstiprina, bet neoficiāli visi zina, ka ar “Lufthansu” notiek sarunas par investīcijām Latvijas uzņēmumā. Vācu uzņēmumam tas izdevīgi, jo tas vēlas turpināt nomāt "airBaltic" lidmašīnas. Latvijai tas svarīgi, jo rādīs citiem investoriem, ka, neraugoties uz ne pārāk spīdošiem finanšu rādītājiem, "airBaltic" ieguldīt ir droši. Pirms gadu mijas valdība deva zaļo gaismu darījumam, tagad gaida “Lufthansas” atbildi.
Darījuma dēļ savu pirms nedēļas izteikto pieprasījumu atlaist Gausu pieklusinājusi koalīcijā esošā ZZS. Satiksmes ministrs solījis akcionāru sapulcē vērtēt "airBaltic" padomes darbu.