Pārmetot neētisku rīcību filmēšanas laukā, režisoram atņem iespēju pretendēt uz "Lielā Kristapa" balvu

© Unsplash

Spēlfilmas "Anna LOL" režisors Ivars Tontegode pilnībā noraida pārmetumus par neētisku rīcību kinolentes uzņemšanas laikā.

Kā aģentūrai LETA uzsvēra režisors, kinoindustrijai veltītā interneta žurnāla "Kino raksti" publikācija ""Anna LOL" un kinoprofesionāļu atbildība" balstīta uz baumām. Savukārt attiecībā uz interviju ar filmas galvenās lomas atveidotāju, neprofesionālo aktrisi Eniju Selecku režisors klāstīja, ka viņš nezina, kādi ir bijuši intervētājas motīvi un jautājumu uzdošanas veids.

Par notikušo filmēšanas laukumā NRA rakstīja šeit

Viņaprāt, sanākušais rezultāts ir izcila filma, kas arī esot pieminēts žurnāla "Kino raksti" publikācijā. Tontegode klāsta, ka izdevusies filma nozīmē to, ka komanda strādājusi profesionāli. Režisors atzīmēja, ka baumām nav nekādu pierādījumu.

Tontegode klāstīja, ka aptuveni 2023.gadā sāka runāt, ka intīmu ainu filmēšanā ir jābūt piesaistītam intimitātes koordinatoram, taču spēlfilma "Anna LOL" tapa 2021.gadā. Viņš pieminēja, ka tas bija Covid-19 laiks. Neskatoties uz kinodarba mazo budžetu, filmas veidotāji intīmu ainu filmēšanai piesaistīja horeogrāfi Aneti Tambaku, jo līdz tam intimitātes koordinatora kā profesijas Latvijā nebija.

"Baumu pamatā ir tas, ka aktrise Selecka nofilmējās svarīgā filmā par svarīgu tēmu, kas sabiedrībā ir aktuāla. Runa ir par pašnāvību, kas diemžēl ir saistīta ar daudzām problēmām, ko piedzīvo jauni cilvēki. Tā ir visas pasaules, ne tikai Latvijas problēma," teica Tontegode, piebilstot, ka spēlfilmā parādītas arī dažādas minoritātes.

Viņš skaidroja, ka filmas galvenais uzstādījums bija radīt ilūziju par realitāti, izmantojot visus mākslinieciski tehniskos paņēmienus. Režisora ieskatā, cilvēkiem nereti jūk sapratne, kas ir dokumentālisms un kas ir filma ar dokumentalitātes sajūtu.

"Filma ir iziešana no komforta zonas. Mani dziļi aizvaino šīs baumas, jo filma runā par smagām tēmām un apskata sabiedrībai neērtas tēmas. Patiesībā baumošana sākās ļoti sen. Jā, mēs varam aizliegt jebkuru filmu, kas tapusi pirms kādas regulas ieviešanas," pauda Tontegode.

Kā ziņots, iespējamu profesionālās ētikas apsvērumu dēļ Tontegodes filma "Anna LOL" nav izskatīta nominēšanai "Lielā Kristapa" balvai, aģentūru LETA informēja balvas pārstāve Inga Zālīte.

Nacionālās kino balvas "Lielais Kristaps" spēlfilmu un animācijas filmu atlases komisijas eksperte, Rīgas Starptautiskā kino festivāla radošā direktore Sonora Broka skaidro, ka filma "Anna LOL" bija iesniegta konkursam.

Viņa uzsver, ka ekspertu komisija novērtē filmas mākslinieciskās kvalitātes, tomēr nolēmusi filmu nominēšanai neizskatīt sakarā ar publiskajā telpā izskanējušajām filmas izveidē iesaistīto liecībām, kas norāda uz ētikas principu neievērošanu filmēšanas laukumā.

Spēlfilmas "Anna LOL" pirmizrāde notika pērn 31.oktobrī, ceļu pa kinoteātriem tā sāka decembra sākumā. Kinoindustrijai veltītais interneta žurnāls "Kino raksti" plānoja recenzēt arī šo kinodarbu, taču filmas uzņemšanas laikā sāka izplatīties runas par profesionālās ētikas pārkāpumiem darba procesā.

Žurnāla "Kino raksti" līdzredaktore, bijusī Rīgas Kinomuzeja vadītāja Elīnas Reiteres rakstā ""Anna LOL" un kinoprofesionāļu atbildība" uzsvērts, ka visas intimitātes ainas filmā ir simulētas, taču uz iesaistītajiem aktieriem tās esot atstājušas "satriecošu iespaidu".

Titullomas atveidotāja, neprofesionālā aktrise Selecka intervijā pēc filmas uzņemšanas apgalvo, ka procesa sākumā bija brīdinājusi režisoru par savu nevēlēšanos filmēties kailai un skūpstīties ar vīriešiem. Viņa, tobrīd būdama 19 gadus veca, piekritusi filmēšanai, domājot, ka tas nebūs jādara, bet pilnu scenāriju viņai neesot bijis ļauts lasīt. Scenārija daļas esot izsniegtas pa dienām.

Par to, ka tomēr nāksies filmēties ainā, kurā viņa tiek izvarota, Selecka uzzinājusi tieši pirms ainas filmēšanas. Viņa esot nostādīta bezizejas situācijā, jo visa filmēšanas grupa gaidījusi. "Strīdi man ar režisoru filmēšanas laukumā bija lieli un skaļi, balsis pacēlām ļoti bieži, jo man bija jādara ļoti daudzas lietas, ko es negribēju darīt. Tā sakot, visu laiku kāpu pāri savām robežām," stāsta galvenās lomas atveidotāja.

Arī profesionālais aktieris Jurijs Djakonovs sarunu šovā pie Dž. Dž. Džilindžera atzinis, ka filmēšanās šajā izvarošanas ainā viņam bijusi traumatiska pieredze.

Žurnāla "Kino raksti" līdzredaktore Reitere uzskata, ka šādas situācijas kino filmēšanas laukumā nedrīkst atkārtoties.

Viņas ieskatā filmu nozarei jādomā, kā ieviest trauksmes celšanas shēmu, veicināt izpratni par intimitātes koordinatora darba uzdevumiem, par darba devēju un ņēmēju tiesībām un atbildību, tai skaitā arī aktuālajā likumdošanā. Tāpat Reitere uzsver, ka šie ir jautājumi, kuru sistēmiskajā risinājumā būtu jāiesaistās nozares profesionālajām organizācijām - dažādu jomu ģildēm, asociācijām un Latvijas Kinematogrāfistu savienībai.

"Apzināties darba ētikas standartus, celt prasības producentiem un protestēt, ja standarti netiek ievēroti. Uzlabojumi šajā jomā izdotos labāk, ja diskusija norisinātos arī kinoprofesionāļu nevalstisko organizāciju līmenī, ne tikai tad, ja to kā prasību savu pilnvaru ietvaros uzstādītu kāda valstiska institūcija no augšas, piemēram, Nacionālais Kino centrs," skaidro kinokritiķe.

Kinozinātnieces ieskatā, sava daļa iniciatīvas jāuzņemas arī Latvijas Kultūras akadēmijas Nacionālajai filmu skolai un citām mācību iestādēm, kas sagatavo jaunus kadrus Latvijas audiovizuālajai nozarei, lai studenti jau mācību procesā tiek iepazīstināti gan ar darba ētikas vadlīnijām, gan juridisko bāzi, kas regulē darba attiecības. Lai palīdzētu arī tad, kad jaunie kinoprofesionāļi sāk patstāvīgas darba gaitas, iespējams, vajadzētu domāt par mentoringa sistēmas ieviešanu.

"Mums kā sabiedrībai kopumā ir jāizglītojas par to, ko nozīmē informēta piekrišana, jo šis jēdziens, kaut radies ASV saistībā ar pacientu tiesībām ārstniecībā, mums katram var palīdzēt pastāvēt uz savu autonomiju un pašnoteikšanos," atzīmē eksperte.

Viņa skaidro, ka informēta piekrišana nozīmē, ka lēmumi tiek pieņemti no brīvas gribas un bez spaidiem, būdami informēti par dažādiem no mūsu darbības izrietošiem aspektiem. Tā ietver arī iespēju mainīt viedokli. Savukārt filmēšanas situācijā, īpaši intimitātes epizodēs, tas paredz, ka aktieris zina visdetalizētākajos sīkumos, kas konkrēti notiks epizodes filmēšanas laikā, cik lielā mērā nepieciešama atkailināšanās un no kādiem leņķiem kamera viņu filmēs.

Kā aģentūrai LETA iepriekš norādīja filmas "Anna LOL" veidotāji, filma stāsta par jaunas meitenes Annas mēģinājumu tikt galā ar draudzenes pašnāvību, kā arī izgaismo virkni citu problēmu - gan ģimenē, gan skolā, gan pašas galvā, ar kurām saskaras jaunatne.

Filma balstīta uz notikumiem tehnikuma pēdējā kursa audzēknes Martas Sofijas Trences dzīvē, kas atspoguļoti viņas personīgajā dienasgrāmatā - ģimenes izjukšana, ballītes, tuvākās draudzenes pašnāvība, pašas emocionālais apmulsums, kas noved līdz pašnāvības mēģinājumam.

Filmas radošo grupu veido režisors Tontegode, operators Mārtiņš Jurēvics, sižeta un scenārija autore Trence, producente Stahovska. Galveno lomu filmā atveido Selecka.

Latvijā

Sabiedrības iniciatīvu portālā "manabalss.lv" šodien sākta parakstu vākšana par to, lai atceltu papildu maksu 75 centu apmērā recepšu zālēm, aģentūru LETA informēja Latvijas bezdarbnieku un darba meklētāju interešu aizstāvības biedrībā.